Jump to content

Hjelp med Webasto HL 32 D varmer

Fantasy

Recommended Posts

Har en Webasto HL 32 D(diesel) som ikke vil funke. Den starter som normalt og pumpa går, men den vil ikke tenne. Har og lest igjennom gamle tråder og fått mange nyttige tips som rengjøring av filter, spraye over alle koplinger og kjøre ren lampeolje for å rengjøre kammer etc.

Men jeg kan ikke finne noe om det er nødvendig å lufte anlegge dersom brenneren er forsøkt startet med tom tank?? :confused:

Håper noen kan hjelpe

Mvh Fantasy

forsøk å koble fra dieselslangen til brenneren og se at det spruter diesel ut av slangen når du starter varmeren. Hvis du har kjørt den tom kan det tenkes at det er mye luft i slangen mellom pumpa og brenneren. Hvis det ikke kommer noe diesel der er det bare å starte varmeren flere ganger til det kommer diesel fram.

En annen ting det kan være er tverrsnittet på strømmen til varmeren. Det er ikke uvanlig at varmerne fungerer fint når de er rene og nye når det er for dårlig tverrsnitt på ledningene. Når varmeren blir eldre trenger den ofte litt mer strøm for å starte. Prøv med litt tjukkere kabler og se om den fungerer da.

Min Mikuni Diesel varmer har nektet å starte. Glødeplugg ok og pumpa går. Skiftet brenselfilter, men det hjalp ikke. Fikk mistanke om at temperaturen på dieselen kunne være årsaken, tipper at det fremdeles er kuldegrader i tanken.

Tok en klut, dyppet den i kokende vann og surret den rundt brenselfilteret. Vips, så var alt ok. Tipper at dieselen er så kald at pumpa får problemer med å suge den gjennom et så finmasket filter.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Hadde samme problemet i vinter når jeg forsøkte å starete Ebern min. Den er slik at pumpa ikke starter før glødepuggen er varm nok. Siden pumpa startet, konkluderte jeg med at glødepluggen var O.K. Jeg hørte pumpa startet, men jeg konkluderte raskt at det ikke kom diesel når jeg koplet av røret inn på Ebern. Så for meg at jeg måtte kjøpe ny pumpe, men når jeg skrudde den ut viste det seg at dieselen hadde vokset seg ved inntaket til pumpa. Fjernet voksen ( Farge gråhvit med konsistens som kalt smør ) og vips så fungerte den helt O.K. Har undersøkt litt i ettertid. De som skal ha greie på det, sa at det kom av at det er sommerdiesel som kan vokse seg når den må passere trange hull når det er kalt. Jeg ble litt redd for at dette kunne skje med motortilførslene også, men de lærde sa at det ikke skjer om det ikke har vært gjennomstrømning i systemet i kald tilstand. Kontroler om det er voks i systemet.

Redigert av prin435 (see edit history)

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Jeg har slitt med samme problemet selv...men hos meg tok pumpen rett og slett kvelden..

Husk at der skal være trykk fram til pumpa. Den er ikke beregnet for å suge til seg dieselen. Bare å ta av slangen rett før pumpa å se at det renner diesel..

Er ute etter en pumpe(doseringspumpe) til en eperspracher X2..de produseres ikke lengre

Jeg har slitt med samme problemet selv...men hos meg tok pumpen rett og slett kvelden..

Husk at der skal være trykk fram til pumpa. Den er ikke beregnet for å suge til seg dieselen. Bare å ta av slangen rett før pumpa å se at det renner diesel..

Er ute etter en pumpe(doseringspumpe) til en eperspracher X2..de produseres ikke lengre

Pumper og annet til EBER er ofte å finne her: ebay.com - ebay.co.uk - ebay.de

:cool:

Har en Webasto HL 32 D(diesel) som ikke vil funke. Den starter som normalt og pumpa går, men den vil ikke tenne.

Vis alt går som det skal bare at den ikke tenner så er det mest sannsynlig en av to ting . Enten for lite strøm , trenger masse strøm til glødinga og start . Eller at den ille automat sikkringen som er på toppen av webasto'n , at den har spretti opp .Ikke lett og kjenne vis du ikke veit hvor den er , men sitter under en stor gummi sak du kjenner den er der en liten spiss pinne som du trykker ned og da skal den funke . Holdt på med min og gjør det enda , sikkringen min spretter ut så fort jeg setter den på over 20 grader, men opp til 20 går den i dagesvis . Sjekk om det er nok strøm eller den sikkringen . Se i boka hvor den sitter vis du har den da , men du kjenner den når du kjenner oppå webaston .

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Hei

Hvis Webastoen starter (vifta går) er det ikke termosikringen. Har du prøvd å starte Webastoen mens motoren går? Det kan være som mange har påpekt, lav spenning. Jeg har samme type Webasto selv, hadde problemer med start men gikk over alle loddingene inne i elektronikkboksen

byttet fototransistor så nå virker denne bra. Det kan kanskje være veken inne i varmeren som er dårlig. Har du koplingskjema ? Det lønner seg å gå systematisk tilverks, i service manualen står det ganske mye om feilmuligheter. Den kan du få hos leverandøren.

Bjarne

:flag: Takk for mange gode tips som har ført til at den nå funker som normalt. Etter rens av luftinntak, gått over alle koplinger med CRC marine spray samt byttet ut en nokså irret 16A sikring så er alt nå skjønneste orden. :lol:

I tillegg har jeg lært at den hver vår bør kjøres en times tid i ren lamepolje for å rensen.

TAKK IGJEN FOR ETT FIN FINT FORUM. :yesnod:

Mvh Fantasy

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...