bliss X Posted August 5, 2003 Share Posted August 5, 2003 Se artikkel i Dagsavisen http://www.dagsavisen.no/innenriks/2003/08...08/744925.shtml Quote Link to post
Sebaldus Posted August 5, 2003 Share Posted August 5, 2003 En del småuhell kan vel forklares med at nye grupper er kommet på sjøen som ikke er lokalkjennt og kjenner alle grunnene. Har også inntrykk av at en del grunner ikke står på kart og dermed er en fare for folk som ikke er oppvokst i området. En annen sak er at vedlikeholdet av staker er veldig slapt. Gikk selv på en grunne i sommer som jeg visste skulle være merket, men staken var forsvunnet og ingen hadde hatt bry til å erstatte den. Når det gjelder de mer alvorlige ulykkene tror jeg ikke problemet er 50 fotere med 16 åringer på broen. Problemet er de små, raske båtene. Før i tiden lå de en Askeladden 14 eller en GH14 ved hver en hyttebrygge. I dag ligger det raske jeeper med fra 50 - 250hk påhenger ved de samme bryggene. Du skal ikke kjøpe mer enn en vanlig Askeladd i dag før 40 knop og godt over det er innen rekkevidde. De som kjøper disse båtene er gjerne hyttefolk som ikke er vant med sjøen og i alle fall ikke med raske båter. Når båten bare blir noe man har et forhold til 2 månder i året og ikke en "livsstil" mister man mye av motivasjonen for å sette seg ordenlig inn i tingene og rekker heller ikke å lære seg hvordan båten oppfører seg. Quote Link to post
Syvert Posted August 5, 2003 Share Posted August 5, 2003 Når det gjelder de mer alvorlige ulykkene tror jeg ikke problemet er 50 fotere med 16 åringer på broen. Problemet er de små, raske båtene. Før i tiden lå de en Askeladden 14 eller en GH14 ved hver en hyttebrygge. I dag ligger det raske jeeper med fra 50 - 250hk påhenger ved de samme bryggene.Hei Baat-Guru Statistikkene fra forsikringsselskapene viser at du har rett! Eksemplet med 16-åringer og 50-fotere er kun brukt for å understreke behovet for at det må stilles krav til kunnskaper for å føre hurtiggående båter og båter over en viss størrelse. Denne linken forteller en av mange historier som bekrefter dette: http://www.fedrelandsvennen.no/Nyheter/Aus...rticleID=144790 Hvis gutten hadde vært 1 år eldre, hadde bruken av denne båten vært innenfor regelverket vi har i dag! :nono: Hilsen Syvert Quote knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
Skvulpen Posted August 5, 2003 Share Posted August 5, 2003 Men antallet drukningsulykker går heldigvis ned!!!! Sakset fra dagens NRK Tekst-TV: NRK NYHETER De første sju månedene i år omkom 26 færre mennesker i drukningsulykker enn i samme periode i fjor, viser tall fra Norsk Folkehjelp. Ved utgangen av juli hadde 47 mennesker druknet. Det tilsvarende antallet i fjor var 73. Av de 47 som er omkommet i druknings - ulykker hittil i år, er 39 menn. Quote Link to post
kito Posted August 6, 2003 Share Posted August 6, 2003 Har gått kysten fra oslo til kr sand og tilbake i sommer og er stort sett veldig fornøyd med merkingen, men.... Har opplevd at både sjøkart og GPS viser stake over grunne, men ingen stake er å se. Mulig at den er sprengt bort? Ellers så er Garmins oppdatering utenfor Kragerø håpløs. MVH Kito. Quote Link to post
Slagskibet Posted August 7, 2003 Share Posted August 7, 2003 Har Ellers så er Garmins oppdatering utenfor Kragerø håpløs.quote] Der kan sikkert PanPan hjelpe deg. Quote Link to post
KOB Posted August 7, 2003 Share Posted August 7, 2003 Har gått kysten fra oslo til kr sand og tilbake i sommer og er stort sett veldig fornøyd med merkingen, men.... Har opplevd at både sjøkart og GPS viser stake over grunne, men ingen stake er å se. Mulig at den er sprengt bort? Ellers så er Garmins oppdatering utenfor Kragerø håpløs.Hvis det gjelder Kragerø-området - Kan du være mer spesifikk mht. hvor/hvilke(n) stake® så kan jeg kanskje hjelpe. Quote Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Jens_P Posted August 7, 2003 Share Posted August 7, 2003 Litt på siden, men alikevel. Sakset fra Aftenposten, kommentar av Kåre Valebrokk. Anbefaler å lese hele. Kjedekollisjon i Blindleia En kan forresten bli gal av så mangt på Sørlandet om sommeren. Ikke minst av trafikken gjennom Blindleia. Og nylig skjedde det som måtte skje. En kjedekollisjon. En tett strøm av båter, den ene fetere enn den andre, snirklet seg mot ledens eneste skikkelige bro. For sent, altfor sent, oppdaget skipperen på en praktfull seilyacht at han aldri ville komme under broen uten å knekke masten. Derfor: Full revers på maskinen med hver tilgjengelig hest. Resultatet var nærmest gitt. Båten bak, ifølge øyenvitner en fire etasjers cabincruiser, braste inn i yacht'en bakfra og trakk med seg to-tre andre båter inn i katastrofen. Skadene var små, nærmest negligable, men sørlendingene godter seg ennå. Quote Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
kito Posted August 8, 2003 Share Posted August 8, 2003 Hvis det gjelder Kragerø-området - Kan du være mer spesifikk mht. hvor/hvilke(n) stake® så kan jeg kanskje hjelpe.Har et par eksempler jeg kan legge inn, men jeg må ta med meg GPS'n hjem fra båten først.Det er ellers ikke noe stort problem at staker som er merket på kart og GPS ikke fysisk er tilstede, men jeg så det ved et par tilfeller på turen. Den ene lå syd for Lyngør, men jeg skal gi dere en nøyaktig posisjon på søndag. Når det gjelder kartet utenfor Kragerø må jeg først dobbeltsjekke at jeg ikke har gjort en feil. Da jeg gikk sørover så jeg at kartet på GPS ikke viste annet en sjø og land ved kartskillet utenfor Kragerø. Da jeg kom til Risør fikk jeg lastet ned oppdatering og fikk frem kartet igjen, men sjekket ikke nordover. På tur tilbake trodde jeg at alt var i skjønneste orden helt til jeg kom utenfor Kragerø igjen. Må sjekke hva som har skjedd før jeg roper ULV. Det er forøvrig en ting som irriterer meg med GPS'n (har 176c), eller mere korrekt kartprogrammet. Det er alle grunnene som er fra 5 m til 120 m. Alle disse grunnene som ikke er av noen interesse, skaper unødig mye info på skjermbildet. Ser at veldig ofte er dybdeanvisninger på kartet blitt til grunner i blue chart. Er dette vanlig på andre kartprogrammer eller er det noen mulighet til å filtrere bort uønsket info? MVH Kito Quote Link to post
Gunga Din Posted August 9, 2003 Share Posted August 9, 2003 Hej Kito ! Vet ikke hur det er med just din Plotter (förmodar) att det er Garmin 176C du har! Men om du kjör vektoriserat typ Tsunamis eller CMapecs så har du den möjligheten du önskar, att ta bort alla dypsiffrer som ikke er intressant ! Quote S/Y Gunga Din Link to post
PanPan Posted August 9, 2003 Share Posted August 9, 2003 Har gått kysten fra oslo til kr sand og tilbake i sommer og er stort sett veldig fornøyd med merkingen, men.... Har opplevd at både sjøkart og GPS viser stake over grunne, men ingen stake er å se. Mulig at den er sprengt bort? Ellers så er Garmins oppdatering utenfor Kragerø håpløs.Hei Kito! Takk for sist i Tvedestrand! Belanor har lagt ut info om oppdatering av kart http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=1437&...id=1422&c1=1422 Man får siste oppdatering juli 2003 av MEU041R gratis, da forventer jeg at manglene for Kragerø-området er ute av soga. For ordens skyld: Belanor sier: Vi gir GRATIS oppdatering på MEU035R, MEU037R og MEU041R. Se nærmere info via linken over. Quote Link to post
PanPan Posted August 9, 2003 Share Posted August 9, 2003 Har et par eksempler jeg kan legge inn, men jeg må ta med meg GPS'n hjem fra båten først. Det er ellers ikke noe stort problem at staker som er merket på kart og GPS ikke fysisk er tilstede, men jeg så det ved et par tilfeller på turen. Den ene lå syd for Lyngør, men jeg skal gi dere en nøyaktig posisjon på søndag. Når det gjelder kartet utenfor Kragerø må jeg først dobbeltsjekke at jeg ikke har gjort en feil. Da jeg gikk sørover så jeg at kartet på GPS ikke viste annet en sjø og land ved kartskillet utenfor Kragerø. Da jeg kom til Risør fikk jeg lastet ned oppdatering og fikk frem kartet igjen, men sjekket ikke nordover. På tur tilbake trodde jeg at alt var i skjønneste orden helt til jeg kom utenfor Kragerø igjen. Må sjekke hva som har skjedd før jeg roper ULV. Det er forøvrig en ting som irriterer meg med GPS'n (har 176c), eller mere korrekt kartprogrammet. Det er alle grunnene som er fra 5 m til 120 m. Alle disse grunnene som ikke er av noen interesse, skaper unødig mye info på skjermbildet. Ser at veldig ofte er dybdeanvisninger på kartet blitt til grunner i blue chart. Er dette vanlig på andre kartprogrammer eller er det noen mulighet til å filtrere bort uønsket info? Kito, hvorfor ikke bli med i Bluechart brukergruppen her på baatplassen? Quote Link to post
kito Posted August 9, 2003 Share Posted August 9, 2003 Kito, hvorfor ikke bli med i Bluechart brukergruppen her på baatplassen? Hei og takk for sist, Pan Pan Har ikke mere erfaring med Bluechart enn det jeg har opparbeidet meg i år, men har helt klart en del synspunkter. Hva er det denne brukergruppen går ut på? MVH Kito Quote Link to post
PanPan Posted August 9, 2003 Share Posted August 9, 2003 Har ikke mere erfaring med Bluechart enn det jeg har opparbeidet meg i år, men har helt klart en del synspunkter. Hva er det denne brukergruppen går ut på?Hei igjen, Kito! Lasse har tatt et initiativ, se her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...56010644;start= Kan ikke snakke for andre enn meg selv, vi er i startgropa og når ferien etterhvert er over så vil vel dette ta form. Imidlertid, de spørsmålene du har tatt opp og din erfaring med Bluechart i sommer synes jeg er aktuelt å ta opp i brukergruppa. Quote Link to post
Skvulpen Posted August 9, 2003 Share Posted August 9, 2003 Ikke for å være pirkete (eller kanskje nettopp derfor... ) Er ikke denne tråden blitt litt off topic nå? Det var opprinnelig snakk om ulykker på sjøen, men nå foregår her en "rent teknisk" diskusjon om GPS og Bluechart, osv., - kanskje på tide med nytt "subject"? Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.