Jump to content

Antall ulykker er økende


bliss X

Recommended Posts

En del småuhell kan vel forklares med at nye grupper er kommet på sjøen som ikke er lokalkjennt og kjenner alle grunnene. Har også inntrykk av at en del grunner ikke står på kart og dermed er en fare for folk som ikke er oppvokst i området. En annen sak er at vedlikeholdet av staker er veldig slapt. Gikk selv på en grunne i sommer som jeg visste skulle være merket, men staken var forsvunnet og ingen hadde hatt bry til å erstatte den.

 

Når det gjelder de mer alvorlige ulykkene tror jeg ikke problemet er 50 fotere med 16 åringer på broen. Problemet er de små, raske båtene. Før i tiden lå de en Askeladden 14 eller en GH14 ved hver en hyttebrygge. I dag ligger det raske jeeper med fra 50 - 250hk påhenger ved de samme bryggene. Du skal ikke kjøpe mer enn en vanlig Askeladd i dag før 40 knop og godt over det er innen rekkevidde. De som kjøper disse båtene er gjerne hyttefolk som ikke er vant med sjøen og i alle fall ikke med raske båter. Når båten bare blir noe man har et forhold til 2 månder i året og ikke en "livsstil" mister man mye av motivasjonen for å sette seg ordenlig inn i tingene og rekker heller ikke å lære seg hvordan båten oppfører seg.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder de mer alvorlige ulykkene tror jeg ikke problemet er 50 fotere med 16 åringer på broen. Problemet er de små, raske båtene. Før i tiden lå de en Askeladden 14 eller en GH14 ved hver en hyttebrygge. I dag ligger det raske jeeper med fra 50 - 250hk påhenger ved de samme bryggene.

Hei Baat-Guru  :smiley:

Statistikkene fra forsikringsselskapene viser at du har rett! Eksemplet med 16-åringer og 50-fotere er kun brukt for å understreke behovet for at det må stilles krav til kunnskaper for å føre hurtiggående båter og båter over en viss størrelse. Denne linken forteller en av mange historier som bekrefter dette:

http://www.fedrelandsvennen.no/Nyheter/Aus...rticleID=144790

Hvis gutten hadde vært 1 år eldre, hadde bruken av denne båten vært innenfor regelverket vi har i dag!  :nono:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
Share on other sites

Men antallet drukningsulykker går heldigvis ned!!!!  :smiley:

Sakset fra dagens NRK Tekst-TV:

 

NRK  NYHETER  

 

De  første  sju  månedene  i  år  omkom  26  

færre  mennesker  i  drukningsulykker  enn  

i  samme  periode  i  fjor,  viser  tall  fra  

Norsk  Folkehjelp.  

 

Ved  utgangen  av  juli  hadde  47  mennesker

druknet.  Det  tilsvarende  antallet  i  

fjor  var  73.  

 

Av  de  47  som  er  omkommet  i  druknings -  

ulykker  hittil  i  år,  er  39  menn.

Link to post
Share on other sites

Har gått kysten fra oslo til kr sand og tilbake i sommer og er stort sett veldig fornøyd med merkingen, men.... Har opplevd at både sjøkart og GPS viser stake over grunne, men ingen stake er å se.  Mulig at den er sprengt bort?  Ellers så er Garmins oppdatering utenfor Kragerø håpløs.

 

MVH

Kito.

Link to post
Share on other sites

Har gått kysten fra oslo til kr sand og tilbake i sommer og er stort sett veldig fornøyd med merkingen, men.... Har opplevd at både sjøkart og GPS viser stake over grunne, men ingen stake er å se.  Mulig at den er sprengt bort?  Ellers så er Garmins oppdatering utenfor Kragerø håpløs.

Hvis det gjelder Kragerø-området - Kan du være mer spesifikk mht. hvor/hvilke(n) stake® så kan jeg kanskje hjelpe.

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post
Share on other sites

Litt på siden, men alikevel. Sakset fra Aftenposten, kommentar av Kåre Valebrokk.   Anbefaler å lese hele.

 

 

Kjedekollisjon i Blindleia

En kan forresten bli gal av så mangt på Sørlandet om sommeren. Ikke minst av trafikken gjennom Blindleia. Og nylig skjedde det som måtte skje. En kjedekollisjon. En tett strøm av båter, den ene fetere enn den andre, snirklet seg mot ledens eneste skikkelige bro. For sent, altfor sent, oppdaget skipperen på en praktfull seilyacht at han aldri ville komme under broen uten å knekke masten.

 

Derfor: Full revers på maskinen med hver tilgjengelig hest. Resultatet var nærmest gitt. Båten bak, ifølge øyenvitner en fire etasjers cabincruiser, braste inn i yacht'en bakfra og trakk med seg to-tre andre båter inn i katastrofen. Skadene var små, nærmest negligable, men sørlendingene godter seg ennå.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis det gjelder Kragerø-området - Kan du være mer spesifikk mht. hvor/hvilke(n) stake® så kan jeg kanskje hjelpe.

Har et par eksempler jeg kan legge inn, men jeg må ta med meg GPS'n hjem fra båten først.

Det er ellers ikke noe stort problem at staker som er merket på kart og GPS ikke fysisk er tilstede, men jeg så det ved et par tilfeller på turen.  Den ene lå syd for Lyngør, men jeg skal gi dere en nøyaktig posisjon på søndag.  Når det gjelder kartet utenfor Kragerø må jeg først dobbeltsjekke at jeg ikke har gjort en feil. Da jeg gikk sørover så jeg at kartet på GPS ikke viste annet en sjø og land ved kartskillet utenfor Kragerø.  Da jeg kom til Risør fikk jeg lastet ned oppdatering og fikk frem kartet igjen, men sjekket ikke nordover.  På tur tilbake trodde jeg at alt var i skjønneste orden helt til jeg kom utenfor Kragerø igjen.  Må sjekke hva som har skjedd før jeg roper ULV.

 

Det er forøvrig en ting som irriterer meg med GPS'n (har 176c), eller mere korrekt kartprogrammet.  Det er alle grunnene som er fra 5 m til 120 m.  Alle disse grunnene som ikke er av noen interesse, skaper unødig mye info på skjermbildet.  Ser at veldig ofte er dybdeanvisninger på kartet blitt til grunner i blue chart.  Er dette vanlig på andre kartprogrammer eller er det noen mulighet til å filtrere bort uønsket info?

 

MVH

 

Kito

Link to post
Share on other sites

Har gått kysten fra oslo til kr sand og tilbake i sommer og er stort sett veldig fornøyd med merkingen, men.... Har opplevd at både sjøkart og GPS viser stake over grunne, men ingen stake er å se.  Mulig at den er sprengt bort?  Ellers så er Garmins oppdatering utenfor Kragerø håpløs.

Hei Kito! Takk for sist i Tvedestrand!

 

Belanor har lagt ut info om oppdatering av kart http://www.belanor.no/dllvis5.asp?id=1437&...id=1422&c1=1422

 

 

Man får siste oppdatering juli 2003 av MEU041R gratis, da forventer jeg at manglene for Kragerø-området er ute av soga.

 

For ordens skyld: Belanor sier: Vi gir GRATIS oppdatering på MEU035R, MEU037R og MEU041R.  Se nærmere info via linken over.

Link to post
Share on other sites

Har et par eksempler jeg kan legge inn, men jeg må ta med meg GPS'n hjem fra båten først.

Det er ellers ikke noe stort problem at staker som er merket på kart og GPS ikke fysisk er tilstede, men jeg så det ved et par tilfeller på turen.  Den ene lå syd for Lyngør, men jeg skal gi dere en nøyaktig posisjon på søndag.  Når det gjelder kartet utenfor Kragerø må jeg først dobbeltsjekke at jeg ikke har gjort en feil. Da jeg gikk sørover så jeg at kartet på GPS ikke viste annet en sjø og land ved kartskillet utenfor Kragerø.  Da jeg kom til Risør fikk jeg lastet ned oppdatering og fikk frem kartet igjen, men sjekket ikke nordover.  På tur tilbake trodde jeg at alt var i skjønneste orden helt til jeg kom utenfor Kragerø igjen.  Må sjekke hva som har skjedd før jeg roper ULV.

 

Det er forøvrig en ting som irriterer meg med GPS'n (har 176c), eller mere korrekt kartprogrammet.  Det er alle grunnene som er fra 5 m til 120 m.  Alle disse grunnene som ikke er av noen interesse, skaper unødig mye info på skjermbildet.  Ser at veldig ofte er dybdeanvisninger på kartet blitt til grunner i blue chart.  Er dette vanlig på andre kartprogrammer eller er det noen mulighet til å filtrere bort uønsket info?

Kito, hvorfor ikke bli med i Bluechart brukergruppen her på baatplassen? :smiley:
Link to post
Share on other sites

Kito, hvorfor ikke bli med i Bluechart brukergruppen her på baatplassen? :smiley:

Hei og takk for sist, Pan Pan

 

Har ikke mere erfaring med Bluechart enn det jeg har opparbeidet meg i år, men har helt klart en del synspunkter.  Hva er det denne brukergruppen går ut på?

 

MVH

 

Kito

Link to post
Share on other sites

Har ikke mere erfaring med Bluechart enn det jeg har opparbeidet meg i år, men har helt klart en del synspunkter.  Hva er det denne brukergruppen går ut på?

Hei igjen, Kito!

 

Lasse har tatt et initiativ, se her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...56010644;start=

 

Kan ikke snakke for andre enn meg selv, vi er i startgropa og når ferien etterhvert er over så vil vel dette ta form. Imidlertid, de spørsmålene du har tatt opp og din erfaring med Bluechart i sommer synes jeg er aktuelt å ta opp i brukergruppa.

Link to post
Share on other sites

Ikke for å være pirkete (eller kanskje nettopp derfor... :smiley:) Er ikke denne tråden blitt litt off topic nå? Det var opprinnelig snakk om ulykker på sjøen, men nå foregår her en "rent teknisk" diskusjon om GPS og Bluechart, osv., - kanskje på tide med nytt "subject"?  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...