Jump to content

Hvordan finne lekkasjer i trebåt på land?

M/B Shanty

Recommended Posts

Noen gode råd her? har to planer, men er ikke sikker på at noen av dem er særlig smarte.

1- Få en til å spyle båten med høytrykksspyler fra utsiden (ikke så nærme at trevirket blir ødelagt) samtidig som jeg er inni båten og ser etter vann inntrenging.

2. - Båten er klinkbygget. legge sagspon på toppen av bordgangene, bruke trykkluft i skjøtene fra utsiden.( finner fort ut hvor det kommer støvskyer - men MYE graps/spon)

Andre som har noen metoder som fungerer??

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Dette vilo jeg tro er et umulig prosjekt da du ikkke får ttrutnet båten slik at endel av de lakkasjene som eventuelt måtte være der ikke blir borte før du har en uke elle to på vannet. Ett alternativ er hvis du monterer en ventil i båtens (eller bare borrer et hull) laveste punkt for så å sette på en hageslagen med god spredning både forran og bak da du vel har laveste punkt cirka på midten. La vannet dusje på øverste bordganger, dette vil da spre seg til alle bordganger og du vil oppnå en delvis trutnig. Etter noen dager vil du iallefall se om det er utettheter mellom bordene

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Dette vilo jeg tro er et umulig prosjekt da du ikkke får ttrutnet båten slik at endel av de lakkasjene som eventuelt måtte være der ikke blir borte før du har en uke elle to på vannet. Ett alternativ er hvis du monterer en ventil i båtens (eller bare borrer et hull) laveste punkt for så å sette på en hageslagen med god spredning både forran og bak da du vel har laveste punkt cirka på midten. La vannet dusje på øverste bordganger, dette vil da spre seg til alle bordganger og du vil oppnå en delvis trutnig. Etter noen dager vil du iallefall se om det er utettheter mellom bordene

Båten er trutnet nå, det er derfor jeg ønsker å sjekke den fortest mulig :smiley:

Første jeg gjorde då båten kom opp på fredag var å vente på mørket, så gikk en kamerat av meg med en 500w lyskaster innvendig i båten på alle bordganger mens jeg gikk utvendig i mørket å så etter gjennomlysning. fant kun en gjennomlysning og det var bunnpluggen som var fjernet med overlegg.

Alf Kåre

Redigert av Affe (see edit history)

Ja da vil du jo se om det renner ut vann umidelbart men gi det noen dager slik at du er sikker på at ting ikke har tørket fra hverandre. Om det er sprekker ellers ibordgangene og utett søm vil du ikke se dette med denne metoden. Tror i det hele tatt at dette er vanskelig. lykke til

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du kan forsøke metoden med å legge ut filler innvendig og fukt disse. Fukt rikelig, men ikke fyll båten med vann. Forsøk å lag "vanndammer" der hvor det ellers vil renne bort. Er det åpenbare lekkasjer vil du se vann renne ut.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

En annen ting du kanskje kan gjøre er hvis du kjenner noen som jobber med skadebegrensing / skadedyr bekjempelse er å fogge båten innvendeig. Du må da tette alle åpninger du kan finne slik at dde kan sette inn et fogge apperat. Du for da oson behandlet båten innvendig noe som kan ta bort noe gammellukt hvis du erplagetr med det.

Dette innlegget er egentlig et skudd i mørke men kan kanskje fungere da du vil se hvor foggen(røyken) kommer ut

Redigert av jonkare (see edit history)

Den enkleste metoden for å finne sprekker av forskjellige størrelser på, er å fyre opp noen arbeidslamper som henges opp midt i båten. Båten tettes ovenfra med lystett presenning. På sen kveld /natt kan du da gå rundt båten og merke av alle lys-strimene fra skroget.

De mindre 1-3 mm. villle jeg ikke gjort noe med, de trutner greit. Over 3 mm. ville jeg tettet med fett og bomull og store sprekker ville jeg luset (frest ut området og limt inn nytt treverk).

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Den enkleste metoden for å finne sprekker av forskjellige størrelser på, er å fyre opp noen arbeidslamper som henges opp midt i båten. Båten tettes ovenfra med lystett presenning. På sen kveld /natt kan du da gå rundt båten og merke av alle lys-strimene fra skroget.

De mindre 1-3 mm. villle jeg ikke gjort noe med, de trutner greit. Over 3 mm. ville jeg tettet med fett og bomull og store sprekker ville jeg luset (frest ut området og limt inn nytt treverk).

At jeg ikke tenkte på den. Det enkleste er ofte det beste :blush:

At jeg ikke tenkte på den. Det enkleste er ofte det beste :blush:

:cheers:

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Er det ikke litt farlig å luse større sprekker? Må vel sørge for at treverket er ferdig trutnet før evt. lusing, eller så kan du vel få vridninger.... Jeg har benyttet meg av lysbrun sika i større sprekker. Den tyter ut når treverket trutner, så da er det bare å skjære bort det overflødige etterpå.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Bare et spørsmål. Er det grunenn til at den sank du leter etter

Bare et spørsmål. Er det grunenn til at den sank du leter etter

Jepp! hadde vært en fordel å finne dette ut :smiley: før jeg sjøsetter(les: om lenge) med kone og 3 småbarn. Heller mer og mer mot at bunnpluggen har tatt inn vann. Tideliggere eier mener at dykkeren tok ut bunnpluggen før heving, men jeg er ikke så sikker......

Affe

Hvis det ikke renner ut noe vann nå så er den vel tett da? Evt at det er noen dårlige gjennomføringer. En trebåt vil nødvendigvis ta inn litt vann histen og pisten.

Har du noen mulighet for og la den henge i stropper på vannet?

Lettere og se vanninntrenging da

Er det sånn at det kunne hvert mye vann i båten etter nedbør og smålekkasjer da den sank. Husk en trebåt blir mindre og mindre tett jo lengre ned i vannet den kommer

Har du lufteluker i motorommet? Du har motor-rom under dørk, eller?

Hvis du har dette, så kan de ligge rimelig lavt, og om båten har kommet så langt ned at det renner inn der - da går det fort!!

Selvlært! :blush:

....er det noe lurt da

Nei...det er IKKE lurt! :lol:

Men jeg hadde dette på dorryen. Fine i metall med god lufting fra dieselH&%¤(e i motor-rommet, men fyttirakkern å det sprøytet inn vann. Lukene var montert 30-35 cm over vannlinjen, men med noe lekkasje og stadig behov for elektrisk lensing så var det ikke et sjakktrekk da "naboen" lånte min ledning i noen dager. Gikk tom for strøm, vannet steg - og jeg kom til da det sprøytet inn lukene...

Fikk bindt opp båten så den hang på tauene, men mye ble ødelagt. Luker i motor-rommet er nå historie. :yesnod:

Ja, da var jo ikke det noe lurt :wink:

Tror ikke jeg har sett noen som har det på trebåt heller når jeg tenker meg om.

Bedre og ha dem høyere opp med slanger inn til motorrom da.

Sjøl har jeg motorkasse over dørk ute så det blir bedre, bortsett fra at de som sitter ute under fart får alt bråket

Svar Funnet!!!

Fikk tak i dykkeren som var med på hevingen! Da de hadde fått båten såpass opp at dollbordene lå over vann kjørte de på med 3 kraftige lensepumper. de pumpet og pumpet og pumpet uten noe resultat, han "dykket" da ned til motoren og fant ut at, hey.... skal prøve å stikke en plugg inn i den slangen som kommer fra skrogsiden og sikkert skulle ha kjølt ned maskinen........ inntaket proppet igjen og lensingen fortsatte MED Resultat. jeg spurte dykkeren om ikke forige eier hadde blitt gjortopmerksom på dette, og det kunne han ikke huske. well well, Fedafjorden here i come!!( om en stund da).

Affe

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...