Jump to content

Fått feil propell, men kanskje det går allikevel?


wilma

Recommended Posts

Fikk feil propell i posten i går, hadde egentlig bestilt en 13,25 x 17, men fikk en 13 x 19. Skal snakke med lev. om dette men kanskje jeg kan bruke den allikevel. Propellen skal stå på en 70 hk utenbord på en 19 fot båt. Den gamle propellen har samme dimensjon som jeg egentlig bestilte, og med denne syntes jeg motoren har jobbet greit og uanstrengt. Hva kan jeg forvente hvis jeg da bruker 13 x 19 propell i stedet?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det er sikkert andre som har mer peiling på dette en meg, men det er ingen som har mer peiling på min erfaring en meg :yesnod:

På min forrige bpt, hadde jeg en propell som var 15x19, båten var forsåvit grei så lenge det ikke var mer en 2 personer i båten, fikk man 4-5 personer, så måtte jobbe veldig med trimplan for å få den opp i plan, jeg byttet til en 15x17, båten gikk greit opp i plan , men motoren "jaget" litt og fikk 300 RPM for mye påfull gass, i fjor sommer var jeg i USA og der "fant" jeg et firma som solgte kun propeller, jeg la frem mitt problem, de hadde en 15x17 propell som de kunne "lage" en 15x18 av, 15x18 finne ikke til Volvo Penta drev, jeg måtte betale 24 USD ekstra for dette :sleep: og propellen kostet ca 1100 NOK, så det ble jo billig uansett. OG propellen var helt perfekt "problemet" er at jeg har solgt båten, og den går likefort som min nye båt ..... dette var på en 24 fots båt, med 250 HK innbord motor, kanskje litt forskjellig fra din, men man skulle vel få en pekepinn på hvilke utslag de forskjellige propell størrelsene har

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at der var en tommelfinger regel at for hver tomme man gikk ned på stigningen øker turtallet med ca 200 o/min og motsatt ved økning. Husker ikke hvordan det var når man endrer på diameteren...

 

Stigningen foreller også hvor langt frem propellen skyver båten pr omdreing.

 

I ditt tilfelle vil da maksturtallet gå ned og du vil få større fart på båten når du går på tomgang. Men har du hatt en litt for liten propell i utgangspunket kan dette gå meget bra.

 

Det er iallfall ikke bra å kjøre rundt med en propell som er for stor da dette kan gi unødig stor slitasje på motoren.

 

Du får vel også svar fra noen som kan dette....jeg bare formidler bare det lille jeg vet...

Link to post
Share on other sites

D Thomas,

pga forskjellig giring på yamaha motorene , så kan i prinsippet en 60hk og 130hk bruke samme propellen.

 

har en 13x19 og en 13.25x17 til min Yamaha 60. Disse er ikke helt like i utformingen , sånn at på en Wesling 16 så gir de omtrent samme turtallet.

Wilma , hva slags motor / båt? Og har du turteller på den?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Båten har mye til felles med flipper 575 ht, egenvekt ca 550 kg og motoren er en god gammel johnson 70hk. Har snakket med maritim om feilpakkingen, og fungerer ikke propellen for meg får jeg byttet den. Så jeg kommer uansett til å prøve. Jeg har verken turteller eller knopmåler, men i og med at jeg hadde følelsen av at motoren jobbet ganske uanstrengt i fjor med den gamle propellen har jeg lyst til å prøve 13 x 19. Jeg får jo uansett byttet den om dette ikke funker for meg.

Redigert av wilma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres ut som en Scandic 575?

Grei deal med prøving + bytting da.

PS prøv å få lånt deg en GPS på prøveturen, så ser du evt innvirkning på farta.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

I går forsøkte jeg propellen. Har ikke turteller, men "føler" at det manglet noen omdreininger. Virket som om motoren jobbet noe tyngre, og farten var vel omtrent som før. Jeg har nå bestilt "riktig" propell 13,25 X 17 mot 13x19, tror jeg sover bedre da.

Link to post
Share on other sites

Ja, få den propellen som du har bestilt... har selv hatt dette problemet med min båt/motor nå i vår.

 

Byttet til en annen motor, og fikk bare 4200 omdr. på en motor som skal ha 5600 omdr. på full pupp. Hadde da en 14 1/2 x 22 på, lånte meg en propell på 14 1/2 x 19, da fikk jeg de 5600 omdr. jeg skulle ha.

 

Ble selv overrasket over hvor viktig rett propell egentlig er, men er ikke så veldig lett å få vite hva som er riktig og hva som er galt... før jeg fant dette ut, snakket jeg med 3 veldig seriøse forhandlere (vel, de liker å kalle seg seriøs selv om ikke annet) her på Østlandet.

 

Den første mente at den prop. med 22 i stigning var perfekt for båt/motor

Den andre mente at 19 eller 20 ville være perfekt

mens den tredje mente 17 eller 19 skulle være meget bra...

 

Fikk låne en 19 av den siste og kjøpte meg en der...

 

Den såkalte tommelfingerregelen er 300 omdr. pr. stigning, etter hva jeg har lært den siste mnd.

 

LODDA

Link to post
Share on other sites

Hei,

Det er sikkert andre som har mer peiling på dette en meg, men det er ingen som har mer peiling på min erfaring en meg :yesnod:

 

Godt sagt! :cheers::lol:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Fikk feil propell i posten i går, hadde egentlig bestilt en 13,25 x 17, men fikk en 13 x 19.

Vel nu har jeg "lest" meg opp litt rundt på nett, og har litt av samme problemet selv.

Jeg har en 50 hk evinrude 2-syl fra ca -80 og trenger "skyvkraft" .

Hvis du f.eks går ned på stigning og beholder diam. vil du ha nok skyvkraft.

Jeg har en 12,25x13 og synes motoren ikke ga nok i tung sjø og strøm.

Den går bra i fint vær, 26knop, men ikke spesielt høyt turtal, hører at motor "sliter litt.

Jeg har funnet ut at jeg eventuelt bør bytte til en "raskere" 50 hk dvs en 3-syl

eller bytte til en 4-blads propell.

Siste fordi man misker arealet på bladet slik at man får større skyvkraft, pga at turtallet opprettholdes og man får "nesten" like stor toppfart.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Også jeg har fått feil propell. Skulle hatt en 14x17, men fikk en 13,25x17.

Hvilke forskjeller kan jeg regne med om jeg setter på 13,25x17 i forhold til den gamle på 14x17?

Motor er en e-tec 90 og båten er 20 fot. Maks turtall nå er 5100 og toppfart er 30 knop.

Motor har maks dreiemoment på 5000 omdreininger.

Link to post
Share on other sites

Hmm, ned i diameter fra 14" til 13.25"?

Burde gi litt dårligere grep i vannet og litt høyere turtall. Spørs like mye hvordan den er utformet i forhold til propellen du har.

Hva er anbefalt turtallsområde på motoren da? Dersom det f.eks er 5000-5500 så bør man legge seg opp mot øvre del av dette hvis man måler med lett båt, da har man litt å gå på når båten blir grodd og tyngre i løpet av sommeren. (Og motoren jobber lettere, slites mindre og bruker ofte mindre bensin enn om den må jobbe tyngre)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Oki... høres ikke bra ut.

Anbefalt toppturtall er mellom 4500 og 5500.

Sliter litt med at propellen slipper i svinger med 14" så virker ikke særlig lurt å gå ned til 13,25.

Utformingen på propellen i forhold til den jeg har vet jeg ikke, men begge er orginale propeller.

Da er det vel bare å bytte da tenker jeg.

Takker for svar Ivar :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha bedt om å få returnert den på 13.25" , etter først å fått prøvd den på båten. Kan godt være den fungerer vel så bra som den du har på 14"

Og litt høyere turtall på topp hadde ikke gjort noe heller.

 

Forresten, hadde en Johnson 35hk tidligere, og var også veldig plaget med dårlig grep i svingene med original propellene (2 forskjellige), problemet ble helt borte med en Michigan.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...