Jump to content

Slepejolle - vippedaviter


Yankee

Recommended Posts

Hei. Jeg har tenkt å anskaffe meg en jolle å ha med på tur. Har en Bayliner 2855 som er tre meter bred. Tenkte å ha jolla bakpå, kanskje i vippedaviter. Noen som har erfaring med slike davitere? Er det så enkelt og praktisk i bruk som det kan se ut til? Så var det jolla da! Det er jo mange som bruker Steady 260. Synes det er bra med hardplastbåt, men synes Steadyen tar lett inn vann fordi den er så lav i baugen. Er her noen som har erfaring med andre slag lignende båter? noen anbefalinger? Gi gjerne tips om hva de må påregnes å koste også! Det er ønskelig å kunne sitte en voksen og et par barn i jolla :sailing: .

Link to post
Share on other sites

Tror ikke Steady 260 er så verst, med tanke på lengden på 2.6 M. Vi har en AL320, når den kjøres

i lav fart, er ikke baugen høy der heller. Viktig å få plassert tyngden rett i disse båtene.

 

Ellers synes jeg egenskapene på båt-typen er veldig bra. Har Johnson 10 hk på vår. Hadde

4 hk før. Så 4 eller 6 hk passer nok bra på den båten.

 

Vi har styrekonsoll, det tar stor plass og ikke å anbefale i en 2.6 m lang Steady. Men ellers er plass til 3 pers i en 2.6. Båten veier vel rundt 60-70 kilo+ event motor.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Om du med vippedaviter mener snap daviter

Bilde

så er erfaringene med disse utelukkende positive. Det eneste negative jeg kan se er at påhengeren må på og av på og av på og av på og av på pg av i løpet av hele sesongen. Og det tar på ryggen. Lurer på om jeg skal bytte påhengeren min i en lettere variant

 

Pass på så du ikke har for tung jolle i snap davitene. Det blir tungt å dra båten opp, og tung jolle helt bakerst på båten gjør at hekken kan bli litt tyngre enn du forventer kanskje

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

slepte en steady 260 norge - strømstad skagen larvik i tildels grov sjø med en 4 hk yamaha på hekken - ikke noe problem. bare husk å ta ut lensepluggen slik at den dreneres under fart. kan gjøres under vanlig bruk/fart og. superstabil i bruk og sleper utmerket opp til 21/2 knuter.

 

har nå en al320 som er en bedre "båt" for "bruk". går som ei kule i grov sjø med en 9.9 Honda - til og med med en voksen i baugen.

butter ikke i sjøen på samme måte som steadyen.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...