Obros Startet 9.April.2006 Del på Facebook Startet 9.April.2006 Har kjøpt en relativt ny båt med en Garmin kartplotter av typen GPSMAP 230 montert inn. Den er kjøpt i 1998 og virker utmerket på østlandt hvor første eier kjøpte brikke. Mitt problem er at jeg trenger en brikke for sørlandet, og jeg ble litt sjokkert av Garmin leverandøren som sier at dette er for gammelt, så det fører vi ikke deler til. Kan noen andre hjelpe med en slik brikke, eventuelt salg av kartplotter med brikke i? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 9.April.2006 Del på Facebook Svart 9.April.2006 Hei Obros Kan desverre ikke hjelpe deg men foreslår at du setter inn en annonse under Kjøp Er du heldig får du tak i en brukt G chart brikke der. Lasse Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Har du ringt til Belanor og hørt om de har noen gamle brikker i sitt assortement? Sitér dette innlegget Link to post
Obros Svart 10.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2006 Takk for svar. Annonse ligger på Finn uten respons så langt. Belanor sa at de kastet alt i 2004. Det ble altså 4-5 år mellom siste solgte plotter og fjerning av alt tilbehør. Skandaløst spør du meg. Jeg må altså prøve å finne andre som kan hjelpe. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 De kan jo ha kastet dem fordi kvaliteten ikke var så bra, kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Jeg tror at forholdet du beskriver henger sammen med at Garmin gikk over til et helt nytt system (Bluechart) fordi det kom svært mange negative tilbakemeldinger på det forrige systemet. Det er alltid en påregnelig risiko når man kjøper produkter til båt som ikke er godt utprøvd. Formoder at selger av båten har kjent til dette. Det er ikke sikkkert kartplotteren hadde betydning for prissettingen av båten. Elektronisk utstyr som er noen år faller fort i verdi, mens båten i seg selv kan opprettholde god verdi. Sitér dette innlegget Link to post
Obros Svart 10.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2006 Kvaliteten kan jeg ikke uttale meg om, men vi hentet båten på østlandet og brukte plotteren til å fortelle oss posisjonen i 22 knops fart med kuling og regn. Det virket utmerket når også det manuelle kartet lå klart til enhver tid. Dette er den bruken jeg hadde tenkt for plotteren. Skjermen er stor og tydelig til tross for svart /hvitt visning. Jeg synes fremdeles at Garmin skullle la det være opp til meg om jeg ville bruke dette eller ikke. Forige eier er skikkelig skuffet da Garmin er favorittmerket hans (var?). Han kjøpte alt nytt og jeg har ingen grunn til å tvile på utsagnene. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 10.April.2006 Del på Facebook Svart 10.April.2006 Hei. Det ser jo ut for at den kan bruke Bluechart, se denne linken til Garmin. Sitér dette innlegget Link to post
Obros Svart 10.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.April.2006 Den linken til Garmin var interessant, men dersom jeg ikke misforstår så skulle min plotter vært GPSMAP 232 for å ta bluechart brikker. De ser nokså like ut. 230 har masse skryt i linken, men ingenting om bluechart compatibel desverre. Sitér dette innlegget Link to post
Obros Svart 11.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2006 Fikk nettopp en mail fra en som har samme problem med en plotter som fra 2001 som også var i salg i 2002. Dette virker da enda mer betenkelig. Han trenger kart over vestlandet. Er spent på om det finnes noen som kan hjelpe oss med dette her. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Fikk nettopp en mail fra en som har samme problem med en plotter som fra 2001 som også var i salg i 2002. Dette virker da enda mer betenkelig. Han trenger kart over vestlandet. Er spent på om det finnes noen som kan hjelpe oss med dette her.Dette høres ikke bra ut, trodde ikke det det var mulig at kartformater forsvinner så fort fra markedet. Bruker selv BSB-kart fra Maptech på en laptop. Fikk problem med en oppdatering. Tok så kontakt med Maptech support og fikk svar på problemet ganske fort. Hva om du prøver Garmin på denne linken, eller sender e-post til Garmin support? Det står jo ganske mye tips på Garminsidene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 At eldre Garmin produkter ikke kan benytte Bluechart er vel ikke noe rarere enn at eldre kartplottere tilpasset C-map frem til og med 2004 ikke kan bruke C-map Max systemet? Sitér dette innlegget Link to post
Obros Svart 11.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2006 Er selføgelig enig i det, men poenget er at det må være noen sammenheng mellom reklame /salg av et produkt og salg av nødvendig tilbehør. I motsatt fall kan du jo risikere å selge nesten ny båt videre med kostbart utstyr som ubrukelig søppel, bare fordi ny eier bor i et annet område. Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Tror desverre ikke det er så mye man kan gjøre med dette. Har importøren kvittet seg med det de hadde av G chart så er nok løpet kjørt - desverre. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Jeg har selv en Garmin 230 ny i 2001 som jeg forgjeves har etterlyst brukte G-chart til i 3 år. Landor Larsen i Stavanger kan brenne kartbrikker i dette formatet, men jeg er ikke villig til å betale kr.3200 for en kartbrikke over Ryfylke som ikke er blitt oppdatert siden 2000. I så fall du er vilig, kan du kanskje enda få kartbrikken her. Søk på Landor Larsen i Kvasir/Sesam/ Google så finner du telefonnr. og e-mail. Til orientering ble G-chart produsert av Navionics. Samarbeidet mellom Garmin og Navionics opphørte i 2001 som følge av uoverstemmelser mellom selskapene med hensyn til kvaliteten på kartene som Garmin syntes var for dårlig. En kartplotter til over kr. 24000 ble dermed nærmest verdiløs over natten. Hvis du ikke får kart til din plotter så behold den som GPS. Selv i dag får du ikke en bedre og raskere GPS! Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Samarbeidet mellom Garmin og Navionics opphørte i 2001 som følge av uoverstemmelser mellom selskapene med hensyn til kvaliteten på kartene som Garmin syntes var for dårlig. Det får da være grenser for å legge ut egenprodusert svada på båtplassen ! At Garmin valgte å skumme fløten og selv lage sine egne kart og ikke ville betale mer for utvikling og oppdatering av G-chart får stå for Garmins egen regning. Elektronisk kartmatriale fra kartverkene blir bedre og bedre og billigere og billigere for plotterprodusentene. Dette er god business. Det vet nok til og med Garmin. At Garmin samtidig satte benkrok på sine egne kunder og ikke tok kostnaden med å porte Bluechart til G-chart kompatible brikker er jo direkte tragisk, men kostnaden og grådigheten tok vel overhånd. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 (redigert) Det får da være grenser for å legge ut egenprodusert svada på båtplassen ! Jeg tar Garmin sin versjon, du har tydeligvis tatt Navionics sin til tross for at du for 2 år siden (ref. dine tidligere innlegg) hadde en annen oppfatning av Navionics kartene. Hadde Navionics kartene i 2000 vært av god nok kvalitet, ville samarbeidet mellom de to bestått, framdeles ifølge Garmins versjon. At Navionics de senere årene har forbedret kvaliteten på sine kart i betydelig grad, er en annen sak, men nå sitter jeg med vel to år gammel Raymarine 435 kartplotter som ikke er i stand til å kjøre den nye og oppgraderte versjonen av Navionics kartene. Fellesnevneren for de to plotterne er NAVIONICS. Redigert 17.April.2006 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Jeg tar Garmin sin versjon, du har tydeligvis tatt Navionics sinHvor har du disse versjonene fra Jeg tar ingen sin versjon. Dette er big business og intet annet. Garmin har ingen andre enn seg selv å skylde på når de lot kundene sine svi. Det samme gjelder Raymarine og elendigheten med 435 plotteren som ikke burde kjørt altfor tunge XL3 kart. Det samme gjelder Simrad plotterne som er for treige til å makte max kartene. ville samarbeidet mellom de to bestått, framdeles ifølge Garmins versjon.Hvor har du dette fra ?Kan du dokumentere dette ? Eller er det svada fra Kardemommeby. ? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Uffda, kes og jolo! --> --- Aner jeg et lite "skyttergrav-syndrom" her? Bare spøk! MEN det som IKKE er spøk - i hvert fall for en førstegangskjøper - er hvordan skal en amatør greie å orientere seg i "plotter-jungelen"? Og i kart-jungelen? Når det er så enkelt å gå i fella? Kan man ikke stole på kjente merkenavn som Garmin og / eller Raymarine / Navionics en gang - ja - hvem kan man stole på da? Og jeg som i min enfoldighet trodde at Raymarine var noe mere ekslusivt - der i gården koster jo minste modellen fra 10.000,- og oppover - mens Garmin ser ut til å bli "folke-plotter" nr. 1 .......?? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
olpi Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Mange påstander her * Garmin har vel selv tatt avgjørelsen om å produsere kart selv? At de lager noe som ikke er kompatibelt med sine gamle plottere er jo deres valg. Sikkert et kostnadsspørsmål. * Navionics og C-map har opp gjennom årene pushet hverandre til å lage bedre kart. Hvem som har vært best har variert, både i tidspunkt og i hvilket geografisk område man sammnlikner de. At kartsystemene blir mer ressurskrevevende bør ikke være noen overraskelse. Den plotteren du kjøper idag fungerer greit på dagens kart. At kart som blir produsert om 5-6 år kan være for "tunge" bør ikke være noen overraskelse. Det har vært slik siden de første plotterene kom på markedet. Tilsvarende ser man man på PC`er. * De fleste plotterprodusenter bruker en av kartsystemene eller begge. Navionics og C-map står dessuten bak sine egne plottermerker. Synd at de som har en slik Garmin plotter av eldre årgang ikke får kart. Trøsten får være at dagens elektroniske kart en mye bedre og rimligere om man kjøper man ny plotter og hiver den gamle. Ser man på prisene på kartplotterene så har de hele tiden blitt bedre og billigere. Jeg regner med at det vil fortsette, ikke minst når det gjelder prisen på større dagslyskjermer som idag er veldig dyre. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Uffda, kes og jolo! --> --- Aner jeg et lite "skyttergrav-syndrom" her? Bare spøk! MEN det som IKKE er spøk - i hvert fall for en førstegangskjøper - er hvordan skal en amatør greie å orientere seg i "plotter-jungelen"? Og i kart-jungelen? Når det er så enkelt å gå i fella? Kan man ikke stole på kjente merkenavn som Garmin og / eller Raymarine / Navionics en gang - ja - hvem kan man stole på da? Det er den som styrer kartproduksjonen som bestemmer om en kartplotter blir en døgnflue eller ikke. Mitt tredje kjøp, hvis det blir noe tredje, skal kjøre C-map. Navionics er over og ut og blir av meg betraktet som en upålitelig kartleverandør uansett hva hobbyfiskere i USA og Great Lakes, eller for den slags skyld brukere i nærheten av Kardemomme by, måtte mene om kartene. Som en potensiell kjøper av kartplotter bør du også legge merke til at Navionics XL3 kart som var nye i 2004 og oppdatert med all mulig fancy tillegg i bilder og 3-dimensjonal undervannkartografi i slutten av 2005, IKKE kan kjøres på Raymarine 435 uten at oppdateringen av sidene tar 20-30 sekunder. Med andre ord: Hvis ikke Navionics gir ut en oppdatert utgave hvor all den fancy gimmikken er tatt bort igjen, vil siste oppdaterte kartbrikke for denne plotteren være 2004 versjonen forutsatt at du ikke bruker den i en robåt eller meget saktegående snekke og aksepterer en 20-30 sekunders oppdateringstid på kartovergangene. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Synes at denne tråden tar opp en viktig diskusjon om forholdet mellom kartplotterprodusent og kartbrikkeprodusent. En ting av mer historisk interesse er å få informasjon om hva som skjedde i samarbeidet mellom Garmin og Navionics på tidlig 2000-tall. Jeg har hørt så mange versjoner om dette forholdet at umulig alle kan være like korrekte. Det alvorlige er at et stort antall kjøpere av Garmin-plottere har brukt penger på et produkt som ikke blir oppgradert. Jeg har nå kjøpt Raymarine E-serien som en total pakke (dyr som bare det). Har forstått at Raymarine har begynt å bli irritert på Navionics som ikke klarer å levere det lovte Platinum-produktet. Håper at aksjonærene til Raymarine og Navionics står så nær hverandre at Raymarine ikke "kaster" ut Navionics - da har jeg i så fall et problem som har kostet mange penger.... Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Er ikke importør eller produsent pålagt å holde deler i et visst antall år. På en slik plotter burde det i allefall være slik for en flytter på seg og trenger da nye kart. Så hvis denne plotteren ble kjøpt i 2001 og du har etterlyst kart i 3 år så er jo et eller annet veldig galt. 2 år gammel plotter og ikke kart å få kjøpt, du burde få et større avslag i prisen på en ny plotter synes nå jeg. Det må jo være flaut for butikken som du nevner, det kan jo ikke være noe særlig seriøs butikk dette. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Jeg har aldri hørt at forbrukerombudet/rådet har tatt tak i denne typen saker. Det kommer kanskje av at vi båtfolk er for lite kritiske av oss når det gjelder våre forbrukerrettigheter. For min egen del har jeg akseptert at "slik er det", dvs. jeg må innfinne meg med å foreta stadige dyre oppgraderinger både av kart og kartplottere. Heldigvis er min hukommelse for kostnader til båten ekstremt kort. Jeg tenker av og til på at jeg i alle fall hadde gleden med utstyret den tiden det var i bruk. Når det gjelder fremtiden for oss kartplotterbrukere undrer jeg på om vi i Norge vil få tilsvarende utvikling som i USA. Der kan man i enkelte havner laste ned satelittbilder av havneområdet tatt kort tid før ankomst og dermed ha forhåndsbilde av hvorledes havneforholdene ser ut. Dettes koster penger. Vi har i Norge tilløp til å kunne abonnere på værvarseltjenester på kartplotteren (bl.a. PcPlotter som bruker Navionics og enkelte kartplottere som bruker C-map) - dette koster til dels mye penger i løpet av en sommersesong. Det levende sjøkart for Danmark har allerede integrerte internettadresser. Dersom man bruker mobiltelefon til å laste ned informasjon fra disse nettstedene "renner" kronene ganske fort. Vi har vært heldige som slipper å betale abonnementsavgift på det amerikanske GPS både med og uten SA. WAAS er også gratis - så langt. Blir spennende å se om vi må betale noe for det europeiske Galileio når det blir fult operativt en gang. Blir i alle fall spennende å følge utviklingen. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 (redigert) Med andre ord: Hvis ikke Navionics gir ut en oppdatert utgave hvor all den fancy gimmikken er tatt bort igjen, vil siste oppdaterte kartbrikke for denne plotteren være 2004 versjonen forutsatt at du ikke bruker den i en robåt eller meget saktegående snekke og aksepterer en 20-30 sekunders oppdateringstid på kartovergangene. Mener at det er annonsert en "lettere" versjon som kommer om kort tid. Nye oppdateringer der det blir lagt til mye nytt og fancy burde vært utgitt i altenative versjoner. Fra de enkle med bare kart til de mest fancy med 3D, bilder ++++. Platinium versjonen av Navionics vil f.eks ikke kunne brukes fullt ut på alle kartplottere etter det jeg har forstått. Forøvrig er vel både C-map og Navioics Italienske så når det gjelder å overholde leveringstid m.m. så er det nok mye "samme ulla". Redigert 17.April.2006 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.