Jump to content

Er en G chart brikke til Garmin plotter å oppdrive?

Obros

Recommended Posts

Forøvrig er vel både C-map og Navioics Italienske så når det gjelder å overholde leveringstid m.m. så er det nok mye "samme ulla".

Såsant Olpi, C-map ble etablert av en avhopper fra Navionics i sin tid. Husker ikke navnet på fyren, men han jobbet i Navionics i hine hårde dager.

En ting er ihvertfall sikkert, verken Navionics, Cmap eller Bluechart driver med sjøkartoppmåling.

De har vel nå samtlige tilgang til de respektive lands elektroniske kartdata.

Det eneste de kan konkurere på nå etterhvert er pris/dekning + alkens mer eller mindre nyttig garnityr som fugleperspektiv havnebilder og annet rølp.

, du har tydeligvis tatt Navionics sin til tross for at du for 2 år siden (ref. dine tidligere innlegg) hadde en annen oppfatning av Navionics kartene.

Vel, her tar du feil, den oppfatningen var feilaktig, da den var feilaktig basert på dine erfaringer med 435 plotteren. Disse problemene dine eksisterer nemlig ikke på C og E-serie plottere.

Min C-serie har fungert utmerket med disse kartene.

Noe jeg også har gjort rede for i nevnte tråd. Noe du tydeligvis ikke husker oppi all din negativitet.

Siste versjon i år har jeg ikke testet ennå, men nå er den klar fra leverandør.

Det samme gjelder Raymarine og elendigheten med 435 plotteren som ikke burde kjørt

altfor tunge XL3 kart.

Nå ser jeg at Belamarin har sluppet en lettere versjon av XL3 for 435 plotteren.

Håper denne fungerer bedre for KES og 435 plotteren din. :wink:

Men du må jo ta i betraktning at 435 er en entry-modell og billigplotter, og ikke kan sammenlignes med C og E-serie plottere.

Her er oppdateringen fra Belamarin.

Pass på at du får riktig versjon.

Hvis du prøver å bruke kart for A65, C- eller E-serie på din RC400, RC435 eller RC 435i vil det sette ned oppdateringshastigheten drastisk og det kan også forårsake driftsforstyrrelser.

Redigert av jolo (see edit history)

Vel, her tar du feil, den oppfatningen var feilaktig, da den var feilaktig basert på dine erfaringer med 435 plotteren. Disse problemene dine eksisterer nemlig ikke på C og E-serie plottere.

Min C-serie har fungert utmerket med disse kartene.

Noe jeg også har gjort rede for i nevnte tråd. Noe du tydeligvis ikke husker oppi all din negativitet.

Siste versjon i år har jeg ikke testet ennå, men nå er den klar fra leverandør.

Nå ser jeg at Belamarin har sluppet en lettere versjon av XL3 for 435 plotteren.

Håper denne fungerer bedre for KES og 435 plotteren din. :wink:

Men du må jo ta i betraktning at 435 er en entry-modell og billigplotter, og ikke kan sammenlignes med C og E-serie plottere.

Her er oppdateringen fra Belamarin.

Jeg håper også at den nye "light" versjonen av XL3 vil være brukbar til 435 plotteren og vil komme tilbake med en "testrapport" når jeg har fått prøvd den. Om jeg er like negativ etter dennne testen, vil tiden vise. Foreløpig ser jeg allerede en positiv ting, og det er at Navionics/Belamarin ikke har hausset opp innholdet i denne brikken til samme høyder som den første utgaven.

At Raymarine 435 er en billigplotter, er en sannhet med modifikasjoner. Den kostet tross alt nesten kr. 12000 i desember 2003, med kartbrikken kr. 15000, og kona synes jaggu det var dyrt nok som julepresang fra meg til meg. :nonod:

Den kostet tross alt nesten kr. 12000 i desember 2003, med kartbrikken kr. 15000, og kona synes jaggu det var dyrt nok som julepresang fra meg til meg. :nonod:

Mener jeg så 435 plotteren nedi 8-9.000.- Vel nok om det......

Du hadde nok vært minst like negativ og forbannet hadde du kjøpt C-map og en dyr Simrad plotter til 30.000.- i 2003. Og funnet ut at den ikke kunne kjøre de nye max kartene med 3 dobbellt dekningsområde. :nonod:

Har forresten noen på Båtplassen testet de nye ferskeste XL3 Navionics kartene ???

Mener jeg så 435 plotteren nedi 8-9.000.- Vel nok om det......

Du hadde nok vært minst like negativ og forbannet hadde du kjøpt C-map og en dyr Simrad plotter til 30.000.- i 2003. Og funnet ut at den ikke kunne kjøre de nye max kartene med 3 dobbellt dekningsområde. :nonod:

Enda mer negativ og forbannet. Som nevnt tidligere: Hvis det blir en tredje, skal hardwaren være en PC slik at det ikke blir mangel på prosessorkraft og lagringsmedium som forhindrer meg fra å følge kartutviklingen om jeg skulle ønske dette. :rolleyes:

(redigert skrivefeil)

Redigert av kes (see edit history)

Jeg tror det er to forhold som er viktige ved kjøp av kartplotter.

Det ene er kostnad fordelt på brukstid.

Det andre er interesse og vilje til å sette seg inn i kartplotteren, dette kan kalles funksjonalitet.

Når det gjelder pris er jeg av den oppfatning at kostnadene mine til fast, dedikerte kartplottere de siste 10 år langt har overskredet kostnadene jeg har hatt til PC-baserte systemer med like bra kvalitet. Dette innebærer for meg at PC-systemer vinner ut fra økonomiske betraktninger.

Når det gjelder funksjonalitet har trolig kartplotterene i utgangspunktet en fordel i det de har knapper med entydig informasjon som "meny", "ok" o.a. Kartplottere på det norske markedet har dessuten stort sett et skandinavisk språk i hjelpemenyer. Bruk av PC krever nok noe mer interesse for data og programvare.

Konklusjon kan være at PC er å foretrekke som kartplottersystem for en som er noe datakyndig.

I alle fall når havet er flatt og vannet ikke spruter inn i båten og alt farer omkring i båten

• 1 år senere...

Jeg er i samme posisjon, og er på jakt etter kart for Oslofjorden/SørNorge til en Garmin "GPSMAP 235 Sounder". Denne GPS'en stod opprinnelig i en båt jeg kjøpte i England, så nå trenger jeg kart, selv om disse vissnok er utgått. Er det noen som kan hjelpe meg i å finne disse nye eller brukte? Eller på annen måte hjelpe meg i en eller annen retning?

Det bør da være mulig å laste ned oppdaterte kart på en "mini" brikke Garmin brukte på disse kombi plotterne??

Link til produktet:

https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=168&pID=65

Siden digitale kart var relativt unøyaktig frem til for svært få år siden så setter jeg spørsmålstegn med nøyatkitgheten av slike "gamle" kart. Dette er vel plottere som er nesten verneverdige sammenlignet med dagens modeller.

Tror nok at jeg hadde pensjonert disse plotterne og kjøpt en liten rimelig ny sak med dagens moderne kart... selv om en må ut med noen høvdinger ekstra. Min mening er nok at det kan bli vesentlig dyrere å gå på grunn pga unøyaktige gamle kart enn hva en ny plotter koster...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvor finner man Larsen som kan brenne kart/brikke?

Det skulle jeg også gjerne vite. Trenger brikke til en gammel GPSMAP185Sounder, for området rundt Bergen (Øygarden)

Beklager at jeg hiver meg på en tråd med "pirat"brikker, men siden de ikke er å oppdrive fra Garmin vil jeg tro at det går bra.

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Hvor finner man Larsen som kan brenne kart/brikke?

Her:

Landor Larsen Elektronikk AS

Rolf Espen Landor-Larsen

Postboks 3023 Hillevåg

4095 STAVANGER

Besøksadresse:

Hillevågsveien 18, Stavanger

Vær oppmerksom på at denne tråden er "gammel" i en kartplotters tidsregning så det er ikke sikkert at de brenner de gamle kartene på lisens i dag.

Kvaliteten kan jeg ikke uttale meg om, men vi hentet båten på østlandet og brukte plotteren til å fortelle oss posisjonen i 22 knops fart med kuling og regn. Det virket utmerket når også det manuelle kartet lå klart til enhver tid. Dette er den bruken jeg hadde tenkt for plotteren.

Skal du kun bruke plotteren til å få riktig posisjon, og ikke noe annet, regner jeg med at du kommer billigere fra det om du kjøper en liten håndholdt gps til under 1000 lappen, mens du venter på å få tak i ny brikke.

Ellers ville jeg satt med ned og ringt til ulike båtforhandlere for å høre om de har en brikke liggende. Utstyr som mangler oppdaterte brikker blir ofte sett på som verdigløse, men det kan jo hende at noen legger det på "hylla" en stund før det blir kastet.

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Siden digitale kart var relativt unøyaktig frem til for svært få år siden så setter jeg spørsmålstegn med nøyatkitgheten av slike "gamle" kart. Dette er vel plottere som er nesten verneverdige sammenlignet med dagens modeller.

Tror nok at jeg hadde pensjonert disse plotterne og kjøpt en liten rimelig ny sak med dagens moderne kart... selv om en må ut med noen høvdinger ekstra. Min mening er nok at det kan bli vesentlig dyrere å gå på grunn pga unøyaktige gamle kart enn hva en ny plotter koster...

jeg skal kjøpe ny plotter, men har noen dyre ting som kalesje øverst på prioriteringslisten. Derfor kunne jeg tenke meg å kjøpe en sånn kartbrikke for et mindre beløp(500,-) Hvis ikke bruker jeg den som gps og kjøper meg et 1 : 50000 kart over nærområdet . . . :cool: så får jeg litt trening i navigasjon

Maxum 4100 scb, Chenette III

Noen som kan svare på dette: Jeg har en eldre Garmin. Det er en GPSMAP185Sounder. Er det muligt å bruke en brikke fra en Garmin 182 til min plotter?

Mvh. Jens Rytter.

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Det tror jeg ikke, 182 bruker etter hva jeg kan se Bluechart mens 185 et format som heter Micro G-chart

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

• 3 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...