Jump to content

Hvilken båt type er dette?


cassie

Recommended Posts

Har lurt endel på denne, og bla. sjekket endel svenske og danske bruktbåtblader jeg har hatt liggende (har en forkjærlighet for den type båt..) men klarer ikke å finne ut noe. En ting jeg er sikker på er at den ikke er engelsk. Intuitivt mener jeg den er svensk eller dansk med inspirasjon fra kosterskøytene. derretter: bråstopp.... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Hvorfor tror du at den ikke kan være Engelsk? Svensk tror jeg ikke den er, men muligens dansk. Hva med Hollandsk?

Har konsumert engelske båtblader i nesten 10 år og ingenting ved denne båten minner om engelsk design. Detaljer som Pullpit / pushpit ser ikke typisk svensk ut, dansker og muligens hollendere og tyskere har en annen tilnærming til dette, og mulig det kan være en ledetråd. Uansett mener jeg forbildet for skroget her er skandinavisk.
Link to post
Share on other sites

Hej Cassie !

 

lurer oxo en hel del på denne Ladyn.....

 

tror ikke det er en Laurinkoster...L22,26,28,32 alla dessa har en sirkelformad linje fra för til akter

http://www.laurinkoster.just.nu/

 

skrovet stemmer bedre med Lars-Olof Norlin...Allegro konstruksjoner men desse saknar valdekket !

http://www.allegroklubben.se/

 

tror heller ikke det er en Peter Bruun konstruksjon..linjeföringen stemmer ikke alls med dessa!

 

det kan ju vara ett 'one off' bygge !

 

Har surfet litt på Ralph Osborn en annen konstruktör som ritat kosterbåter....men finner ikke så

mye på honom, vet att han ritat en del kostrar

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

....tror ikke det er en Laurinkoster...L22,26,28,32 alla dessa har en sirkelformad linje fra för til akter.....

Usikker på hva du sikter til. Er det springet i båten eller linjene i plan? Jeg synes denne ser smalere ut i baugen enn de typiske kosterskøytene, men det er også noe ved springet jeg reagerer på. Har den negativ spring?
Link to post
Share on other sites

One off: Satt akkurat å tenkte på dette. Ser ut som skroget ikke er helt gjevnt i krommingen, om ikke det er komprimering av bildet som spiller meg et puss. Men er er enkelte spennende detaljer! Sjekk "åregaffel-rorkultholderen". Har aldri sett noe lignende. For meg ser det ut som en åregaffel, festet til en skinne, slik at en kan justere hvor en låser rorkulten. Skulle vært spennende å vite historien bak båten.

Link to post
Share on other sites

Usikker på hva du sikter til. Er det springet i båten eller linjene i plan?

om du ser båten(fra siden) fra för til akter så skall en ekte koster vare sirkelformad, raklinje er acceptert,

men den får ikke vara 'negativ' en del 'moderne kostrer' har negativ vilket ikke er tillåtet enl

kosterregeln, typ exempel på ikkekoster er Lord Helsman eller OE 32!

Bilde

 

 

 

båten som Cassie har på bilden har några raka linjer vilket er acceptert.

 

(nu er jag ingen spesialist på kosterregel utan skriver efter vad jag hört ! :smiley: )

 

hakkbrede til rorkulten er ganske vanligt på långkjölat då dessa båtar er otroligt kursstabile,

har dokk heller aldrig sett åregaffel men det er ju ganske smart !

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...om du ser båten(fra siden) fra för til akter så skall en ekte koster vare sirkelformad, raklinje er acceptert,

men den får ikke vara 'negativ' en del 'moderne kostrer' har negativ vilket ikke er tillåtet enl kosterregeln, .... båten som Cassie har på bilden har några raka linjer vilket er acceptert.

Takk for oppklarende, og for meg ny info! Du snakker om det jeg kaller "spring". Nå lurer jeg på om jeg surrer her: Mulig at positivt spring betyr at akter og baug er lavere enn skrogets midtre punkt og at negativt spring er det tradisjonelle: med baug og akter som det høyeste. Men altså ikke på kostere?
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...