Jump to content

Hvordan "oppgradere" en Mariner 9,9 til 15 hk?


Harald-

Recommended Posts

Er du sikker på at dette er en 9,9 Hk og ikke en 10 Hk?

 

Dette er viktig fordi Mariner og Mercury (samme motor) på 90-tallet hadde en motor/motorblokk som var både 6, 8 og 9,9 Hk samt en motor/motorblokk som var både 10 og 15 Hk. Den aktuelle 9,9 hesteren kan ikke bygges om til 15 mens 10 hesteren kan det. Du bør altså få avklart hvilken motor du har.

 

Motorblokken som ble brukt som 6, 8 og 9,9 hadde lavere slagvolum enn den som ble brukt som 10 og 15 Hk. Jeg vet at 10 og 15 Hk motrene er de samme i dag, men er ikke sikker på om det samme gjelder 6, 8 og 9,9 hesteren. Mistenker at 9,9 hesteren er borte???

 

Jeg hadde selv en Mariner 6 Hk 1992 modell som jeg bygde om til 9,9 Hk. Jeg fikk hjelp fra forhandleren og måtte skifte forgasser og endre på eksos. Prisen for en 9,9 Hk med 6 Hk skrevet på motordekslet ble likevel mye billigere enn en i utgangspunktet "ekte" 9,9 Hk fra butikk. Etter noen år med denne motoren syntes jeg imidlertid den ble for liten (med flere personer i båten) og kjøpte en 10 Hester (Viking) og fjernet strypeplaten mellom forgasser og motorblokk og vips så hadde jeg en 15 hester. Ombygging av 10 hesteren til 15 er altså enklere enn å bygge om de mindre motorene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...