Jump to content

Rekkenett


`MINA'

Recommended Posts

Jeg har tredd det på wiren, det virket lettest og mest estetisk akkurat når det skulle monteres, men gør det vanskeligere å reparere/forandre. (rekkenettet mitt slites faktisk en hel del, folk sparker/trør på det, spinnakerbommen går igjennom :blush: osv.). Er faktisk ikke sikker på hva jeg gjør neste gang...

Link to post
Share on other sites

Tenkte selv å bruke små strips for å gjøre det enklere. (banner jeg i kirka nå?)

Ja. :nono:

 

Den største utfordringen er ikke hvordan man skal få rekkenettet til å sitte pent med all verdens tråk, det er hvordan man skal få folk i utenpåbåter til å løfte bein og bæreposer. :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Har sett andre som sliter med å få "fasong" på det ved å tre det på wiren.

Dette er uavhengig av om det er tredd direkte på rekkewiren, om det er festet med strips eller om det er sydd fast. Enten er rekkewiren i utgangspunktet for slakk, eller så er det feil antall masker mellom hver rekkestøtte. Å tre på rekkenett er ikke noe som er gjort på en halvtime. Det er faktisk endel prøving og feiling før det blir pent.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Strips er noe dritt, de har skarpe kanter og kan skade både store og små,

de er stygge og de tåler UV lys dårlig og blir sprø. Jeg brukte tynn line (Roblon 3mm)

og "sydde" det fast både oppe og nede. Det er bare å tre lina gjennom hullene i

nettet og rundt wiren og for min del hullene i rekka på dekk. Det tok etpar forsøk

før det bra bra, men det er jo bare å dra lina ut igjen for å starte på nytt.

 

Resultatet kan ses her :

http://home.online.no/~wsaa/Sirius/sirius.html

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

3 mm Roblon tråd. Knyttet et 1/2 halvstikk på hver maske bortover. Viktig å holde stram tråd da. Og lettere hvis man må løsne på tråden en gang. Hvis jeg husker det i morgen skal jeg ta bilde. Det vanskeligste punktet var fremme på pulpitten. Brukte litt tid på denne da det er vinkel her, og ikke like lett å få alle maskene til å stemme helt. Men med litt "list og lempe" går det meste :wink:

 

EDIT : Tror faktisk det var 1 mm line. Ble anbefalt dette på Navigare her i by`n. Klarer ikke å slite denne av med hendene, og er lite synlig.

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Trengte det ikke.

Har ikke små barn ombord.

Det har ikke jeg heller, men jeg har da rekkenett likevel. Det er ikke bare små barn som faller overbord. Skrujern, sjakkelpinner, tenger og ting og tang har det gjerne med å trille overbord, og da er et rekkenett fint å ha.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Når jeg tenker meg fjernet madammen rekkenettet ifjor. Vet ikke helt hvorfor, men det er iallefall borte nå. Det var ikke JEG som mistet solbrillene mine overbord ifjor sommer :cool: Men hvem tror du det var som ble sendt uti med dykkermaske for å finne dem? Yours truly! Selvfølgelig uten resultat.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Skrujern, sjakkelpinner, tenger og ting og tang har det gjerne med å trille overbord, og da er et rekkenett fint å ha.

 

Vel Lars Herman, for meg er det viktig å kunne feste eller flytte fendre hurtig og kunne skyve fendene i bedre pos..

 

Jeg vil både hindre ting og tang å falle over bord, og kunne feste/flytte fendre fort.

 

Har derfor fundert på en løsning der man har rekkenett bare mellom den nederste viren og relingslista, dette vil hindre "småting" (kanskje ikke hunder og barn?) å rulle overbord, mens den øverste viren er helt tilgjengelig for fenderfesting...

 

Det eneste som plager meg litt er at jeg ikke har sett noen med en slik løsning, har dere?

Link to post
Share on other sites

h2O

 

Tror det er enkelt å få tak i, brukes i seilbåter, f eks ved overnatting i salong. Pga att man

seiler på "skrå" brukes dette for å hindre att man faller ut av køya.

 

Snakk med noen som driver med utstyr til seilbåter, kan være at Maritim, Sea Sea, Swang

har det som lagervare

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Jeg vil både hindre ting og tang å falle over bord, og kunne feste/flytte fendre fort.

 

Har derfor fundert på en løsning der man har rekkenett bare mellom den nederste viren og relingslista, dette vil hindre "småting" (kanskje ikke hunder og barn?) å rulle overbord, mens den øverste viren er helt tilgjengelig for fenderfesting...

 

Det eneste som plager meg litt er at jeg ikke har sett noen med en slik løsning, har dere?

Nei, det har jeg ikke sett, men det er jo egentlig en smart løsning hvor du får (nesten) det beste av to verdener. :flag: Tror jeg! :rolleyes:

Jeg forsøker å se for meg hvordan dette vil se ut, men får det ikke helt til, men det er i hvert fall definitivt noe å tenke på.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Skrujern, sjakkelpinner, tenger og ting og tang har det gjerne med å trille overbord, og da er et rekkenett fint å ha.

Rekkenett som fanger opp sjakkelpinner? :lol: Joda, rekkenett er veldig kjekt når man har barn ombord, for det fanger opp de fleste leker som er på vei ut i vannet. Verktøy sikrer jeg på annen måte fordi det brukes både på utsiden av rekka og oppe i masta. :wink:
Link to post
Share on other sites

Rekkenett som fanger opp sjakkelpinner? :lol: Joda, rekkenett er veldig kjekt når man har barn ombord, for det fanger opp de fleste leker som er på vei ut i vannet. Verktøy sikrer jeg på annen måte fordi det brukes både på utsiden av rekka og oppe i masta. :wink:

Æhh... ikke akkurat sjakkelpinner og småpjus da, men en kan jo tenkes å sysle med litt større gjenstander på dekk selv om en ikke har barn ombord. Det som forgår utenfor rekka var det vel ingen som hadde ambisjon om å sikre med rekkenett! Var det vel?

Det med rekkenett har dessuten noe med følelse av sikkerhet å gjøre også. Kanskje like viktig det.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Jeg har også opplevd å selv skli av dekk før jeg monterte rekkenett. Sliten, høy sjø og mye vann på dekk gjorde at beina forsvant under meg i forbindelse med reving av storseilet. I det jeg hadde hofta omtrent ved relingslisten ble jeg stoppet av sikkerhetslinen som jeg heldigvis brukte. Hvis jeg ikke hadde hatt den ville det nok blitt en MOB. Ikke gøy å tenke på. Det var langt til land og dårlig vær.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Glemte å nevne et viktig punkt som gjorde arbeidet elklere for oss :

 

Vi tredde hele rekkenettet igjennom et nylon tau, som vi strekte ut over hele rekkas lengde parralelt med rekkewiren. Dette gjorde det utrolig enkelt å strekke ut nettet, og deretter sy det fast.

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert å bruke rekkenett i køya i forpiggen, slik at ikke 2 åringen faller ut (en drøy meter til dørken) om natta. Tenkte dette kunne festes med kroker i fire hjørner, og fjernes om voksne skal ligge her. Høres dette ok ut? Hvor får jeg tak i passende nett?

 

Kjøpte nett til det bruket hos Maritim de hadde det i metervis kjøpte noen små carabinkroker som vi festet det med fungerer utmerket for ungene våre så vi ikke får de i hodet når vi ligger alle sammen i lugaren og ungene i overkøyene :yesnod:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Jeg har vurdert å bruke rekkenett i køya i forpiggen, slik at ikke 2 åringen faller ut (en drøy meter til dørken) om natta. Tenkte dette kunne festes med kroker i fire hjørner, og fjernes om voksne skal ligge her.

Vi har sjøkøyer: tykkt lærretsstoff festet i køyebunnen som kan trekkes ut å festes i solide øyer under dekk. Like nyttig til å holde orden på unger ved landligge, som å holde kroppen i rett køye ved hard seilas. På motorbåter er kanskje ikke sistnevnte så aktuell, så rekkenett burde jo egne seg bra.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...