Jump to content

25mm septikslange


eysteind

Recommended Posts

Driver å innstallerer dass og tank, og har i den forbindelse kjøpt inn TMC eletrisk toalett og 4 meter 25mm septikslange. Såg i annonsen at det skulle vere 25mm utløp, men ser nå at det følger med overgang til 38mm slange.

 

Så er spørsmålet: Vil dette fungere? Lite vits å montere dette opp dersom det vi tette seg...

 

Har heller lite lyst til å kjøpe ny 4meter lang slange til 400kr/m....

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det vil fungere, men jeg ble rådet til og gå opp i dim så fort som mulig. Så jeg har bare en halvmeter gjennom et skott med liten dim 25mm, før jeg går opp til større dim 38mm.

Men ville jo tro at jo større dimensjon jo mindre problemer, så jeg fulgte rådet jeg fikk.

redigert trykkleifer

Redigert av vannoverallt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

25 mm ID er standard fra el-dass og septik pumpe med kvern. Hva skal det være godt for å øke ID til 38 mm? Da kan du like godt ha 38 mm hele veien, vel? Jeg har 25 mm ID fra pumpene, med overgang til 38 mm i utløpet siden gjennomføringen er 38 mm (og et Y-bend på den ene ramma, se egen tråd om dette).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Worse ville vel i kjent stil ha gjort det akkurat omvendt ... :rolleyes:

 

Kommer nok til å legge overgangen fra 25 til 38 rett over Y-bendet regner jeg med. Det er hyggelig med tynne slanger. Selv om slangene og en pumpe koster like mye som en påskeferie på fjellet, cognac inklusive ... :cryin:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

På tross av liten båt, har jeg mer en rikelig plass til de ekstra 12 mm. Var da billige steder, du frekventerer på fellet. Er vel av den oppfattning at hadde gud ment vi skulle gå på ski , hadde det vært mer sne på vestlandet.

Og når det gjelder slanger, jo større jo bedre. :smiley:

Men for og være litt seriøs, utløpet fra toalettet er 25 mm, så teoretisk sett skulle vel det være nok, men bygger det seg opp noe uhumskheter i slangen vil det gå fortere tett etter min ringe mening. Og siden slangen stort sett transporterer uhumskheter er det vel ikke helt usannsynlig at noen av det legger seg i rørene/bygger seg opp i rørene og før eller senere fører til infarkt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder septik er det vel alltid greit å være føre var og bruke store dimensjoner på slange mellom utgang fra toilett og utløpsventil i skrogside, uavhengig av om det er "hånddrevet" eller drevet med elektrisk pumpe. Dette forebygger at intensiv toilettbruk om sommeren fører til tettinger.

Link to post
Share on other sites

Tror eg prøver med 25mm..., og så bruker eg overgang rett før tanken. Er ikke så fryktelig mye jobb å skifte senere...

Siden du nå engang har slangen ville jeg nok også gjort det. Muligheten for at det går bra er jo absolutt tilstede.

 

Selv har bruker jeg 25 mm, og den lengste slangen er ca 6 m mellom septik og dass. Jeg har en Jabsco silent (innebygget kvern), og den er beregnet på så tynn slange. Det fine med det er jo at det skal mindre vann til å tømme slangen, slik at all dritten havner i septiktanken hvor det er lufting. Mindre lukt som resultat.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...