Jump to content

Forskjellsbehandling?


Zikk Zakk

Recommended Posts

Min første tanke er stakkars mennesker! tenk å være så innsnevret. Først vil man bo / bygge boliger ved bryggekanten, men ikke ta følgende av det. Klart man bør binde opp fall, men å kun tillate motorbåter av frykt for at noen glemmer det....... Det er jo blandingen av motor og seilbåter som gjør havnemiljøet rikt! Avhengig av om det er beboerene eller utbyggere som har bestemt dette: Her er det noen som befinner seg ved feil element. :headbang:

Link to post
Share on other sites

Synes nå kanskje det er et rimelig ønske fra beboerne.

Å gå i en havn med mye seilbåter er jo ikke akkurat lydløst.....

Om seilbåteierne kan gjøre dem lydløse burde problemet la seg løse på andre måter enn ved å nekte dem plass.

Men som sagt, uten at jeg kjenner til den konkrete plassen, skjønner jeg at naboer til båthavner kan bli litt engstelige på grunn av det som gjerne oppfattes støy.

Link to post
Share on other sites

Det må da være opp til utbygger/eier å bestemme hva havna skal brukes til? I dette tilfellet ligger det jo også en ren seilbåthavn med ikke så helt få hundre båter rett på andre siden av sundet, så det kan jo være at de har vurdert behovet for en ren motorbåthavn til å være større?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

I Drammen så bygde de ut et felt rett ved elva, høyt proifilert med strandpromenade, brygge osv osv osv. Etter en stund så gikk beboerne/kjøperne ut med at det måtte gjøres noe med måkeskrikene, det ble liksom for mye at det gode. Det er jammen meg ikke greit her i verden. :confused:

Link to post
Share on other sites

Enig med sistnevte taler -- dette er tullball på høyt nivå. Det er riktig nok mange seil- og motorbåtforeninger med medlemmer er spesielt interessert i forhold til båttype, men når båtplassene er knyttet opp til en bydel som må da folk i rettferdighetens navn selv få velge hva slags båt de vil ha. Bråk fra rigg kan en vel lett sikre seg mot.

Redigert av pettersand (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det samme har vært et krav i Vollen Båthavn i alle år; seilbåter ikke velkomne.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Det samme har vært et krav i Vollen Båthavn i alle år; seilbåter ikke velkomne.

Har de ikke også forbudt trebåter? Sies at de ikke vil ha seilbåter eller trebåter, men kun motorbåter for det er de båtene det er mest penger i, i service, opplag og reparasjon! True or false, you be the judge! :smiley:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hvis det er snakk om helprivate båhavner der det offentlige ikke har noen interesse så må det jo være opp til dem som eier havna å bestemme hva slags båter de vil ha der?

 

Har kommunen avstått grunnen billig, eller leid den ut billig til dem som driver, for å bistå med et tilbud til befolkningen i området, så blir det diskiminering å nekte seilbåter.

 

Begrunnelsen for å nekte seilbåter er imidlertd syltynn synes jeg, og den sier en del om kompetansen til dem som har bestemt dette. Det er ikke noe "must" at det skal bråke fra en rigg.

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg i utgangspunktet var en lite smidig ordning.

 

Som motorbåteier trodde jeg i min enfoldighet at det var mulig å dempe endel lyder fra stag og annet i seilbåten i forbindelse med vind.

 

Hva gjør en stakkars motorbåteier som allerede har båtplass i den havna og som ønsker utfordringene med seilbåt? Må han da selge båtplassen....

Link to post
Share on other sites

Tøft med slike bestemmelser

 

I lasses marina er det:

 

1. Kun tillatt med seilbåter

2. Eier må kunne dokumentere at båten er produsert i Sverige

3. Båten må ikke være over 39 fot

4. Båten skal ha gyldig seilnummer

5. Det er ikke tillatt med baugpropell

 

:sailing:

Seilbåt, Maxi800, bygget i Sverige av Nimbus, designer er også svensk (Pelle P.), 27 fot lang (kort), definitivt ikke baugpropell (fri og bevaremeg vel for noe uttøy), har gyldig seilnummer søker umiddelbar plass!

 

mvh

Mouche

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er ikke noe "must" at det skal bråke fra en rigg.

Jeg er så enig, Lasse. Ikke desto mindre er de jo slik at noen mennesker er seg selv nok, og tenker overhodet ikke på andre. Derfor bråker riggene på noen seilbåter.

 

Jeg for min del har ikke noe imot seilbåter, jeg har faktisk vurdert, og vurderer fortsatt å anskaffe meg en selv. Jeg har vært i mange gjestehavner og uthavner, og marinaer for den saks skyld. De fleste seilbåtskippere ordner riggen sin slik at den ikke forstyrrer andre, men det er alltid en eller annen som gir blaffen, og er det litt vind da, ja, da bråker det. Tidligere har jeg ved noen anledninger på en pen, høflig måte bedt skipperen ombord i båter med støyende rigg om å binde opp slik at det blir stille, men etter endel kjeft og ukvemsord som ikke egner seg til gjengivelse fra seilbåtskippere har jeg sluttet med det. Kjeft og ukvemsord har gått på landkrabber generelt og motorbåteiere som ikke engang kan slå en knop spesielt.

 

 

Så, det er med dette som med det meste annet. Noen få ødelegger for fellesskapet. Jeg forstår godt at enkelte gjenboere til båthavner blir forstyrret av en støyende rigg. Feilen ligger ikke hos dem som blir forstyrret, men hos den som har ansvaret for seilbåten som bråker.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Fantastisk...

 

Betyr det at Anna af Sand, Wyvern og Teekays Colin Archer (husker ikke navnet) blir jaget vekk også da? Såvidt jeg vet har vel de plassen sin der enda...

 

At fall som slår er irriternde er jeg enig, men forbudet burde jo gjelde de som ikke klarer å sette fallene slik at de ikke slår i masten. Er jo ikke spesielt vanskelig...

 

Er sikkert mulig å spenne opp noe wire på en motorbåt også som støyer...

Link to post
Share on other sites

Søknad innvilget (marinaen er ikke helt ferdig ennå men) :smiley:

 

Til Pirus:

 

Jeg synes det er like irriterende som deg. Det som er rart er at folk som er ombord i en slik "bråkebåt" ikke får nok av spetakkelet selv, for det høres jo 10 ganger sterkere for dem som oppholder seg i peisestua under riggen

Link to post
Share on other sites

Jeg får innrømme at jeg en gang hadde stor sans for lyden av slakke fall som slo mot mastene, og fant den rent søvndyssende om natten. Det var en knatring som blandet seg naturlig med lyden fra bølgeslag. Det var før jeg hadde overnattet i en havn hvor en eneste en av seilbåtene hadde metallmast... :sleep:

Link to post
Share on other sites

I dette tilfellet ligger det jo også en ren seilbåthavn med ikke så helt få hundre båter rett på andre siden av sundet, så det kan jo være at de har vurdert behovet for en ren motorbåthavn til å være større?

Havnen på Sølyst er ikke en ren seilbåthavn. Det er havnen til Stavanger Seilforening, men det ligger ikke bare seilbåter der. Det eneste kravet er at båteieren er medlem av seilforeningen. Det kan du bli uansett hva slags båt du har.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...