Sjøtummel Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Kan et seilnummer bli ugyldig?Jeg har faktisk møtt et par båter som hadde laget sitt eget seilnummer med utgangspunkt i båtmodell og skrognummer. Pussig påfunn, men jeg vil ikke kalle det for gyldig seilnummer. En annen variant er å sette VHF kallesignal i seilet. Det er heller ikke noe gyldig seilnummer, selv om det er et ganske nyttig påfunn. Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Jeg liker å holde kortene åpne da jeg liker både seil og motorbåter. For øyeblikket er det seilbåt, neste gang kan det bli en motorbåt. Eneste som er sikkert er at marinaen jeg holder til er begge typer lovlig.Faktisk også thrustler. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
index Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Havnen på Sølyst er ikke en ren seilbåthavn. Det er havnen til Stavanger Seilforening, men det ligger ikke bare seilbåter der. Det eneste kravet er at båteieren er medlem av seilforeningen. Det kan du bli uansett hva slags båt du har. OK! Jeg har bare sett skogen av master der fra litt avstand, og regnet derfor med at det forholdt seg slik. Men enhver motorbåteier kan altså melde seg inn i seilforeningen og dermed ha like stor rett til plass som seilbåteierene? Rart at det ikke er flere motorbåter der da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Herman Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Men enhver motorbåteier kan altså melde seg inn i seilforeningen og dermed ha like stor rett til plass som seilbåteierene? Det ligger også enkelte motorbåter innimellom "skogen av master" (men det spørs vel hvor lang venteliste de har) Det samme gjelder i andre seilforeninger i Norge. Du må f.eks gjerne melde deg inn i KNS som kano-reder. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Dolfin Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 (redigert) Jeg søkte for noen år tilbake om båtplass i Solum båthavn i Drammen. Fikk tilbakemelding om at havnen var forbeholdt seilbåter. Jeg kjenner ikke årsaken til denne praksisen, men for alt jeg vet så er det kanskje Drammen Seilforening som har anlagt båthavna og dermed også bestemt reglene. Jeg fikk meg nå en plass litt lenger ut i fjorden og det er nå like greit. Drammensfjorden er ikke det mest spennende stedet å tøffe rundt spørr du meg, så mine båtturer går stort sett strake veien ut Svelvikstrømmen og videre ut i det blå...... Redigert 11.April.2006 av Drammensgutt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Det er seilforeninger, som sier at Seilbåter går foran motorbåter. Mao. du kan få plass som motorbåteier, men bare sålange det IKKE finnes seilbåter på venteliste. Man får dessuten IKKE fast plass som motorbåteier, bare leieplass... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Herman Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 (redigert) Fra KNS's båtregistreringsskjema: REGISTRERING AV BÅT Jeg ønsker å registrere min seilbåt / motorbåt (...) videre:KNS har egen havn for medlemmenes båter på Dronningensamt:Søker må være medlem for å eie plass i vår båthavn. Søkere som på søknadstidspunktet allerede er medlemmer vil bli prioritert ved tildelning av ledige plasser.Ser ingen ting om at ikke motorbåter kan få fast plass i Havna. Det finnes sikkert enkelte foreninger hvor dette er tilfelle, men det gjelder på langt nær alle. Redigert 11.April.2006 av Lars_Herman (see edit history) Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Når det gjelder støy fra seilbåter, så er det ikke kun fall som slår som lager lyd. Ulingen fra mastene når det blåser mye er heller ikke spesielt vakker å høre på... Har tenkt tanken et par ganger mens jeg har vært ute for å se til båten i spesielt dårlig vær. På Lundsvågen uler det i mastene så det høres på lang avstand, selv inne i fra bilen. Nå blåser det nok neppe like hardt like ofte på Bekhuskaien som det gjør i Lundsvågen... Plassene skulle koste 200 000 (mener jeg at jeg så), så mye sponsing fra det offentlige er det neppe snakk om. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Sofaseileren Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Jeg har faktisk møtt et par båter som hadde laget sitt eget seilnummer med utgangspunkt i båtmodell og skrognummer. Kan godt være det er meg du har møtt. Båtens forrige eiere satt båtens produksjonsnummer på storseilet: N90. Det mest idiotiske av det hele er at de har brukt et lim som ikke lar seg fjerne, og storseilet har ennå noen sesonger igjen før det nå skiftes. Ved kjøp spurte jeg også om båten hadde noe navn? Det viste seg at de kun omtalte den ved produskjonsnummeret. Enkelt og rasjonellt! Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 (redigert) Det må da vel være mer sofistikerte måter å gjøre dette på som f.eks. å strekke en strømkabel (live eller fake) 6 m over innløpet. Forbud kreerer alltid bråk! Redigert 17.April.2006 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Eller å tilby vinduer med 48 DB dempning som tilvalg til de beboerne som ikke tåler lyden av å bo ved en havn? Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Jeg søkte for noen år tilbake om båtplass i Solum båthavn i Drammen. Fikk tilbakemelding om at havnen var forbeholdt seilbåter. Jeg kjenner ikke årsaken til denne praksisen.....Det er blitt meg forklart at de må oppfylle visse krav for å bli tilgodekjent midler som medlemmer av Norsk Seilforening. Derfor ble motorbåtene "hivd ut" fra Solumstranda og ingen flere blir tatt inn. Om det er sant, eller om det kun er for i egen interesse å oppnå ei rein seilbåthavn vet jeg ikke. Uansett; mange master har sitt eget klokkespill der også til tider, selv med strenge regler pga fastboende naboer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.