Jump to content

Kartplotter(Garmin), problemer med simuleringsmodus


Frodebåt

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har kjøpt en Garmin GPSMAP 198c i utlandet. Problemet er at jeg bare får den opp i simuleringsmodus. Får den ikke over i normal modus. :headbang:

 

Som dere sikkert skjønner så er ikke jeg noen ekspert på dette, men vet at også andre har hatt slike problemer selv om de er kjøpt i Norge. Ser ikke ut som om den registrerer satelittene heller. kanskje er det her problemet ligger. Har koblet til antennen og transduceren.

 

Er det noen som har noen gode råd til en stakkar? Eller synes dere det er til pass når man kjøper ute ?

Link to post
Share on other sites

I manualen står det at den kommer opp med "Autolocate". Mener den ikke gjorde det (kanskje den har vært påslått tidligere?).

Det står også at jeg kan "initialize position" som påskynder satellitt innhentingen. Når jeg gjør det hopper den tilbake i simulering.

Link to post
Share on other sites

Satt og leste manualen...

Regner med du har funnet hvor du slår av Simulatoren?

Ps, det er ikke for å være ekkel jeg spør, men av egen erfaring blir jeg ganske så het i topplokket når slike ting ikke funker og da kan det være enkle småting som jeg har oversett som er årsaken...

Link to post
Share on other sites

Jeg skal lese litt i manualen.

 

Inntil dette:

 

Har du kabel slik at du kan foreta siste oppdatering av software direkte fra nettet?

 

Du finner oppdateringen her.

 

Du bør for ordens skyld registrere kartplotteren på nettet hos Garmin slik at du får med senere oppdateringer. Det fungerer alltid greit for meg med oppdatering av Garminprodukter.

Link to post
Share on other sites

roaldbj: Jeg har nok ikke riktig kabel for å laste ned oppdatert software, skal se å få gjort dette.

 

Når det gjelder system-fliken, så kan det spesifiseres simulering, normal, kun GPS eller kun ekkolodd. Når jeg aktiverer dette så fortsetter den bare i simulering (etter litt piping).

 

Der jeg beskrev at man kan aktivere "stop simulator" er under GPS-fliken etter å ha trykket på menu-knappen. Dette fungerer altså ikke.

 

Nå så jeg at man kan gå inn på system-fliken, trykke menu, og få opp muligheten for å tilbakestille til fabrikkinnstilinger. Kanskje er dette et forsøk verdt... for at kanskje den går i aotolokate modus, eller kanskje det bare er innstillinger som Faharenheit , feet osv som tilbakestilles.

 

Flott om dere gidder å svare på dette.

Link to post
Share on other sites

Bare for å avslutte denne.

 

Løsningen/feilen er funnet. Hadde kjøpt en Blue Chart brikke. Tok ut denne for å prøve uten. Da virket alt som det skulle. Ser at jeg har fått en DEMO-brikke. :nonod: Ikke lett å se med en gang. Denne kjører tydeligvis et solo løp, men du verden så irritert jeg ble av å lete etter feilen, mente jo jeg hadde gjort alt riktig og at det skulle virke.

 

For nok påpeke dette til de som solgte den til meg på tirsdag tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Fordelen med feil som oppstår i navigasjonssystemet mens man selv er på land, er at man lærer å lete i manualene uten at det får katastrofale følger for selve båten. Jeg har mange timer med navigasjon i båten mens den ligger på land eller på båtplassen.

 

Det er nok desverre noen som hovedsakelig bare kjenner av/på knappen på katrplotteren samt noen enkle operasjoner for hvor båten er i forhold til kartet, men som ikke har lært gjennom feilsøking.

 

Men båtgleden kan være stor uten innsikt i navigasjonsutstyret....

 

Bra at du fant løsning på problemet - har selv fundert en god del på hva som kunne være årsaken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...