Jump to content

Girolje 15hk Suzuki påhenger - hvor mye?


klikk

Recommended Posts

Pleier å holde med ei tube .

 

Hvis du tapper av den gamle først får du en pekepin på hvor mye det skal være .

 

Løsne begge skruene ( påfyll nede , nivå oppe , skruer med store hoder , rettsporet )

 

Ved påfylling ,sett tuben i det nedreste hullet press inn olja til det kommer ut av det øverste hullet , hold trykket på tuben , sett inn den øverste skruen , fjern deretter tuben og sett inn den nederste skruen ( blir et vakuum inne i girhuset , så svært lite olje vil renne ut )

 

Husk nye pakninger på begge skruene , vær også sikker på at du IKKE skrur ut feil skrue i bunn ( noen motorer bruker en skrue til å holde vippearmen til clutchen , liten skrue )

 

Gjelder de fleste utenbords motorer.

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en 15hk Suzuki 4-takter og i manualen står det 170ml. Synes å huske at jeg mente det gikk på litt mer enn det, men en tube, som vel er 300ml(?), burde holde.

Ville tro at hvis det er en to-takter så er det omtrent det samme, var i hvertfall det på min 9,9hk Johnson.

Uansett så fyller du i det nederste hullet til det tyter ut av det øverste!

 

Lykke til! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Husk nye pakninger på begge skruene , .......

Arne Kjetil

Har også hørt at man bør/må skifte disse pakningene hvert år. Er det viktig, eller helt nødvendig? De er vanvittig dyre så hvor kan man best/billigst kjøpe de? Har både Johnson og Suzuki motor, men virker som de er like store på de fleste motortyper?

 

Noen son vet?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har også hørt at man bør/må skifte disse pakningene hvert år

Bør byttes når en bytter olje , og det blir vel gjerne hvert år .....

 

Men er de så dyre da ?? , er jo kun snakk om 2 stk "plast" skiver burde kunne skaffes av enhver maskinforretning for noen få kroner .

 

Sjekka skiver for Mercury ....$0.70 ca lik 6,- kr ink norsk moms ....du trenger 2 .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Bør byttes når en bytter olje , og det blir vel gjerne hvert år .....

Sjekket med Bakken Motor i Drammen nå på morgenen. På mine motorer (Johnson, Suzuki og Tohatsu) er disse pakningne av nylon og de kunne ikke skjønne at det var nødvendig å bytte disse hvert år. På noen motorer er disse pakningene av papir e.l. og da MÅ de byttes hvert år!

 

Prisen på disse nylonpakningene var rundt 20 kroner hos Bakken. Når du nevner pris i US$ er det fordi du sjekket på nettet for å bestille fra USA?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tenkte å skifte olje. Sånn ca. hvor mye girolje trenger jeg?

Då eg bytta olja i høst så gjekk det akkurat litt meir enn ein biltema-tube (200ml). Veldig irriterande å måtte opne ein heil tube til berre for ein liten "skvett".:headbang:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

**er disse pakningne av nylon og de kunne ikke skjønne at det var nødvendig å bytte disse hvert år. På noen motorer er disse pakningene av papir e.l. og da MÅ de byttes hvert år!

Største sjangse for lekasje ligger i den pakningen ,og siden prisen er så lav ser jeg ingen grunn til ikke å anbefale bytting .

Men hvis du er 100% sikker på at den er ok , brukt den , hender jeg gjør det selv også .

Siden jeg kun roter med gamle motorer ,og har sett mye rart vedlikehold på disse ,derfor råder jeg alle til det samme som står i verksteds manualene .

 

Når du nevner pris i US$ er det fordi du sjekket på nettet for å bestille fra USA?

Stemmer det ,når en kan få orginal deler til nesten halv pris av hva en må betale for "pirat" deler i Norge.....

Men bestiller selvsagt ikke kun 2 nye pakninger ad gangen :wink: .

Vil anta at en velassortert jernvare eller maskin foretning vil kunne skaffe disse skivene for ett par kr pr stk .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...