Jump to content

9,9 Tohatsu til 15 hk


kjma

Recommended Posts

Har justert opp min 9,9 Tohatsu. Er det noen som har erfaringer med valg av propell etter en slik justering. Fikk ikke samme fart som en 15 hk Eivindrude på samme båten. Pioner 325.

Har og en stk gasskam for oppjustering av denne motoren som kan selges med detaljert anvisning om montering som kan gjøres med motoren hengende på båten.

Link to post
Share on other sites

Akelererer den like raskt uten å oppnå samme toppfart? Da kan det være propellen.

 

Det er flere motorfabrikat som bruker mindre stigning på propellen på 9,9 enn 15 Hk. Jeg ville sjekket dette med Tohatsuforhandler.

Link to post
Share on other sites

Har en RIB med 9,9 Tohatsu som er oppjustert til 15. Byttet ikke propell og toppfarten er akkurat den samme etter oppjusteringen.

Forskjellen er at nå planer den med 4 personer ombord, det gjorde den ikke da den var 9,9  hk. På en liten og lett båt må du nok bytte propell dersom du skal få høyere toppfart etter oppjusteringen.

Det finnes ett firma på Karmøy, tror det heter Coast Trading, de selger rimelige aluminium og stålpropeller av merke Solas. Kjøpte ny propell derfra til en Suzuki 9,9 som jeg oppjusterte til 15 for noen år siden, men husker ikke hvor mye større den var i forhold til originalpropellen.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

........husker ikke hvor mye større den var i forhold til originalpropellen.

Større...? Originalpropellene på 9,9 og 15 Hk påhengere har gjerne samme diameter (størrelse),  men det er mulig det finnes unntak. Det er imidlertid ofte større stigning på propellen (større vinkel på bladene) på 15 hesteren.
Link to post
Share on other sites

Større...? Originalpropellene på 9,9 og 15 Hk påhengere har gjerne samme diameter (størrelse),  men det er mulig det finnes unntak. Det er imidlertid ofte større stigning på propellen (større vinkel på bladene) på 15 hesteren.

Når jeg skriver større propell så mener jeg større diameter og/eller stigning. I denne sammenheng er det stigningen som er større, skal prøve å være mere presis en annen gang.

MVH Chrian

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke er forsøk på flisespikking  :smiley: jeg finner det bare litt interessant  :smiley:

 

Jeg har nemlig aldri opplevd at de jeg har snakket med om propeller (hverken andre båteiere eller forhandlere) bruker begrepet større propell (eller mindre for den saks skyld) også om en propell med samme diameter, men med annen stigning. Jeg har vært vant til å snakke om stigning mht bladvinkelen og størrelse mht diameteren på propellen. Derfor synes jeg det er kjekt å få plukket opp om det er utbredt å bruke størrelse også om KUN propellens stigning så unngår jeg kanskje misforståelser selv ved en senere anledning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...