kjma Startet 6.August.2003 Del på Facebook Startet 6.August.2003 Har justert opp min 9,9 Tohatsu. Er det noen som har erfaringer med valg av propell etter en slik justering. Fikk ikke samme fart som en 15 hk Eivindrude på samme båten. Pioner 325. Har og en stk gasskam for oppjustering av denne motoren som kan selges med detaljert anvisning om montering som kan gjøres med motoren hengende på båten. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 6.August.2003 Del på Facebook Svart 6.August.2003 Akelererer den like raskt uten å oppnå samme toppfart? Da kan det være propellen. Det er flere motorfabrikat som bruker mindre stigning på propellen på 9,9 enn 15 Hk. Jeg ville sjekket dette med Tohatsuforhandler. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chrian Svart 6.August.2003 Del på Facebook Svart 6.August.2003 Har en RIB med 9,9 Tohatsu som er oppjustert til 15. Byttet ikke propell og toppfarten er akkurat den samme etter oppjusteringen. Forskjellen er at nå planer den med 4 personer ombord, det gjorde den ikke da den var 9,9 hk. På en liten og lett båt må du nok bytte propell dersom du skal få høyere toppfart etter oppjusteringen. Det finnes ett firma på Karmøy, tror det heter Coast Trading, de selger rimelige aluminium og stålpropeller av merke Solas. Kjøpte ny propell derfra til en Suzuki 9,9 som jeg oppjusterte til 15 for noen år siden, men husker ikke hvor mye større den var i forhold til originalpropellen. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 6.August.2003 Del på Facebook Svart 6.August.2003 ........husker ikke hvor mye større den var i forhold til originalpropellen.Større...? Originalpropellene på 9,9 og 15 Hk påhengere har gjerne samme diameter (størrelse), men det er mulig det finnes unntak. Det er imidlertid ofte større stigning på propellen (større vinkel på bladene) på 15 hesteren. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Chrian Svart 6.August.2003 Del på Facebook Svart 6.August.2003 Større...? Originalpropellene på 9,9 og 15 Hk påhengere har gjerne samme diameter (størrelse), men det er mulig det finnes unntak. Det er imidlertid ofte større stigning på propellen (større vinkel på bladene) på 15 hesteren. Når jeg skriver større propell så mener jeg større diameter og/eller stigning. I denne sammenheng er det stigningen som er større, skal prøve å være mere presis en annen gang. Sitér dette innlegget MVH Chrian Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 6.August.2003 Del på Facebook Svart 6.August.2003 Dette er ikke er forsøk på flisespikking jeg finner det bare litt interessant Jeg har nemlig aldri opplevd at de jeg har snakket med om propeller (hverken andre båteiere eller forhandlere) bruker begrepet større propell (eller mindre for den saks skyld) også om en propell med samme diameter, men med annen stigning. Jeg har vært vant til å snakke om stigning mht bladvinkelen og størrelse mht diameteren på propellen. Derfor synes jeg det er kjekt å få plukket opp om det er utbredt å bruke størrelse også om KUN propellens stigning så unngår jeg kanskje misforståelser selv ved en senere anledning. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.