Jump to content

VHF antenne/GPS antenne


Nøtterøy

Recommended Posts

Jeg har gått til innkjøp av en Garmin 2010C og en Raymarine radio. I instruksjonsboken for GPS antenna står det at den må plasseres minimum 3 fot (ca 1 m) fra en VHF antenne. Da dette kan bli vannskelig, lurer jeg på om noen av dere der ute har opplevd noe forstyrrelser på GPS`n ved bruk av VHF, om antennene står nærme hverandre?

 

Eller om jeg rett og slett kan montere de ca 0.5 m fra hverandre, VHF antenna vil jo stikke endel høyere opp enn GPS`n alikevel!

Link to post
Share on other sites

Det går nok bra, vi installerer endel antenne utstyr på større båter og i så og si alle manualene står det at antennene skal stå høyt og fritt og med lang avstand mellom de forskjellige. Det blir selvsagt kompromisser når en skal montere de.

 

Det er viktigere å skille slikt utstyr i høyden enn i horisontal avstand. Har en for eksempel en targabøyle med en vhf, en gps og en radar plasseres radaren i midten og gps antenne på den ene siden høyere eller lavere enn radaren, vhfen på andre siden.

 

Kan være en fordel å tenke på ettermontering av antenner allerede når en monterer den første slik at en ikke lager huller som må lappes igjen senere.

 

Vhf og gps ligger ikke i samme frekvensområde så det er ikke kritisk. Skal du gjøre noe vitenskapelig måling kan du jo sjekke gps status (styrke på satelliter) mens du sender. Jeg tror du vil få lite eller intet utslag.

 

Det finnes dog utstyr som ikke er så glad i hverandre, en inmarsat c og en ais antenne skal for eksempel ikke stå ved siden av hverandre...

Link to post
Share on other sites

Dersom det i det hele skulle være noen virkning av vhf-sending på GPS mottagerforholdene, er det sannsynlig sjelden du benytter VHF i forhold til tiden du aktivt benytter GPSen. Jeg har VHF antenne som står nær både GPS antenner, Navtex og Radiotelex og har aldri registrert negativ virkning av VHFen - men dette er ikke undersøkt i detalj.

Link to post
Share on other sites

Jeg har opplevd at noe så uskyldig som en trådløs temperaturmåler ifm. en værstasjon greide å skape problemer for GPS'en. Dette gjelder også en Garmin 2010C. GPS'en måtte restartes for å fungere igjen.

 

Temperaturmåleren sender på 433 MHz. Når jeg flyttet den vel en meter bort fra GPS-antennen gikk det fint.

Link to post
Share on other sites

Vhf og gps ligger ikke i samme frekvensområde så det er ikke kritisk. Skal du gjøre noe vitenskapelig måling kan du jo sjekke gps status (styrke på satelliter) mens du sender. Jeg tror du vil få lite eller intet utslag.

VHF kan forstyrre GPSen så det holder, selv om de bruker forskjellige frekvensområde.

 

Det er stor forskjell på kravene til antennemontering. VHF-antennen bør stå høyt og fritt, og høyere montering betyr bedre rekkevidde. GPS-antennen må stå fritt, men hvor høyt den er plassert har mindre betydning.

 

Dersom det i det hele skulle være noen virkning av vhf-sending på GPS mottagerforholdene, er det sannsynlig sjelden du benytter VHF i forhold til tiden du aktivt benytter GPSen.

Det kommer an på hva slags VHF du har og hvordan du brukere den. VHF med DSC bruker faktisk data fra GPS, og enkelte typer DSC-utstyr kan sende automatisk med jevne mellomrom (f.eks. utveksling av posisjonsdata for kompislister). Har du AIS sendes det oftere og mer.

 

Det varierer også fra båt til båt hvor mye og ofte GPS-data brukes. Noen bruker GPS kun til kartplotter, og andre har langt flere instrumenter som bruker GPS-data.

Link to post
Share on other sites

VHF kan forstyrre GPSen så det holder, selv om de bruker forskjellige frekvensområde.

 

Det kommer an på hva slags VHF du har og hvordan du brukere den.

VHF med DSC bruker faktisk data fra GPS

 

Takker for alle informative svar

 

Ja, jeg har en VHF med DSC, men det at den bruker data fra GPS`n skal vel ikke forstyrre GPS`n vel?

 

Den skal IKKE konfigureres til å sende automatisk!!

Link to post
Share on other sites

Det er stor forskjell på kravene til antennemontering. VHF-antennen bør stå høyt og fritt, og høyere montering betyr bedre rekkevidde. GPS-antennen må stå fritt, men hvor høyt den er plassert har mindre betydning.

Deler (selvfølgelig) oppfatningen av at dess høyere montering av VHF antenne, jo bedre rekkevidde av VHF.

 

Når det gjelder GPS mottagerens plassering er det litt mer komplisert. Høy plassering over havnivå kan føre til store rullebevegelser som gir variasjon ved oppdatering av posisjon avhengig av oppdateringsfrekvensen i kartplotteren. Filtre kan legges inn for å veie posisjonen, men mange ganger er det greit å plassere GPS mottageren så lavt som mulig forutsatt fri sikt til satelittene.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...