Jump to content

c-map Max wide i Raychart xx600 fra 1994?


Yankee

Recommended Posts

Nei, det tror jeg ikke.

Det er bare plottere som er maks et par år gamle som takler C-Map max wide kartene. Hvis plotteren bruker gamle C-map kart? (nå er Raymarine plotterne låst til Navionics kart) kan du prøve med NT+ kart (tror ikke du lengere får nyoppdaterte NT kart). Hadde før en Simrad CE-30 kartplotter fra rundt 1995, denne benyttet C-MAP NT kartbrikke og det ble påstått i butikken at noen av disse plotterne kunne benytte NT+, mens andre av samme merke kunne ikke.

Tok da ikke sjansen på å kjøpe brikke, men grei forhandler i Fredrikstad sentrum (TELRAD) lot meg låne en NT+ brikke for å prøve i plotteren. - Den virket ikke nei.

Så prøv på noe liknende, lån en brikke. Hvis det ikke lar seg gjøre ta likegodt med hele plotteren til forhandler hvis det ikke er for mye demontering av antenner osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror den eneste muligheten til å få tak i så gamle kart er å henvende seg til produsenten av de svært gamle C-map brikkene, C-map i Italia.

 

Kan du ta mål av brikenes størrelse, evt legge ved foto - skal se om jeg kan oppdrive noe, men dette er svært usannsynlig.

 

Du snakker nesten om "steinalderen" når det gjelder kartbrikker dersom dette er fra 1994.

 

Jeg har nesten litt vanskelig med å forstå at din Raychart er fra 1994. Kan du gi flere opplysninger?

Link to post
Share on other sites

Jeg fant en "steingammel" beskrivelse fra Criusing World av gamle kartplottere, herunder Raychart 600XX (Fant også beskrivelse av min gamle fra den tiden: Cetrex - det var fasienerende å minnes min første kartplotter).

Jeg husker at C-map brikkene vi benyttet den gang dekket så lite område at jeg måtte ha omlag 9 brikker for å dekke mitt seilingsområde. Jeg er ganske overbevist om at Raychart plotteren ikke har prosessor som er kraftig nok til å håndtere dagens mer informasjonsholdige C-map brikker.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...