Jump to content

Frostvæske intervall.


snekkegutt

Recommended Posts

Har en VP17MD som ble fylt opp med Esso ferdigblandet frostvæske for et par år siden.

Dette ble gjort i forbindelse med bytte av toppakning og full rengjøring av hele ferskvannsdelen på verksted.

 

Hvor lang tid regner man før man bør bytte denne?

Jeg begynner på 3 sesongen nå etter at den ble byttet.

 

Håper noen kan svare.

 

 

mvh

classic

Link to post
Share on other sites

På bilen skifter jeg kanskje hvert 10 år uten at den har tatt skade av det. Men båtmotorer stelles jo bedre med. Rustinhiberingsegenskapene i frostvæske taper seg visstnok raskt selv om frostegenskapene holder seg lenge. Skiftintervall for blå frostvæske type er vel et år, den grønne varer 2-3år, mens den nye røde skiftes etter 5-6 år. Dette hvis du skal beholde rustinhiberingsegenskapene- om det går noen år ekstra tror jeg ikke mye skade vil skje.

 

Hvis du vil skifte til rød type (som er dyrere, men varer jo lengere) er det viktig å skylle ut den gamle blå/grønne med vann minst et par ganger (kjøre motor varm så termostat åpner) før rød påfylles da den ellers ødelegges av gamle typen frostvæsker.

Link to post
Share on other sites

Det kommer an på typen frostvæske. Temaet har vært omhandlet tidligere i detalj her på baatplassen.no.

 

Uansett vil tre år ikke skade. Det vesentligste med denne tidsbegrensningen er rustbeskyttelsen som blir forringet etter hvert. Det vil si at hvis du bytter i f.b. med konservering til høsten, vil det være et greit tidspunkt.

Link to post
Share on other sites

Volvo Penta anbefaler skifte hver andre år, ikke fordi at frysepunktet stiger på en 2 år gammel væske, men fordi rusthemmeren som er tilsatt frostvæsken får redusert virkning over noe tid.

 

PS: jeg har skrevet stiger, men det heter kanskje synker når frysepunktet stiger mot null?

Redigert av kes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det kommer an på typen frostvæske. Temaet har vært omhandlet tidligere i detalj her på baatplassen.no.

Ja det er riktig, temaet er diskutert mange ganger her på BP, men jeg kan ikke huske å ha lest bekreftende hva som egentlig er forskjellen mellom grønn,blå og rød frostveske. Er det noen som med sikkerhet kan si hva forskjellen er uten antagelser?

Link to post
Share on other sites

Ja det er riktig, temaet er diskutert mange ganger her på BP, men jeg kan ikke huske å ha lest bekreftende hva som egentlig er forskjellen mellom grønn,blå og rød frostveske. Er det noen som med sikkerhet kan si hva forskjellen er uten antagelser?

Ja, prisen. :lol::lol:

Kunne IKKE la være. :wink:

Link to post
Share on other sites

I tillegg til å fornye de rusthemmende egenskapene, vil en gammel frostvæske skille ut krystaller og disse vil kunne tette f.eks. en varmeveksler.

gjelder dette også for den røde væsken? Trodde dette kun gjaldt den vanlige blå, det var iallefall grunnen til at yanmar anbefalte meg å bytte til rød.

Link to post
Share on other sites

gjelder dette også for den røde væsken? Trodde dette kun gjaldt den vanlige blå, det var iallefall grunnen til at yanmar anbefalte meg å bytte til rød.

jeg kjører også Yanmar, men til meg sa de at jeg måtte bruke rød frostveske p.g.a. alu. delene i kjølesystemet.

Jeg spør nok en gang: Er det noen som vet uten å anta hva forskjellen på blå, grønn og rød frostveske er? Bortsett fra prisen da, boolle.

Link to post
Share on other sites

Det du skal se etter er at frostvæsken er Silicatfri. Den rød long life kjøevesken er det. Jeg bytter den etter to år, men den kan sikkert vare lenge. Dersom du har mulighet til å kjøpe 20 liters konsentratdunk direkte fra oljeselskap faller dette langt rimeligere enn småflaskene fra bensinstasjonene. Tror min motor trenger ca 20 liter blandet væske.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...