snekkegutt Startet 11.April.2006 Del på Facebook Startet 11.April.2006 Har en VP17MD som ble fylt opp med Esso ferdigblandet frostvæske for et par år siden. Dette ble gjort i forbindelse med bytte av toppakning og full rengjøring av hele ferskvannsdelen på verksted. Hvor lang tid regner man før man bør bytte denne? Jeg begynner på 3 sesongen nå etter at den ble byttet. Håper noen kan svare. mvh classic Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 På bilen skifter jeg kanskje hvert 10 år uten at den har tatt skade av det. Men båtmotorer stelles jo bedre med. Rustinhiberingsegenskapene i frostvæske taper seg visstnok raskt selv om frostegenskapene holder seg lenge. Skiftintervall for blå frostvæske type er vel et år, den grønne varer 2-3år, mens den nye røde skiftes etter 5-6 år. Dette hvis du skal beholde rustinhiberingsegenskapene- om det går noen år ekstra tror jeg ikke mye skade vil skje. Hvis du vil skifte til rød type (som er dyrere, men varer jo lengere) er det viktig å skylle ut den gamle blå/grønne med vann minst et par ganger (kjøre motor varm så termostat åpner) før rød påfylles da den ellers ødelegges av gamle typen frostvæsker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Det kommer an på typen frostvæske. Temaet har vært omhandlet tidligere i detalj her på baatplassen.no. Uansett vil tre år ikke skade. Det vesentligste med denne tidsbegrensningen er rustbeskyttelsen som blir forringet etter hvert. Det vil si at hvis du bytter i f.b. med konservering til høsten, vil det være et greit tidspunkt. Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 (redigert) Volvo Penta anbefaler skifte hver andre år, ikke fordi at frysepunktet stiger på en 2 år gammel væske, men fordi rusthemmeren som er tilsatt frostvæsken får redusert virkning over noe tid. PS: jeg har skrevet stiger, men det heter kanskje synker når frysepunktet stiger mot null? Redigert 17.April.2006 av kes (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 I tillegg til å fornye de rusthemmende egenskapene, vil en gammel frostvæske skille ut krystaller og disse vil kunne tette f.eks. en varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Det kommer an på typen frostvæske. Temaet har vært omhandlet tidligere i detalj her på baatplassen.no. Ja det er riktig, temaet er diskutert mange ganger her på BP, men jeg kan ikke huske å ha lest bekreftende hva som egentlig er forskjellen mellom grønn,blå og rød frostveske. Er det noen som med sikkerhet kan si hva forskjellen er uten antagelser? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Ja det er riktig, temaet er diskutert mange ganger her på BP, men jeg kan ikke huske å ha lest bekreftende hva som egentlig er forskjellen mellom grønn,blå og rød frostveske. Er det noen som med sikkerhet kan si hva forskjellen er uten antagelser? Ja, prisen. Kunne IKKE la være. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 I tillegg til å fornye de rusthemmende egenskapene, vil en gammel frostvæske skille ut krystaller og disse vil kunne tette f.eks. en varmeveksler. gjelder dette også for den røde væsken? Trodde dette kun gjaldt den vanlige blå, det var iallefall grunnen til at yanmar anbefalte meg å bytte til rød. Sitér dette innlegget Link to post
Steinar S Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 gjelder dette også for den røde væsken? Trodde dette kun gjaldt den vanlige blå, det var iallefall grunnen til at yanmar anbefalte meg å bytte til rød. jeg kjører også Yanmar, men til meg sa de at jeg måtte bruke rød frostveske p.g.a. alu. delene i kjølesystemet. Jeg spør nok en gang: Er det noen som vet uten å anta hva forskjellen på blå, grønn og rød frostveske er? Bortsett fra prisen da, boolle. Sitér dette innlegget Link to post
MS Victoria Svart 17.April.2006 Del på Facebook Svart 17.April.2006 Det du skal se etter er at frostvæsken er Silicatfri. Den rød long life kjøevesken er det. Jeg bytter den etter to år, men den kan sikkert vare lenge. Dersom du har mulighet til å kjøpe 20 liters konsentratdunk direkte fra oljeselskap faller dette langt rimeligere enn småflaskene fra bensinstasjonene. Tror min motor trenger ca 20 liter blandet væske. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.