Jump to content

Lakkering , utenbords motor ?

Droll

Recommended Posts

Driver for tide å pusser opp noen eldre båtmotorer , disse blir slipt helt ned til bart metall ( alluminium )

Siden våren nå nærmer seg ( må lakkere ute ) er det på tide å begynne å tenke på hvilken lakk jeg skal bruke , noen tips ??

Skal bruke 2-komponet , må kunne sprøtes , være lett å få tak i .

Har sett litt på International med produktene :

• Etch Primer
  • Perfection Undercoat
  • Perfection
Har også sett litt på Epifanes Noen andre forslag ?? ,erfaringer ?

Arne Kjetil

Du får jo kjøpt spraybokser med originalfarge både hos Maritim og Biltema.

Er ikke disse noe tess?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Får du tak i klistermerkenme som var til motorene?? Har en gammel 5 hk jeg kunne tenkt meg å prøve det samme på. Er det orginslt med 2 komp lakk??

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du får jo kjøpt spraybokser med originalfarge både hos Maritim og Biltema.

Er ikke disse noe tess?

Sikkert greit nok til å pynte på , men siden det er snakk om gamle motorer har de fått mange ripe/sår .

+ de ikke er 2-komponent , siden jeg skal kaste bort endel kroner på lakk , hvorfor ikke gjøre det skikkelig :cool: .

+ er det noen som har nummeret på orginalfarven til en West Bend 30 hk ifra 1963 ?? ,har de den på biltema ?? :wink:

Får du tak i klistermerkenme som var til motorene??

Pr idag er disse NLA ifra forhandler , det dukker opp noen på Ebay innimellom ,men på en 5 år gammel motor er vel disse tilgjengelig ifra forhandler ?? .

På West Bend motorene er det ikke klistremerker men ordenlige emblemer ( mine manger :sad: )

Vet ikke helt hva jeg skal gjøre på dette punktet enda men de kan jo også lages ...

Som disse .

Bilde

Disse er for 1500XS , men min kommer til å ligne veldig ??

Arne Kjetil

Har hørt at Biltemas utenbordsfarge løser seg opp ved kontakt med bensin. Lite praktisk på en utenbordsmotor :rolleyes: .

Topp kvalltet allså .

Du bør nok helt klart bruke en etch primer, da aluminium oksyderer så og si øyeblikkelig i kontakt med luft ***

Er klar over det :smiley: , er ute etter erfaringer og forslag på de forsellige merkene der ute .

International sine produkter ser bra ut , MEN ifølge databladene kan de ikke sprøytes ??.

Epifanes kan sprøytes , men jeg kan ikke finne noen etch primer i vare utvalget deres .

Kunne kansje bruke ecth primer ifra en produsent for deretter fortsette videre med en annen produsents produkter oppå , men er litt usikker på om de kan jobbe sammen :confused: .

Arne Kjetil

• 2 måneder senere...

Løfter denne igjen ...

Har sett på Hempel sin Polybest lakk ( 2-komponent høyglans emalje lakk ), noen som har erfaring med denne ??

Hvordan er den å jobbe med ?? ( skal sprøyte )

Hvordan tåler den ytre påvirkninger ?? ( sol, vann, kjemikalier, ++ )

Hvordan ser den ut etter 5år ??

Etch primer er innkjøpt, kommer til å bruke Hempel sin 2-komponent epoxy primer under lakken ( men utenpå etch primeren :-) ).

Arne Kjetil

jeg jobber i et reklamestudio og vi får stadig småoppdrag med å lage diverse klistremerker til gamle ting somskal restaureres. koster ikke all verden å få det gjort da de fleste kjente logoer o.l. ligger lett tilgjengelig :)

Har ikke tenkt så mye på merkene enda, men siden du nevner det .......

Hvor mye ville 2 stk merker på ca 10 x 65 cm kostet ?

Hvordan er det med flere farver , skjæres det ut eller trykkes det ?

Gjennomsiktig bakgrunn ?

Muligheter for egen design, evetuelt hvilke fil formater ?

Holdbarheten på merkene ?

BP rabat ?? :wink:

Har laget meg noen logoer som jeg kunne tenkt meg å bruke :rolleyes:, ihvertfald deler av logoen .

Bilde

Hadde litt tid tilovers i vinter , ligner da litt .

Arne Kjetil

• 1 måned senere...

Har ikke tenkt så mye på merkene enda, men siden du nevner det .......

Hvor mye ville 2 stk merker på ca 10 x 65 cm kostet ?

Hvordan er det med flere farver , skjæres det ut eller trykkes det ?

Gjennomsiktig bakgrunn ?

Muligheter for egen design, evetuelt hvilke fil formater ?

Holdbarheten på merkene ?

BP rabat ?? :wink:

Har laget meg noen logoer som jeg kunne tenkt meg å bruke :rolleyes:, ihvertfald deler av logoen .

Bilde

Hadde litt tid tilovers i vinter , ligner da litt .

Arne Kjetil

Følger ikke helt med her bestandig så beklager at det har tatt litt tid :) Mange muligheter for produksjon av slike merker. Skal det være mange farger (gradienter o.l.) må det trykkes, for så å skjæres. en og to-fargers merker skjæres i folie eller trykkes (litt avhengig av kompleksiteten).

merker skjært i folie har noe bedre holdbarhet enn trykte.

Prisene er i begge tilfeller ca. 900,- per m2. + en startkostnad på 350,- +mva. småmerker som dekaler på utenbordsmotorer etc blir det ikke rare arealet av så det er startkostnaden som utgjør summen her. ca 500,- + mva for begge mercury dekalene dine. forutsatt at de blir levert oss i vektorisert .eps format. Hvis vektor og eps er gresk for deg lager vi en fin liten BP rabatt på det :)

Hiver meg på her, har akkurat kjøpt en 40 Hk Mercury fra ca 70 (rest. objekt..). Den har metallmerker / striper og logo i metallfolie, kan slikt lages UTEN AT DET KOSTER MER ENN MOTOREN (1000..)? :confused:

Det kan det :) litt avhengig av størrelsen på dem. Metallfolie er noe dyrere enn standardfarger,ca 1400 /m2 +mva men igjen det dreier seg om små arealer så det utgjør lite. Se ellers priseksempel i svaret over.

Du skal også være klar over at "metallfolie" er vesentlig stivere enn vanlig folie og sitter dårligere. kan derfor med fordel lakkeres over med klarlakk e.l. finnes også flere varianter av metallfolie. "krom" "børstet stål" osv...

• 2 år senere...

Forsøker å løfte denne tråden igjen. Jeg er i gang med samme jobb som tråden startet med og skriver om mine erfaringer og tabber. Har forsøkt Biltemas motorlakk, men den var sagt å ha problemer med bensin... Ser at de har sluttet å føre den der. Videre har jeg forsøkt Jotuns system med Arcanol som grunning (skal gå mot aluminium) og Bengalakk som sluttstrøk. Se fortsettelsen på Amatørbåtsidene mine

Hva endte du opp med Droll?

Pero, du har ikke vurdert 2 komp bil lakk. Ikke vannbasert selvsagt.. :smiley:

Neeei... Ikke vurdert billakk. Vil gjerne sprøyte selv i stedet for å bruke spraybokser. Kan selvsagt få billakk i to-komponent til å sprøyte, men prisen er gjerne 1000 kr literen. Lønnsomheten blir som en i middels amerikansk bank da i så fall. Motoren min er lakkert med Biltemas Topcoat nå. Den skal i tanken i dag (håper jeg), så får vi se om lakken tåler vann. :sweat:

Pero

Midlertidige erfaringer med Internationals Etch-Primer og Biltemas to-komponent primer og Top-coat:

Etch-primeren var grei å påføre. Temperaturavhengig, ikke anbefalt til sprøyting. Den skulle kun påføres i et tynt sjikt og måtte overmales innen kort tid. (fra en time til 2 døgn?) Går man over dette tidsintervallet skal man fjerne primeren med aceton og påføre på nytt. Denne lukker og forsegler bart aluminium. Tror dette er et meget bra produkt til en overkommelig pris om man ser at den er ganske drøy. Kan nok brukes til mange båtmotorer i alle fall.

Biltemas to-komponent primer fungerte også greit å påføre. Den tynnes med samme tynner som er beregnet til Biltemas Top-coat. Dette gjør den egnet til sprøyting. Den dekker godt, er enkel å jobbe med og krever ikke etterbehandling hvis man overmaler den innen to døgn. Etter det må man matte den ned og vaske godt før påføring. Sølv på farge.

Biltemas Top-coat er også to-komponent. Jeg valgte blå farge. Tynnes med top-coat tynner fra Biltema. Greit å sprøyte, dekker godt og ser blank og grei ut. Den lille kompensasjonsfinna under kavitasjonsplata ble ikke grunnet. Den ble kun lakkert med top-coat. Der har lakken kokt litt på to små plasser. Ingen praktisk betydning, men det viser at man må grunne med Biltemas primer før lakkering.

Motoren har nå stått i vann i 5 dager. Ferskvann riktignok. Tok den opp av tanken i går og inspiserte nøye. Jeg kan ikke se spor etter noen kjemisk reaksjon. Ingen prikker/byller. Ikke noe matting av lakk eller krymping.

Konklusjonen er det kanskje tidlig å trekke, både med tanke på tid og miljø. Saltvann en sommer med sol og varme vil kanskje avdekke problemer som ikke er funnet nå. Likevel har jeg en viss tro på at dette faktisk vil kunne virke. Kom gjerne med motargumenter eller motstridende erfaringer. Jeg vil tro at om noen har behandlet en aluminiumsbåt på denne måten, så sitter de inne med bredere erfaring enn min lille test.

Prisen er i hvert fall av de billigste som jeg klarer å finne. Tilgjengeligheten er noenlunde bra. De fleste har Biltema innen rekkevidde, og Internationals produkter fant jeg på Dal bygg. Ikke akkurat ved brygga... Vedkommende som ekspederte meg der visste imidlertid ikke at de hadde Etch-primeren før jeg pekte på den på hylla :lol:

Prisen: Etch-primeren kostet 349, fikk den for 299.-

Biltemas Primer koster 149.-

Biltemas Top coat koster 189.-

Biltemas tynner koster 89.90

Totalt 726.90

Med tanke på at etch-primeren vil dekke 8-10 motorer, jeg har grunning til 4-5 motorer til, og Topcoat til like mange, så vil jeg være så freidig at jeg deler totalsummen på 3. For en motor, ferdig lakkert, vil det da koste ca. 250.- (motoren er en 65 hk Suzuki)

Da oppfordrer jeg bare andre med å komplettere dette temaet med egne erfaringer, og da svært gjerne med andre behandlingsmetoder. Motoren min er i alle fall blå nå. Og til salgs....

Pero.

Redigert av pero (see edit history)
  • 6 måneder senere...
Den lille kompensasjonsfinna under kavitasjonsplata ble ikke grunnet. Den ble kun lakkert med top-coat.

Nå kjenner ikke jeg Suzuki, men på Mercury er den laget av sink, og er rett og slett en sink-anode for å forhindre tæring i motoren. Hvis den har samme funksjon på Suzuki må du fa tatt den av og fjernet lakket fort som svint.... Hvis ikke vil du kunne få tæring andre stedet på motoren i steden. Og det vil du ikke... :crazy:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...