Jump to content

Regler for VHF?


M/B Shanty

Recommended Posts

Nei, men ja!

 

Det er ikke krav til å ha sertifikat for å kjøpe VHF. Men du må ha konsesjon for å installere den i båten, og for å få konsesjon må du ha sertifikat. Du kan heller ikke benytte VHFen som står i en båt med konsesjon (naboens eller lignende) før du har sertifikat. Ikke en gang hvis du bare lytter. Unntaket er i en nødsituasjon. Det er også tillatt å foreta en samtale hvis en med sertifikat starter og avslutter samtalen.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Men hvordan er det med taushetsplikten? En gang for noen år siden spurte vi en radioamatørforening om hjelp til å etablere et samband. Vi skulle montere noe utstyr og det var ikke mulig å kommunisere på annen måte (før mobiltelefonens tid) Da fikk vi beskjed om at det ikke var tillat pga taushetsplikten. De hadde ikke lov til å fortelle oss hva som ble sagt på sambandet, selv om det det var godkjente radioamatører som både snakket og hørte på.

 

Er dette korrekt? Altså at det ikke er tillat å videreformidle noe du hører på VHF, selv om avsenderen ønsker det? At når jeg hører værmeldingen på VHF, kan jeg ikke fortelle til kona hvordan vær det blir? :confused:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

...... Det er også tillatt å foreta en samtale hvis en med sertifikat starter og avslutter samtalen.

Det er nok at en med sertifikatet er ombord og "fører tilsyn" med det som skjer. Jeg oppfordrer alltid til at flest mulig ombord skal bli fortrolig med å bruke VHF-en - den må ikke henge på skottet som en eller annen "skrekkinstallasjon" som ingen tør røre . . . .

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Nei, men ja!

 

Det er ikke krav til å ha sertifikat for å kjøpe VHF. Men du må ha konsesjon for å installere den i båten, og for å få konsesjon må du ha sertifikat. Du kan heller ikke benytte VHFen som står i en båt med konsesjon (naboens eller lignende) før du har sertifikat. Ikke en gang hvis du bare lytter. Unntaket er i en nødsituasjon. Det er også tillatt å foreta en samtale hvis en med sertifikat starter og avslutter samtalen.

Betyr dette da at man uten sertifikat kan:

 

1. Kjøpe en bærbar vhf

2. Ha den med ombord, men ikke innstallere den eller benytte den med mindre;

3. Bruke den i nødsfall

 

Dette ville jo bety at hvis man kun skal ha den i nødstilfelle så er det i praksis "fritt frem"? Løp og kjøp!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er dette korrekt? Altså at det ikke er tillat å videreformidle noe du hører på VHF, selv om avsenderen ønsker det? At når jeg hører værmeldingen på VHF, kan jeg ikke fortelle til kona hvordan vær det blir? :confused:

Skal man ta lovens bokstav helt bokstavelig, så er det faktisk korrekt slik :wink:

 

Taushetsløftet man signerer lyder som så:

 

Jeg lover på ære og samvittighet

- å holde hemmelig for uvedkommende alt jeg får kjennskap til av teletrafikk, innholdet i korrespondansen og hvem som har korrespondert-

- å hindre uvedkommende å skaffe seg kjennskap til slik trafikk eller til tjenestedokumenter som gir opplysninger om trafikken.

- og ikke på noen måte gjøre bruk av trafikk som ikke er adressert til meg.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men spørsmålet er jo da hvem som er "UVEDKOMMENDE". Jeg vil vel hevde (og sikkert kona også) at hun i høyeste grad er VEDKOMMENDE hva slags vær det blir. Og hun er vel like mye ADRESSAT som meg.

 

Jeg har alltid oppfattet dette som at jeg IKKE skal videreformidle meldinger som

 

IKKE er til meg

eller som

BARE er til meg

 

Du mener altså at dette er feil. Da har jeg vel strengt tatt ikke lov til å ha med personer i båten som ikke har sertifikat. Det er jo umulig å hindre dem i å høre på hva som blir sagt. Noe annet er selvfølgelig å fortelle til hele byen hva jeg hørte på VHF igår.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

..... Du mener altså at dette er feil. Da har jeg vel strengt tatt ikke lov til å ha med personer i båten som ikke har sertifikat. Det er jo umulig å hindre dem i å høre på hva som blir sagt. Noe annet er selvfølgelig å fortelle til hele byen hva jeg hørte på VHF igår.

Jeg mener vel som de fleste andre at taushetserklæringen er litt "overkill" :wink:

 

Men dette har jo sin bakgrunn i at taushetserklæringene er like uansett hvilket sertifikat man tar. Ute til sjøs og f.eks på boreplattformer er man i mange tilfeller meget strenge med hvem som har tilgang til radiorommet - men det gir seg selv at man ikke kan drive på samme måte ombord i en liten fritidsbåt.

 

Det avhenger etter mitt syn også en del av hva man gjør med de opplysningene man tilfeldigvis overhører. At "uvedkommende" hører noe som de kanskje ikke burde ha hørt, og deretter "glemmer" det, er selvfølgelig noe helt annet enn om man slenger seg på telefonen til "tusentipset" med det man nettopp hørte.

 

De som er gamle nok husker faktisk at vanlige nyhetssendinger i stueradioene begynte med: "Dette er nyhetene, i all hovedsak fra Norsk telegrambyrå og andre kilder. Må ikke kunngjøres videre!"

 

Den gangen hadde det sikkert litt sammenheng med at noen hadde betalt radiolisens, og dermed "abonnerte på nyheten" og at man ifølge datidens gode gamle tankegang ikke skulle få noe "gratis". . . . .

 

Hvis noen skulle lure på min personlige praksis: ombord i POSEIDON står til enhver tid 2-3-4 VHF'er påslått og scanner diverse kanaler - og jeg har ikke engang vært inne på tanken å be noen forlate styrehuset av den årsak :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg mener vel som de fleste andre at taushetserklæringen er litt "overkill" :wink:

 

Men dette har jo sin bakgrunn i at taushetserklæringene er like uansett hvilket sertifikat man tar. Ute til sjøs og f.eks på boreplattformer er man i mange tilfeller meget strenge med hvem som har tilgang til radiorommet - men det gir seg selv at man ikke kan drive på samme måte ombord i en liten fritidsbåt.

Det er ikke så strengt på plattformer i nordsjøen - jeg sitter som kontrollromsoperatør og vi er også ansvarlig for radioen ombord. Radiostasjonen er ubemannet, vi har GMDSS (kopi av radiostasjonen) i kontrollrommet og det er ingen restriksjoner på hvem som kan komme inn hit.

Det er aktivitet på både VHF-sambandet og Fly-radioen hele dagen og natten med. Vi har krav om å ha ROC sertifikat (Restricted Operator Certificate) - dette pga at det kreves for å betjene en GMDSS-stasjon.

Det er IKKE krav ombord hos oss at minst en person har GOC, som er vanlig i f.eks. handelsflåten og på flytende rigger.

Link to post
Share on other sites

En har lov til å lytte på det meste som går over lufta bare ikke videreformidle det en hører.... man kan som privatperson kjøpe hva en vil av radio, enten av ren mottager eller kommunikasjonsradio så lenge den er CE merket.

 

Det var spurt tidligere hvem man håndhever loven, det er det Post og Teletilsynet som gjør. Ved uaktsom bruk av radio kan de inndra radio samt bøter.

Link to post
Share on other sites

Skal man ta lovens bokstav helt bokstavelig, så er det faktisk korrekt slik :wink:

 

Taushetsløftet man signerer lyder som så:

 

Jeg lover på ære og samvittighet

- å holde hemmelig for uvedkommende alt jeg får kjennskap til av teletrafikk, innholdet i korrespondansen og hvem som har korrespondert-

- å hindre uvedkommende å skaffe seg kjennskap til slik trafikk eller til tjenestedokumenter som gir opplysninger om trafikken.

- og ikke på noen måte gjøre bruk av trafikk som ikke er adressert til meg.

Værmeldinga som blir sendt til faste tider saman med annan MSI-info er adressert til deg, og til alle andre båtar. Difor er det ikkje restriksjonar på kva du gjer med den, du kan godt vidarefortelle den til andre, også kona... :yesnod:

Visst du derimot overhøyrer ei værmelding som ikkje er adressert til deg, men som eit anna fartøy har bedt om å få (og kanskje betaler for å få?), så er dette kommunikasjon du ikkje skal fortelle vidare eller gjere deg nytte av.

 

Værmelding er lite sensitiv informasjon, så det er vel ikkje så farlig om du gjer deg nytte av ei værmelding som er adressert til andre, men prinsippet er det same og dette gjeld for all kommunikasjon.

 

Når det gjeld dei to første punkta i taushetsløftet som som er referert over, så trur eg dei er å forstå slik at den ansvarlige for radiostasjonen (telegrafisten, radiooperatøren, vhf-konsesjonæren...) skal halde hemmelig informasjonen om den korrespondanse som foregår i radiostasjonen. Visst ein som radiooperatør t.d. overhøyrer at matros Andersen fyrst ringer heim til kona og deretter til elskerinna så skal ein ikkje formidle dette vidare som ei god historie i messa etterpå... :lol:

 

Dette er i alle fall slik eg har forstått dette....

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Men hvordan er det med taushetsplikten? En gang for noen år siden spurte vi en radioamatørforening om hjelp til å etablere et samband. Vi skulle montere noe utstyr og det var ikke mulig å kommunisere på annen måte (før mobiltelefonens tid) Da fikk vi beskjed om at det ikke var tillat pga taushetsplikten. De hadde ikke lov til å fortelle oss hva som ble sagt på sambandet, selv om det det var godkjente radioamatører som både snakket og hørte på.

 

Er dette korrekt? Altså at det ikke er tillat å videreformidle noe du hører på VHF, selv om avsenderen ønsker det? At når jeg hører værmeldingen på VHF, kan jeg ikke fortelle til kona hvordan vær det blir? :confused:

var det något kommerisellt inblandat..radioamatörer får ikke vidareförmedla något kommersiellt.

 

Det er IKKE krav ombord hos oss at minst en person har GOC, som er vanlig i f.eks. handelsflåten og på flytende rigger.

har oxo ROC.....

krav til GOC har vel bare båter som går utanför A1-område, dvs båter som ikke kan nås av en

kystradiostasjon med kontinuerlig DSC tjenst !

 

 

 

vad gäller taushetsplikt så er jag oxo enig i dette med vädret eller något annet som går ut som

en allmän varning...klart att man får vidareförmedla dette....

 

det jag fått lära mig om taushetsplikt er att man ikke skall ha på VHF i en gjestehavn exempelvis

så att nabobåterne hör allt som sägs eller att man skifter kanal för att höre ett privatsamtal så att andre i ens egen båt kan höre samtalet........ :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk med VHF når jeg kjøpte båten jeg har nå. Gikk noen uker så fikk vi brev fra Telenor, om vi var "VHF-pirat". Kan innrømme at jeg har lyttet litt på den, men har nå kjøpt pensumboken slik at både jeg og samboeren kan ta lappen sammen.

Synes det er viktig at det er flere om bord som kan bruke VHF'en.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk med VHF når jeg kjøpte båten jeg har nå. Gikk noen uker så fikk vi brev fra Telenor, om vi var "VHF-pirat". Kan innrømme at jeg har lyttet litt på den, men har nå kjøpt pensumboken slik at både jeg og samboeren kan ta lappen sammen.

Synes det er viktig at det er flere om bord som kan bruke VHF'en.

- og lappen kan meget enkelt taes som privatist. Hvis dere er to så er det anda lettere tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...