Jump to content

Oljealarm på Honda 40 hk 4-t


Kompressor

Recommended Posts

Vi tok båten på vannet forrige dagen. Olje og filter ble skiftet på høsten, så etter en enkel peiling av oljenivå kjørte vi oss en times tur. Like tilbake begynte det jeg tror er alarm/oljevakt å varsle med pipelyd fra fjernkontrollen til motoren, samt at oljelampa lyste grønt(Grønt??!) Lyset kan ha vært der hele tiden, for jeg kjenner ikke motoren så godt og lysdioden er langt ned på kontrollen og vanskelig å se. I allefall kunne vi kjøre på tomgang inn til land uten piping, men så snart vi ga litt gass gikk alarmen hver gang. Etter samtale med tidligere brukere fikk jeg vite at "problemet" med pipelyden dukket opp i fjor, og de aaaaante ikke hva det var. De hadde levert motor på verksted og det skulle ha vært fikset.

 

-Oljenivå er ok. Oljetrykk får jeg ikke sjekket uten eventuelt å låne instrumenter, men kanskje noen vet hvordan oljepumpa på slike motorer fungerer? -En sannsynlig feilkilde? Motoren er fra 2003. Mistenker enten feil på varsleren/oljetrykksmåleren, eller at oljepumpa leverer dårlig trykk. Men hvis det siste skulle den vel levere enda dårligere på tomgang?

 

Noen som har hatt lignende problemer med 4-t påhengsmotorer som kan bidra med mulige sjekkpunkter? Nærmeste verksted der båten ligger er ikke akkurat et jeg har tiltro til...

Link to post
Share on other sites

Forbrukerkjøpsloven gjelder fra og med 1.juli 2002 hvilket betyr at den gjelder for deg/din motor. Det betyr at f.eks for elektroniske komponenter skulle du kunne få reparert/byttet kostnadsfritt inntil fem år fra kjøpsdato! Formodentlig er oljepumpa ment å vare mere enn fem år og kan/kan ikke anses som en slitasje/mekanisk del, så litt usikker på om den dekkes.

 

Uansett så ville nå jeg levert inn motoren til forhandler og fått dem til å kontrollere/reparere denne for sjansene synes gode for at dette blir en sak som dekkes under forbrukerkjøpsloven selv om garantitiden er gått ut.

 

Verdt et forsøk og jeg ville ha prøvd dette. :yesnod:

 

Lykke til!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Oljenivå var IKKE ok... Denne motoren er blitt kjørt oen ganske få timer i fjor med olje omtrent helt opp i peilepinnehølet! Brukerne av båten er sjekket ut og feilen er muligens å finne i at vedkommende "verksted" som tok olje- og filterskift på motoren i fjor hadde dårlig tid og bare guttunger i arbeid...

 

Nok om det. Motoren har sannsynligvis overlevd, for den suser og går som normalt inntil den blir varm. Det er da alarmen setter inn og kun tillater tomgangsturtall uten uling. Motoren har i hht specs alarm for lavt oljenivå (Eller helst oljetrykk vil jeg tro?) og alarm for høy temperatur. Min foreløpige tese er at oljepumpa har "fått det" pga alt for mye olje ( = for høyt trykk?) og må byttes/repareres. Til tross for målrettet søken på nettet har jeg ikke funnet opplysninger om oljepumpas konstruksjon, så kanskje noen her kan hjelpe? Motoren har konvensjonell våtsumpsmøring med stående motorblokk og pumpa i bånn.

 

Hvordan er en slik pumpe bygget og på hvilken måte kan den eventuelt ta skade av for høyt trykk/for mye olje i sumpen? (Jeg mener VIRKELIG for mye...)

Link to post
Share on other sites

Den grønne lampa skal lyse ved normal drift. Den blinker eller slokker helt ved for lavt oljetrykk. Da starter hylingen. Dette tror jeg er standard på alle Honda påhengere med forgassere.

 

Hadde en gang en 50HK 4T Suzuki som begynte å hyle når den ble varm. Det kom av at når motoren ble for varm, ble smøreolja så tynn at pumpa ikke klarte å opprettholde trykket. Motoren ble likevel ikke så varm at temperatur-alarm ble utløst. Ny termostat løste problemet.

 

Har den kanskje litt for lite kjøling ?.

Redigert av jonol (see edit history)

Det er tryggere på havet enn på veiene !

Link to post
Share on other sites

Den grønne lampa skal lyse ved normal drift. Den blinker eller slokker helt ved for lavt oljetrykk. Da starter hylingen. Dette tror jeg er standard på alle Honda påhengere med forgassere.

 

Hadde en gang en 50HK 4T Suzuki som begynte å hyle når den ble varm. Det kom av at når motoren ble for varm, ble smøreolja så tynn at pumpa ikke klarte å opprettholde trykket. Motoren ble likevel ikke så varm at temperatur-alarm ble utløst. Ny termostat løste problemet.

 

Har den kanskje litt for lite kjøling ?.

 

Hei, takk for svar!

Oljelampa lyser konstant grønn, uten blinking, også når alarmen går. Dette med temperatur har jeg tenkt litt på, for alarmen går først når motoren er skikkelig varmkjørt. Jeg fant ei oljeflaske i båten, og sannelig er det brukt syntetisk 5-50 olje... Etter mitt skjønn ikke den beste olja til en slik motor, så jeg får prøve å skifte filter + til 10-30 mineralolje (Valvoline 4-t outboard) så får vi se om det kan være svaret. Men som sagt, lampa blinker ikke.

 

Det skal være alarm også for høy temperatur. Nye Honda har også automatisk turtallsbegrensning, men det har ikke denne motoren (2003 mod). Kjølevannet går så det spruter, og er ikke spesielt varmt.

Redigert av Kompressor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...