M/B Shanty Startet 11.April.2006 Del på Facebook Startet 11.April.2006 da min motor har vært under vann ønsker jeg å starte den. har koblet fra diseltank, koblet til en liten diseltank på 5 liter. sjekket oljen, ser ut som det gikk bra. ikke grå. så kommer mitt spm. skal koble motoren direkte mot batteri for å teste da jeg ikke aner om det er elektronikken som er gåen. hvordan skal dette kobles? Plus og minus inn på starteren er vel en selvfølge, men hva ellers? Affe Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post Share on other sites More sharing options...
hschrde Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Pluss og minus skal kobles rett ja - det er selvsagt viktig! Deretter må du ha en løs ledning som går fra pluss (regner med at systemet ditt har minus til jord!) som du kan sette bortpå kontakten til innslaget det tenninga er montert. Dette er som oftest en liten kontakt, med tilhørende ledning med lavt tverrsnitt som går til tenninga. Når du kobler sammen skal det starte - pass bare på å trekke til deg ledninger når motoren starter - det blir jo det samme som å holde startnøkkelen i start! Har selv nettopp vært nede og starta motoren etter vinteren - har nå lagt opp en permanent ekstra startknapp direkte fra pluss via en trykk-knapp inn på innslagsreleet. Greit å ha dersom noe går galt i anlegget, eller for å starte mens man er nærme motoren. Men så er jo båten min ikke den første som vil bli stjålet... Håper ellers du får en ikke altfor jævlig jobb - MYE jobb er det alltid med nedsenka båt... Kjøp ellers inn en haug med kanner med WD-40 eller tilsvarende - det er greit for å rustbeskytte og smøre alt som har blitt senka i vann... Det beste er om du får skylt gjennom dynamo og starter med ferskvann så raskt som mulig - salt har en utrolig evne til å ødelegge... Det beste er egentlig å få begge deler overhalt først som sist... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 (redigert) Husk å legge ledningen fra glødepluggene til + og hold den så lenge som det er vanlig iforhold til din motor. Ikke heng ledningen over + men hold den imot slik at du ikke blir lie forfjamset som vi ble da motoren startet med engang. De glødepluggene snakker vi ikke mere om Redigert 11.April.2006 av jonkare (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Shanty Svart 11.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2006 Er det slik å forstå et strøm konstant på + og - . Den gule kabelen fra starteren kobles(holdes) mot den blå så skal starteren slå inn? Affe Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Sånn ja! Blir bra det! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Er det noe stopprele som gjør at motoren må ha strøm for å gå. Åssen skal du stoppe den? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Arnt Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 det ser riktig ut det der, men jeg tror det kan være lurt å passe på at ladekabelen fra dynamoen også går til pluss på batteriet, ellers så tror jeg den kan bli ødelagt. eller så kan du ta av reima, men da går ikke vannpumpa heller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Vannpumpa vil sikkert trille rundt med en tykk hyssing 6-8mm tau eller lignende. selv brujte jeg hyssing av hamp typen funket fint det Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
M/B Shanty Svart 11.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2006 ITS ALIVE, THE BEAST IS ALIVE!! Gjett om jeg er glad! turte ikke å kjøre den, da klokken er over 10 i byggefeltet her Jeg gav den bare 3 slag for å forsikre meg om at den dro rundt. Yes! da er det bare 2148 timer igjen til den er klar!! Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 (redigert) Har selv nettopp vært nede og starta motoren etter vinteren - har nå lagt opp en permanent ekstra startknapp direkte fra pluss via en trykk-knapp inn på innslagsreleet. Greit å ha dersom noe går galt i anlegget, eller for å starte mens man er nærme motoren. Jeg ville vært forsiktig med det, men du vet sikkert hva du gjør vil gjerne fortelle om en liten episode jeg hadde: På min tidligere båt hadde jeg et rele i tillegg til innslagsreleet. Da dette mindre releet røk koblet jeg som deg, direkte til innslagsreleet. Men med nye ledninger rett på nøkkelen og ikke startknapp. Jeg var rett og slett ikke klar over at nøkkelen bare ledet styrestrøm til et rele (som jeg ikke viste om) på motsatt side av motoren. Feilen trodde jeg kom av ledningsbrudd. Dette fungerte et par båtturer, men tror at det ble for sterk strøm på nøkkelen ettervert. Jeg vet ikke nøyaktig hva som skjedde, men plutselig en dag gikk det strøm gjennom innslagsreleet etter motoren hadde startet. Innslagsreleet ble så varmt at tinn hadde smeltet og rant ned i motorommet. Det gikk ikke så mye strøm gjennom at det slo inn startmotoren. Redigert 11.April.2006 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hschrde Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Er ikke helt sikker på hvordan opplegget ditt var... Uansett, det jeg har kobla opp er jo en ledning som er permanent brutt av en trykk-knapp - så det er umulig at det skal gå noe ekstra strøm gjennom den. Når jeg starter motoren går det selvsagt strøm gjennom den, men når tverrsnittet er det samme som på ledningen som kommer fra tenningsnøkkelen - så skulle det jo være ok? Hehe - fint at du tror jeg vet hva jeg gjør... Ofte så tror man jo det, helt til man oppdager at det var en LITEN ting man ikke hadde tenkt på! Derfor er baatplassen virkelig en god ide... Til Affe: flott at motoren din starta! Det hadde vel vært direkte usannsynlig med det motsatte, en dieselmotor pleier tåle en tur under vann ganske så greit... Problemet er tingene som skal forsyne motoren, sånt som alt elektrisk. Selve blokka og dieselpumpa klarer seg alltid... Men når det er sagt, så ville jeg kjørt den skikkelig varm om jeg var deg - føles rett sånn instinktivt i alle fall! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
avsluttet Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 fra tenningsnøkkelen gikk ledningene via et rele som ga strøm videre til innslagsreleet. Derfor gikk det opprinnelig veldig lite strøm gjennom tenningsnøkkelen. I mitt tilfelle tror jeg ikke tenningsnøkkelen tålte all strømmen siden jeg trakk nye ledninger utenom dette releet. Hvis du har en solid bryter er det sikkert ok. Er heller ikke sikker på om alle motorer har et ekstra rele i tillegg til innslagsrele. Episoden ga meg iallefall respekt for strøm på aveie. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hschrde Svart 13.April.2006 Del på Facebook Svart 13.April.2006 Skjønner... Strøm på avveie er ikke noe særlig - da starteren skar seg så fant jeg først ikke årsaken til at den tok med seg hele strømanlegget... Til jeg fant den ene batteripolen som var SMELTET... Merkelig nok var batteriet helt topp - fungerte fint etter å ha smeltet litt loddetinn som fyll for batteripolen... Så lenge tverrsnittet ikke er for høyt på ledningen - så går det ikke mye strøm der heller, tenker jeg... Og dette er jo snakk om båt som har vært gjennom mange skipskontroller - ingenting hjemmemekka, før jeg kom på banen da... Får prøve å være disiplinert - holde samme standard når jeg bytter ut ting... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.