Jump to content

flyt(t)bar moring


hschrde

Recommended Posts

Har en ide jeg lurer litt på...

 

Fiska opp et plastfat på 210 liter - av den typen som brukes i bilvaskehaller. Tenkte å bruke det til diverse - ekstra vanntank e.l.

 

Har ofte ønska meg skikkelig ankerfeste for å kunne ligge noen dager uten å tenke på feste.

 

Egentlig ønsker jeg meg vel en flyttbar moring... Så hvorfor ikke lage en? Et par-tre sånne fat løfter jo greit noen kilo - når de er fylt med luft...

 

Ganske enkelt - en moring med et par fat festa slik at de kan fylles med luft fra en kompressor ombord - via et par hageslanger som følger med kjettingen ned...? Så er det bare å slepe det med seg i overflaten til neste overnattingssted... Eventuelt ha en fast plass å legge det fra seg - under båten når den ligger på plassen sin feks...

 

Kan ikke se noen motforestilinger - andre enn det vanlige med at man ikke kan ligge hvorsomhelst så lenge som helst... Noe i denne ideen som rett og slett ikke vil funke?

 

Får se om det ikke blir å prøve den ut med et fat til å starte med - og en vekt på halve oppdriften omtrent...

Link to post
Share on other sites

åpning på toppen, med slange opp til overflaten. Hold slangen under vannflaten, fatene fylles ( sakte ) med vann, og synker. Koble en kompressor til slangen, press ut vannet ( enveisventil, eller ekstraslange opp til overflaten, eller smartest av alt, hull nederst på fatene, der vannet kan presses ut ) og voila, fatene stiger.

 

Mye letttere på papiret enn under vann...

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Problemet er vel helst den delen med å slepe anordningen etter seg. Med en moring på 3-400kg og tre plastfat i en enhet så vil jeg tro at slepet ville måtte foregå rimelig sakte for å ikke rive det hele i biter. Kanskje et skikkelig anker kan være vel så greit?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Joda - ser at det som oftest ikke vil være hensiktmessig...

 

Tenker mest på å feks ligge en langhelg ikke så langt fra båtplassen - type helt avslappa helg... Da kunne det vært en grei sak å hekte med...

 

Hvorfor ikke anker? Fordi et på 3-500 kilo blir dyrt, og ankerspill + kjetting blir VELDIG dyrt...

 

Dessuten har jo ankere den egenskapen at de kan holde veldig greit i en retning - men glippe helt når vinden dreier...

 

Vi får se om det ikke blir noen eksperimenter med dette i sommer - hvis ikke tid & andre nødvendige jobber bestemmer noe annet da...

Link to post
Share on other sites

3-500kg var vel litt i overkant, men jeg ser problemet ja! :wink: Alt koster, og med den størrelsen du har på båten så blir dette fort veldig dyrt. Men ville ikke et Bruce anker på 25-30 kg kunne holde deg relativt greit hvis du ligger på en forholdsvis skjermet plass? Min lille Bruce kopi på 7,5 kg skal holde til en båt på fire tonn, så da burde kanskje en 30kg holde til 16 tonn sånn ca.. Og fremdeles mulig å få opp for hånd om du har noen til å hjelpe til litt...

 

Noe å tenke på? Et anker er tross alt også et greit sikkerhetsutstyr å ha om bord. Bedre med et lite anker enn ikke i det hele tatt :wink: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hehe - jeg har da anker ombord! Riktignok uten elektrisk luksus - men så er et manuelt ankerspill til gjengjeld så godt som garantert å virke.

 

200-500 kg tenker jeg på for å kunne la båten ligge TRYGT uansett, dersom jeg feks skal inn og jobbe en dag... Skal montere gps-gsm-alarm som jeg har kjøpt - men jeg vil helst slippe å få sms som sier at båten dregger mens jeg har pasienter...

 

Det slår meg at om jeg fikser dette med plastfat, så kan det gjøres ganske så solid - da skulle det være greit å slepe i normal marsjfart også...

 

Nei, nå MÅ det nesten prøves ut i sommer!!!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...