Jump to content

ABC for montering og trim av brøkdelsrigg ?


`MINA'

Recommended Posts

Jeg skal isjøsette fbåten i morgen, med tilhørende riggmontering og trim av rigg. Jeg var med på dette sammen med selger av båten som kunne dette godt, og denne jobben gikk derfor raskt for han.Men dette er jo nå ett helt år siden, og min teflonhukommelse virker for fullt :crazy: Tenkte derfor at jeg skriver ned en "huskeliste" for dette før jeg skal til i morgen.

 

Håper på kommenterer og ikke minst korreksjoner fra dere som har gjordt dette før.

 

Er nok litt smånervøs siden dette er min første gang alene, og alle som jeg kjenner som kan dette er på fjellet. Punktene under er bassert på det jeg husker fra i fjor, og "Seil Og Rigtrim"

 

  • Masten stroppes under sailingshornene, og føres ned på mastefestet. 1 mann holder denne på plass her.
  • Forstag, toppvant og akterstag festes. Disse håndstrammes til masta står.
  • Kranstroppa fjernes, og undervantene festes og håndstrammes.
  • Justere masten tverrskips ved å måle mot rekka med storseilfallet. Bruker kun håndmakt enda, og trekker til alt jeg klarer med hendene.
  • Justerer mastens helling bakover med forstaget og akterstaget. Skal etter "Seil og Riggtrim" være 3 grader bøy for brøkdelsrigg. Leser mine mål ut fra tabellen i denne boka, og bruker storseilfallet til å måle denne vinkelen på masten.
  • Strammer nå toppvantene til 20% av wirens bruddlast. Måler med "Vaiert" strekket på wiren, eller med 2 meter tommestokk måler jeg strekket i millimeter. (4 mm fir min med aktrelig vinklede sailingshorn.
  • Justerer undervantene til jeg har en mastebøy 30-50 mm målt med storseilfallets største avstand fra mast. Må vel også være nøyaktig med likt antall omreininger på hver side for å unngå S-form på masta ?
  • Kontrollerer maksimal mastebøy ved å stramme akterstaget til jeg får en bøy på masta som ikke må overstige 2% av mastans totalhøyde over dekk.
Er det håp for at masta kan bli riktig hvis dette gjennomføres ihht denne lista ? Korreksjoner / kommentarer mottas med største takknemlighet :yesnod:

Mvh

 

`MINA`

Link to post
Share on other sites

Ta deg også en tur ut på fjorden å seil på kryss hvor du sikter oppover på masta for å se at den står rett. Over eller undervant skal ikke være slakke i le. Hvis du strammer husk å stramme likt på begge sider. (Stram f. eks. 2 tørner i le, ta et slag å stram 2 tørner motsatt side.)

Som regel så blir de fleste master satt for slakt.

 

Lykke til

 

Sjøsetter i ettermiddag og master i morgen.

Link to post
Share on other sites

Tillegg punkt 0: Sørg for at stekkfiskene er godt smurt, syrefast skjærer seg "lett" ved høy belastning.

 

Tillegg: punkt 5,5: Dra til akterstaget så mye som mulig for å minske belastningen på strekkfiskene når du strammer.

 

Oppdatering: punkt 6: Slipp akterstaget helt før du måler med vaiert

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...