båTrond Startet 11.April.2006 Del på Facebook Startet 11.April.2006 Etter noen år i sjektefart har vi planer om å begynne og bevege oss i plan. Etter mye gransking av behov, lyster og økonomiske evner er en Skibsplast 655 det som nå er mest aktuelt valg av båt. Det blir enten en nyere bruktbåt eller en helt ny. Etter år med en liten sjektediesel føler jeg meg på skikkelig tynn is når det gjelder påhengere, men magefølelsen min er at jeg har mye mer lyst på en Suzuki enn en Mercury. Både på grunn av støy, men også fordi jeg har klokketro på Japansk kvalitet. Er det noen med erfaring som kan bekrefte/avkrefte mine fordommer mot Mercury? båTrond Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Dette er ikke et svar, men en kommentar! Har i dag en 18hk Tohatsu, en 115hk Johnson og en 15hk Suzuki 4-takter. Har hatt en drøss andre motorer fra Johnson, Evinrude, Tohatsu, Yamaha, Honda og Suzuki, men aldri fra Mercury. Hvorfor ikke? Har ikke noe godt svar annet enn at jeg aldri har hatt noen god følelse med de. Når det er sagt så synes jeg at utenbordsmotorer i dag er jevnt over bra og pålitelige og tror vel egentlig ikke at det gjør så stor forskjell hvilket merke du velger selv om her på båtplassen skrikes det fælt (av noen, spesielt Bergensere, men de er jo alltid høylytte!)om hvor bra Yamaha er. Hvis du kjøper brukt så sjekk godt om motoren er kjøpt fra forhandler i Norge eller importertselv, det er tilfelle med en god del 140hk Suzuki og kan/vil ha betydning for garanti og reparasjon! Lykke til. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
yevensen Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Hvis det er 4-takt du skal ha, så er det Yamaha som leverer motoren i Mercury/Mariner sine 4-takts modeller. Tror ikke det er så veldig stor forskjell. Like viktig er om du har en forhandler nær deg som yter god service. Viktig hvis det skjer noe i sesongen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Har hatt 115 hk Yamaha 4 takt, fungerte utmerket Har idag 115 hk Johnson(Suzuki) fungerer utmerket. Ang Mercury, Askeladden bruker disse, Skipsplast starter nå Tror det er bra motorer. Som skrevet tidligere. Sjekk hva slags motorer forhandlerern som du er fornøyd med selger. Har hatt tidligere 50 og 60 2-takt fra Mercury, har fungert helt greit det. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Andy Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Etter noen år i sjektefart har vi planer om å begynne og bevege oss i plan. Etter mye gransking av behov, lyster og økonomiske evner er en Skibsplast 655 det som nå er mest aktuelt valg av båt. Det blir enten en nyere bruktbåt eller en helt ny. Etter år med en liten sjektediesel føler jeg meg på skikkelig tynn is når det gjelder påhengere, men magefølelsen min er at jeg har mye mer lyst på en Suzuki enn en Mercury. Både på grunn av støy, men også fordi jeg har klokketro på Japansk kvalitet. Er det noen med erfaring som kan bekrefte/avkrefte mine fordommer mot Mercury? båTrond Kan ubetinget anbefale Skibsplast 655 Når det gjelder motoren, har jeg en Suzuki DF140. Er til nå gått 4 sesonger, ca 280 timer, helt uten problemer. Motoren er samme konstruksjon som DF115 og DF90. Svært stillegående, dekker alle utslippskrav, god akselerasjon til å være 4-takt, lite bensinforbruk. Vær også klar over at disse motorene som ganske få har registerkjede i stedet for reim. På gamlebåten satt det en Mercury 50hk, 2-takter fra midten av åttitallet. Bensinforbruket falt til det halve ved overgang til 140hk 4-takt... I tillegg var Mercuryen svært kilen å starte, og fikk store reparasjonskostnader etter hvert. Så jeg er ikke i tvil. Det er ikke uten grunn at Suzuki er blitt markedsleder på 4-takt i både Norge og Europa forøvrig. Men for all del, Mercury Verado virker spennende. Jeg fikk ingen god magefølelse når Skibsplast byttet ut til Mercury/Mariner før denne sesongen. Tror iallefall ikke det er teknologi som har bestemt det valget... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sveno Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Har hatt 78 mod. 70 hk Mercury som jeg solgte i 2001 uten at det noen gang var problem med den. Kjøpte ny Mercyry 60 Efi 4T i 2003 ,denne hadde jeg heller ingen problem med Men for all del Suzuki er sikkert like bra , det som er avgjørende for meg når jeg kjøper motor er avstanden til nærmeste forhandler og idag er det dette hersens merke som heter Yamaha som er nærmest Kjøpte en 5 hk der i 2005 ......og utrulig nok har jeg ikke hatt klur med den heller ...........ennå Mvh sveno Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Ang Mercury, Askeladden bruker disse, Skipsplast starter nå Hvis jeg ikke husker feil så har Brunswick, som eier Mercury, kjøpt en stor andel (rundt 40 %?) i Askeladden så kanskje ikke så rart at båtene nå selges med mercury motorer? Samarbeidet mellom produsenter av båtmotorer er meeeeget stort, samtidig som det er en konsolidering i bransjen hvilket innebærer at båter og motorer går som pakke p.g.a. eierinteresser og IKKE som uttrykk for at den ene eller andre motoren er bedre enn den andre. Dette slår da bl.a. ut i at hvis du vil kjøpe en båt og på den ha en bestemt motor/merke så vil du nok ende opp med en dyrere pakke enn om du velger den motor som båtprodusent har avtale og/eller felles eierinteresser med (kryss-subsidiering!). Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
classic fiberglass Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Mercury Marine er størst i verden på marinemotorer, har hatt en mengde ulike motorer, både amerikanske og japanske, valg av motor er en smaksak synes jeg, mener det som leveres på markedet er bra, man må se på helheten i det som tilbys. Vedlikehold er det viktigste for et problemfri motor, har nå to totakts Mercury og to firetakts Mercury motorer. Firetakterne er flotte motorer, totakterne er overhalingsobjekter fra 1970 og 71. Som en opplysning Mercury produserer sine egne firetaktere nå. Hadde mye drit med en Yamaha for noen få år siden, men ikke fordi det var en Yamaha, men fordi den var dårlig vedlikeholdt av forrige eier! Lykke til med valg av motor Sitér dette innlegget Mvh TA Link to post Share on other sites More sharing options...
baatsman Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Hvis jeg ikke husker feil så har Brunswick, som eier Mercury, kjøpt en stor andel (rundt 40 %?) i Askeladden så kanskje ikke så rart at båtene nå selges med mercury motorer? Det er riktig det som er skrevet her, men det jeg tenker på er alle de som kjører rundt i Askeladden. Hvis det hadde vært feil med Mercury, ville man nok fått vite det ganske fort Men den som tier, er vel fornøyd. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sinten Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Er det noen med erfaring som kan bekrefte/avkrefte mine fordommer mot Mercury?Eg har i dag både Suzuki 9,9hk og Mariner 5hk (Det samme som mercury) Av desse to er eg absolutt mest nøgd med mariner'en. (men det kan jo ha noko med at Mariner'en er 2005 modell medan Suzuki'en er frå 1989 ) Men i dag vil eg tru at både Suzuki og Mariner er så godt som like gode. Begge merka har stort uvalg når det gjeldt både 2 og 4-takterar. Einaste eg har lagt merke til er at Suzuki alltid er eit par "lapper" dyrare. Har aldri forstått kvifor Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Det er riktig det som er skrevet her, men det jeg tenker på er alle de som kjører rundt i Askeladden. Hvis det hadde vært feil med Mercury, ville man nok fått vite det ganske fort Men den som tier, er vel fornøyd. De fleste synes å være enige om at akkurat den båten de har og akkurat den motoren den har er det/de beste i verden! I hvertfall til de er solgt og noe nytt, og enda bedre, er kommet i "hus"! Sånn er det for meg og sånn er det for deg? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Brutus Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Har hatt Mercury og Yamaha stort sett. Og 80-talls Johnson som er historie. Merc'en er fra 1977 hvis jeg husker riktig, og den funker enda. Har brukt den på Pioner jolle og som reservemotor (9,9hk). Yamaha (200HPDI) var over hodet ikke noe problem. Kunne vel tenkt meg å prøve en Verado, hvis det ikke blir innenbords maskin. Veradoen har visst vært testet ganske mye for driftssikkerhet. Men er likevel litt i tvil, siden de satser på mindre sylindervolum og overlading (kompressor). Ikke for at det behøver å bety noe som helst for driftssikkerheten, men det er en stykk ekstra "leamikk" i maskinen. Så det er greit å få litt mer info fra folk som har brukt Verado en stund, før man hopper på. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
båTrond Svart 14.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2006 Hei Folkens. Takk for mange nyttige erfaringer. Ingen fasitsvar. Det er somforventet, men mye nyttig erfaring å lytte til. Takk skal dere ha. Trond Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.