Jump to content

Skibsplast 655 Suzuki vs Mercury


båTrond

Recommended Posts

Etter noen år i sjektefart har vi planer om å begynne og bevege oss i plan. Etter mye gransking av behov, lyster og økonomiske evner er en Skibsplast 655 det som nå er mest aktuelt valg av båt. Det blir enten en nyere bruktbåt eller en helt ny.

 

Etter år med en liten sjektediesel føler jeg meg på skikkelig tynn is når det gjelder påhengere, men magefølelsen min er at jeg har mye mer lyst på en Suzuki enn en Mercury. Både på grunn av støy, men også fordi jeg har klokketro på Japansk kvalitet. Er det noen med erfaring som kan bekrefte/avkrefte mine fordommer mot Mercury?

 

 

båTrond

Link to post
Share on other sites

Dette er ikke et svar, men en kommentar!

 

Har i dag en 18hk Tohatsu, en 115hk Johnson og en 15hk Suzuki 4-takter. Har hatt en drøss andre motorer fra Johnson, Evinrude, Tohatsu, Yamaha, Honda og Suzuki, men aldri fra Mercury. Hvorfor ikke? Har ikke noe godt svar annet enn at jeg aldri har hatt noen god følelse med de.

 

Når det er sagt så synes jeg at utenbordsmotorer i dag er jevnt over bra og pålitelige og tror vel egentlig ikke at det gjør så stor forskjell hvilket merke du velger selv om her på båtplassen skrikes det fælt (av noen, spesielt Bergensere, men de er jo alltid høylytte!)om hvor bra Yamaha er.

Hvis du kjøper brukt så sjekk godt om motoren er kjøpt fra forhandler i Norge eller importertselv, det er tilfelle med en god del 140hk Suzuki og kan/vil ha betydning for garanti og reparasjon!

 

Lykke til. :smiley:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har hatt 115 hk Yamaha 4 takt, fungerte utmerket

Har idag 115 hk Johnson(Suzuki) fungerer utmerket.

 

Ang Mercury, Askeladden bruker disse, Skipsplast starter nå

Tror det er bra motorer. Som skrevet tidligere. Sjekk hva slags motorer forhandlerern som

du er fornøyd med selger.

 

Har hatt tidligere 50 og 60 2-takt fra Mercury, har fungert helt greit det.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Etter noen år i sjektefart har vi planer om å begynne og bevege oss i plan. Etter mye gransking av behov, lyster og økonomiske evner er en Skibsplast 655 det som nå er mest aktuelt valg av båt. Det blir enten en nyere bruktbåt eller en helt ny.

 

Etter år med en liten sjektediesel føler jeg meg på skikkelig tynn is når det gjelder påhengere, men magefølelsen min er at jeg har mye mer lyst på en Suzuki enn en Mercury. Både på grunn av støy, men også fordi jeg har klokketro på Japansk kvalitet. Er det noen med erfaring som kan bekrefte/avkrefte mine fordommer mot Mercury?

båTrond

Kan ubetinget anbefale Skibsplast 655 :yesnod:

 

Når det gjelder motoren, har jeg en Suzuki DF140. Er til nå gått 4 sesonger, ca 280 timer, helt uten problemer. Motoren er samme konstruksjon som DF115 og DF90. Svært stillegående, dekker alle utslippskrav, god akselerasjon til å være 4-takt, lite bensinforbruk. Vær også klar over at disse motorene som ganske få har registerkjede i stedet for reim.

 

På gamlebåten satt det en Mercury 50hk, 2-takter fra midten av åttitallet. Bensinforbruket falt til det halve ved overgang til 140hk 4-takt... I tillegg var Mercuryen svært kilen å starte, og fikk store reparasjonskostnader etter hvert.

 

Så jeg er ikke i tvil. Det er ikke uten grunn at Suzuki er blitt markedsleder på 4-takt i både Norge og Europa forøvrig. Men for all del, Mercury Verado virker spennende.

 

Jeg fikk ingen god magefølelse når Skibsplast byttet ut til Mercury/Mariner før denne sesongen. Tror iallefall ikke det er teknologi som har bestemt det valget...

Link to post
Share on other sites

Har hatt 78 mod. 70 hk Mercury som jeg solgte i 2001 uten at det noen gang var problem med den. :yesnod:

 

Kjøpte ny Mercyry 60 Efi 4T i 2003 ,denne hadde jeg heller ingen problem med :yesnod:

 

Men for all del Suzuki er sikkert like bra , det som er avgjørende for meg når jeg kjøper motor er avstanden til nærmeste forhandler :smash: og idag er det dette hersens merke som heter Yamaha som er nærmest :wink:

 

Kjøpte en 5 hk der i 2005 ......og utrulig nok har jeg ikke hatt klur med den heller :yesnod:...........ennå :wink:

 

Mvh

sveno

Link to post
Share on other sites

Ang Mercury, Askeladden bruker disse, Skipsplast starter nå

Hvis jeg ikke husker feil så har Brunswick, som eier Mercury, kjøpt en stor andel (rundt 40 %?) i Askeladden så kanskje ikke så rart at båtene nå selges med mercury motorer?

 

Samarbeidet mellom produsenter av båtmotorer er meeeeget stort, samtidig som det er en konsolidering i bransjen hvilket innebærer at båter og motorer går som pakke p.g.a. eierinteresser og IKKE som uttrykk for at den ene eller andre motoren er bedre enn den andre.

Dette slår da bl.a. ut i at hvis du vil kjøpe en båt og på den ha en bestemt motor/merke så vil du nok ende opp med en dyrere pakke enn om du velger den motor som båtprodusent har avtale og/eller felles eierinteresser med (kryss-subsidiering!).

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mercury Marine er størst i verden på marinemotorer, har hatt en mengde ulike motorer, både amerikanske og japanske, valg av motor er en smaksak synes jeg, mener det som leveres på markedet er bra, man må se på helheten i det som tilbys.

Vedlikehold er det viktigste for et problemfri motor, har nå to totakts Mercury og to firetakts Mercury motorer. Firetakterne er flotte motorer, totakterne er overhalingsobjekter fra 1970 og 71.

Som en opplysning Mercury produserer sine egne firetaktere nå.

Hadde mye drit med en Yamaha for noen få år siden, men ikke fordi det var en Yamaha, men fordi den var dårlig vedlikeholdt av forrige eier! Lykke til med valg av motor

:flag:

Mvh TA

Link to post
Share on other sites

Hvis jeg ikke husker feil så har Brunswick, som eier Mercury, kjøpt en stor andel (rundt 40 %?) i Askeladden så kanskje ikke så rart at båtene nå selges med mercury motorer?

 

Det er riktig det som er skrevet her, men det jeg tenker på er alle de som kjører rundt i

Askeladden. Hvis det hadde vært feil med Mercury, ville man nok fått vite det ganske fort

Men den som tier, er vel fornøyd.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Er det noen med erfaring som kan bekrefte/avkrefte mine fordommer mot Mercury?

Eg har i dag både Suzuki 9,9hk og Mariner 5hk (Det samme som mercury) Av desse to er eg absolutt mest nøgd med mariner'en. (men det kan jo ha noko med at Mariner'en er 2005 modell medan Suzuki'en er frå 1989 :rolleyes: )

 

Men i dag vil eg tru at både Suzuki og Mariner er så godt som like gode. Begge merka har stort uvalg når det gjeldt både 2 og 4-takterar. Einaste eg har lagt merke til er at Suzuki alltid er eit par "lapper" dyrare. Har aldri forstått kvifor :confused:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Det er riktig det som er skrevet her, men det jeg tenker på er alle de som kjører rundt i

Askeladden. Hvis det hadde vært feil med Mercury, ville man nok fått vite det ganske fort

Men den som tier, er vel fornøyd.

De fleste synes å være enige om at akkurat den båten de har og akkurat den motoren den har er det/de beste i verden! I hvertfall til de er solgt og noe nytt, og enda bedre, er kommet i "hus"!

 

Sånn er det for meg og sånn er det for deg? :yesnod::nonod::wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har hatt Mercury og Yamaha stort sett. Og 80-talls Johnson som er historie. Merc'en er fra 1977 hvis jeg husker riktig, og den funker enda. Har brukt den på Pioner jolle og som reservemotor (9,9hk). Yamaha (200HPDI) var over hodet ikke noe problem. Kunne vel tenkt meg å prøve en Verado, hvis det ikke blir innenbords maskin. Veradoen har visst vært testet ganske mye for driftssikkerhet. Men er likevel litt i tvil, siden de satser på mindre sylindervolum og overlading (kompressor). Ikke for at det behøver å bety noe som helst for driftssikkerheten, men det er en stykk ekstra "leamikk" i maskinen. Så det er greit å få litt mer info fra folk som har brukt Verado en stund, før man hopper på.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...