Sofaseileren Startet 11.April.2006 Del på Facebook Startet 11.April.2006 Har en eldre MLR SP 24 gps, som jeg først nå har lyst til å koble sammen med PCen. Ergo trenger jeg en kabel. Kabelen (eller pluggen) heter i dette tilfellet RS232, og takler både ekstern strømforsyning og forbindelse til serieport på pc. Uten å ha brukt mye tid på har jeg ennå ikke støtt på noen forhandler som kan skaffe denne, og produsenten MLR er etter det jeg forstår utryddet fra jordens overflate. Har noen tips om hvor jeg kan henvende meg for å få tak i en slik ledning / plugg? Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 11.April.2006 Del på Facebook Svart 11.April.2006 Hvis produsenten ikke eksisterer kan det nok bli vanskelig, men ... Det skal være en RS232 plugg i den enden av kabelen som plugges til PC'en, men problemet er å finne ut hva slags plugg du skal bruke i GPS'en Kan du ta et bilde av GPS'en der pluggen skal inn? Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 11.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.April.2006 Har ikke kamera for hånden, men her er tilkoblingen beskrevet i manualen: Siden tilkoblinger er såpass nøye beskrevet holder det til nød med bare selve pluggen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Dersom du går gjennom tegningene fra Elkjøp her, er det mulig du vil finne noen. Jeg begynte å lete under kontakter og deretter cirkulære kontakter, men det er åpenbart viktig å kjenne de fysiske målene for pluggen. Jeg har hatt slik plugg tidligere og skal etter påske se om jeg finner en. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 (redigert) RS232 er en protokollstandard (serie)! Pluggen du skal ha tak i er nok en D-sub, 9 pin evt. 25 pin. Dette får du helt sikkert hos Clas Ohlson Redigert 12.April.2006 av Javi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 (redigert) Faderen har en slik GPS, med kombi lighter- og PC-kabel. Han har imidlertid kjøpt Garmin 276 i fjor, og snakket om å selge MLR'n. Dette ble imidlertid skrinlagt grunnet at det ikke var verdt stort likevel... Koster jo fort en hundrelapp for annonsen også. Om du er interessert, kan jeg formidle kontakt. Men i så fall blir du nok nødt til å kjøpe både kabel og GPS, om jeg kjenner fattern rett... Redigert 12.April.2006 av SkipperMorse (see edit history) Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Sofaseileren Svart 12.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2006 RS232 er en protokollstandard (serie)! Pluggen du skal ha tak i er nok en D-sub, 9 pin evt. 25 pin. Dette får du helt sikkert hos Clas Ohlson Er ikke dette en flat kontakt av typen som plugges i pcen? Det jeg søker etter er den sirkulære som plugges i GPSen. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 12.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2006 Prøvde ELFA, men fant ikke noe som lignet. Fint om noen kunne finne typebetegnelse på pluggen. Frykter at siden GPSen er fransk har de funnet på sin helt egne variant plugg. Litt mer info: Bilde av tilkoblingen på GPSen Ø på pluggen ca 8 mm. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Er ikke dette en flat kontakt av typen som plugges i pcen? Det jeg søker etter er den sirkulære som plugges i GPSen.OK! Da misforsto jeg Dette likner på en minivesjon av "Cannon-plugg" Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Det ville faktisk latt seg gøre å lage noe selv her men ... Sitér dette innlegget Link to post
bliss X Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Har du prøvde å søke på google? Finnes mye rart rundt omkring og du er sikkert ikke dene ensete som trenger en slik kabel Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 12.April.2006 Del på Facebook Svart 12.April.2006 Har også en slik MLR gps liggende, med data + 12v kabel. Ser ut til at det er vanskelig og få kjøpt nytt utstyr til disse men finnes jo noen som har brukt tilbehør, feks disse i Irland. 3 stk datakabler på lager. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.