Jump to content

Data kabel til eldre MLR GPS?


Sofaseileren

Recommended Posts

Har en eldre MLR SP 24 gps, som jeg først nå har lyst til å koble sammen med PCen. Ergo trenger jeg en kabel. Kabelen (eller pluggen) heter i dette tilfellet RS232, og takler både ekstern strømforsyning og forbindelse til serieport på pc. Uten å ha brukt mye tid på har jeg ennå ikke støtt på noen forhandler som kan skaffe denne, og produsenten MLR er etter det jeg forstår utryddet fra jordens overflate. Har noen tips om hvor jeg kan henvende meg for å få tak i en slik ledning / plugg?

Link to post
Share on other sites

Dersom du går gjennom tegningene fra Elkjøp her, er det mulig du vil finne noen. Jeg begynte å lete under kontakter og deretter cirkulære kontakter, men det er åpenbart viktig å kjenne de fysiske målene for pluggen.

 

Jeg har hatt slik plugg tidligere og skal etter påske se om jeg finner en.

Link to post
Share on other sites

Faderen har en slik GPS, med kombi lighter- og PC-kabel. Han har imidlertid kjøpt Garmin 276 i fjor, og snakket om å selge MLR'n. Dette ble imidlertid skrinlagt grunnet at det ikke var verdt stort likevel... Koster jo fort en hundrelapp for annonsen også.

 

Om du er interessert, kan jeg formidle kontakt. Men i så fall blir du nok nødt til å kjøpe både kabel og GPS, om jeg kjenner fattern rett...

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

RS232 er en protokollstandard (serie)!

Pluggen du skal ha tak i er nok en D-sub, 9 pin evt. 25 pin. Dette får du helt sikkert hos Clas Ohlson :smiley:

Er ikke dette en flat kontakt av typen som plugges i pcen? Det jeg søker etter er den sirkulære som plugges i GPSen.
Link to post
Share on other sites

Har også en slik MLR gps liggende, med data + 12v kabel. Ser ut til at det er vanskelig og få kjøpt nytt utstyr til disse men finnes jo noen som har brukt tilbehør, feks disse i Irland.

3 stk datakabler på lager.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...