Jump to content

AIS til Garmin


Nøtterøy

Recommended Posts

Det virker som om Garmin jobber litt med saken, men ikke noe er offisielt så langt.. Fant denne linken via google... Her er en kar som driver å forsker litt med AIS på en 3120 plotter fra Garmin... Kan jo droppe karen en mail om en vil sjekke dette ut nærmere... Regner med at en oppgradering ev sofwaren på plotteren er nædveniodg før dette vil fungere...

 

AIS på Garmin 3120C plotter

 

Lagt til: Det står også på Belanor sine sider at blant annet 3006/3010/2106/2110 er AIS kompatibel, hva de nå en menere med dette....

 

Det er vel bare å kjøpe en AIS duppedings og koble den til Nmea og se hva som hender..

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg vurderer å kjøpe en AIS mottager fra dette firma og koble til Garmin plotteren min.... er det noen som har noen kommentarer til denne???.... Prisen er ikke så gale heller 189 USD pluss litt frakt og litt til Fru Halvorsen om en har uflaks

 

The Smart Radio SR161 AIS Receiver

Bilde

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel jeg planlegger å ta NMEA signaler ut fra RS232 porten på denne duppedingsen og koble de inn på en ledig port på Garmin plotteren.... Om det funker vet jeg ikke.. Siden denne boksen sender NMEA 0183 som også kan kommunisere med Garmin så vil det muligens fungere... hvis ikke så har jeg en boks til som er kjekk å ha i den hurtig voksende samlingen min...

 

Jeg tror ikke at selv om denne boksen har en RS232 port som kommunikasjonsport med omverdenen vil skape så store problemer... Det er jo bare ledninger som kan kobles slik som en vil uansett.... kjøper også med kablene som leveres som tillegg mot gps.... Garmin nettverket(LAN) som 3010C er en del av er kompatibelt med det aller meste i følge Garmin..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Etter at laptoppen streiket noen ganger på turen og GPSen hang seg og ble stående i flere minutter vurderer jeg å gå tilbake til egen kartplotter i Astor. Slipper mange ekstra ledninger som skal til USB.

 

Men kravet er at AIS fortsatt skal være koblet mot kartplotter, Noen som har erfaring med dette nå?

Ser av Seatronic-katalogen at flere er kompitable.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Sydvesten, du bør nok undersøke via nettstedet til Garmin om kartplotteren din i dag har software for å håndtere AIS-informasjon. Garmin har så langt ikke prioritert AIS informasjon.

Jeg har ikke sjekket dette selv, men fant et debattforum på nettet hvor en krabat fra uniten hadde sjekket dette med Garmin... Det er riktig at dette ikke er prioritert fra Garmin sålangt, men det skulle funke med en oppdatering av firmware fra versjon 3.5 på min min plotter. Da støtter 3010C høhastighet NMEA signaler som vistnok var et krav...

 

Garmin annonser ikke dette direkte enn så lenge siden firmware ikke er ferdigutviklet enn så lenge... Er vel en for fo Beta versjon dette vil jeg tro... Skal ikke se bort fra at det kan bli sluppet en ny formware versjon som støtter dette fult ut relativt raskt.

 

Jeg har sendt en mail til han krabaten i uniten og spurt litt om utviklingen av dette siden han hadde noen kontakter i Garmin Support i uniten....

 

Lagt til: Det står noe om AIS på Garmin sin blog side.... ting er på gang og jeg bestiller AIS mottageren nå.. Garmin Blog

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bestite i dag en 3005 C fra Garmin. Noen AIS hadde de ikke, til tross for at katalogen sier at den er AIS-kompatibel. De mener trolig at en svart-boks skal gjøre nytten. Håper å få til en beskrivelse av hvilken ledning som skal til hva.

 

Det nye g2 kartet kommer neste uke. Her er jeg virkelig spent på hva forskjellen er.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Men kravet er at AIS fortsatt skal være koblet mot kartplotter, Noen som har erfaring med dette nå?

Ser av Seatronic-katalogen at flere er kompitable.

Jeg har en Techmarine T-50.08 plotter tilkoplet Nasa's AIS Engine. Det funker utemerket.

På plotteren legger jeg en guard ring på 0.5 nm rundt egen båt og har definert at jeg skal ha alarm 10 minutter før et AIS target bryter denne ringen.

Når dette inntreffer piper plotteren og det kommer opp en stor firkantet rute med target'ets navn,

CPA (Nermeste avstanden target vil passerer) og TCPA (Kl. slettet for nevnte passering)

 

AIS targets vises som små trekanter.

Når man peker på dem kommer det opp ett lite vindu som viser target'ets navn, CPA og TCPA.

 

Geir

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Hvordan fikk du den tilkoblet?

 

Regner med at du splittet kabelen fra Nasa-boksen?

Splittet kabelen ? Hvorfor det ?

Jeg trengte kun å få overført VDM setningene fra Nasa'en inn på plotteren.

Jeg koplet lederen (som er NMEA+) på kabelen inn til plotteren - til pinne 2 på 9 pins pluggen på kabelen fra Nasa'en.

 

Ellers har jo Nasa'en og plotteren felles 12VDC- som også er signal jord.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på dette her jeg også.. Hvordan blir det med antenne for denne AIS saken... Ser at det tilbys en antenne splitter slik at en kan benytte eksisterende VHF antenne.... men denne splitteren koster jo ofte det dobbelte av en VHF antenne.... Kan det da være et poeng å ha en egen antenne til AIS'en. En splitter kutter jo også signaler til AIS ved trafikk på VHF radioen.....

 

Her et par linker til splittere og "sorte" AIS bokser

Easy AIS i Belgia

Miltech i uniten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på dette her jeg også.. Hvordan blir det med antenne for denne AIS saken... Ser at det tilbys en antenne splitter slik at en kan benytte eksisterende VHF antenne.... men denne splitteren koster jo ofte det dobbelte av en VHF antenne.... Kan det da være et poeng å ha en egen antenne til AIS'en. En splitter kutter jo også signaler til AIS ved trafikk på VHF radioen.....

 

Her et par linker til splittere og "sorte" AIS bokser

Easy AIS i Belgia

Miltech i uniten

Det kommer an på hva du vil oppnå, og hvor lettvint det vil være å sette opp en antenne til. Bruker du splitter, får du like god antenneplassering som VHF-en. Setter du en antenne til ved siden av VHF-antennen, vil sistnevnte antagelig virke dårligere enn før i enkelte retninger. Og så må du kanskje trekke lange kabler en gang til. Det går derimot helt fint å sette en AIS-antenne på et lett tilgjengelig sted langt unna VHF-antennen. Du får trolig dårligere rekkevidde enn med splitter, men det behøver ikke spille noen rolle.

 

Jeg ville prøvd noe veldig enkelt først, og holdt meg til det hvis rekkevidden var god nok for mine formål.

Redigert av jk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra Nasa-boksen går det en ledning med com-port. Den er nå kuttet slik at jeg får tre løse ledninger. Den ene er rød, den andre er sort, den tredje er som en skjerm å regne. Hvem gir hva. MNEA Pluss og minus.

 

Jeg har prøvd meg fram i dag. Garmin-plotteren kom meg i hende fra Sætre marina.

 

Jeg får intet signal ut på skjermen. Noe gjør jeg galt.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Fra Masa-boksen går det en ledning med com-port. Den er nå kuttet slik at jeg får tre løse ledninger. Den ene er rød, den andre er sort, den tredje er som en skjerm å regne. Hvem gir hva. MNEA Pluss og minus.

 

Jeg har prøvd meg fram i dag. Garmin-plotteren kom meg i hende fra Sætre marina.

 

Jeg får intet signal ut på skjermen. Noe gjør jeg galt.

Aner desverre ikke hvilken farge det er på den lederen.

Har ikke lyst til å klippe kabelen for å finne det ut heller.

Skjermen er ganske sikkert Signal jord, eller "NMEA minus". (går til pinne 5 på 9 pins pluggen)

Da har du bare 2 valg igjen sort=3 og 2=rød eller omvendt.

Bruk et AVO meter og mål hvilken pinne i pluggen som er hvilken leder farge.

 

Stikk målepinnen via en binders/nål inn i pluggen i ene enden

Det er pinne 2 eller 3 som sender data (NMEA) ut av Nasa'en. Pinne 5 er signal jord.

 

Nasa'en sender 38,4 kB/s og inngangen som er definert på Garmin'en som skal motta AIS må stå til samme hastighet. På min plotter er det en service stilling, der jeg kan se NMEA tekst strengene som kommer inn via inngangene. Det er muligens det samme på Garmin'en...

 

Du kan alternativt dytte tråd-enden inn i en serieport inngang på PC (som er satt til 38,4 kB/s hastiget) og ha igang Hyperterminal. Pinne 5 koples til pinne 5 og så prøver du 2 til 2/alt. 3

funker ikke det 3 til 2/alt. 3) . Du burde da se data fra Nasa boksen på PC'en fra en av dem.

Den trådende som funker kopler du da mot brun leder på Garmin, som er data inn på port 1.

 

Prøvde å hente ned manualen fra Garmin for å lese mer ang. AIS, men det feilet.

 

Lykke til.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Har gjort en test:

 

Den øvre raden har fem hull.

Nr. 1 fra venstre er jord. Nr. 3 er rød og nr. 4 er sort.

 

Koblingssjema til Garmin er her.

Du teller pluggen sånn: Øverste rad fra høyre mot venstre er pin 1 til 5

 

Da ser det ut for meg at du skal kople jord - Nr. 1 fra venstre - til Black(18) på Garmin og rød eller sort (prøv deg frem) - til Brown (16) på Garmin.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...