Jump to content

Avgift på båtmotor


Xlnt

Recommended Posts

Hei Folkens

Surfet litt rundt på Tollvesnet sine websider og fant noen sider ang. avgift på båtmotor. På bare 8 år så har vi hatt en økning på over 20% i avgiftene på båtmotor. Jeg kan ikke huske at jeg har gått opp 20% i lønn på disse 8 årene. Er det ikke på tide at Ola Potet våkner å setter foten ned snart? I 1998 kostet det 114.50,- pr HK, idag koster det hele 137.50 pr HK. Skal det ingen ende ta? Bare så synd man ikke får med seg den norske skjærgården når man emigrerer. :headbang::flag:

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har importert motor i år, 285 HK, og 41.000,- i HK avgift. Synes faktisk ikke at jeg ble flådd. Så kan man gjerne si, å teit går det an å bli. - Har jeg råd til motor så har jeg også råd til avgiftene.

Av skatter og avgifter skal landet bygges, og da synes jeg det er helt greit med ekstra avgifter på luksus. La de som har råd til å kjøre store biler og båter få lov og betale litt ekstra for dette forbruket. Mange av akkurat disse menneskene er de som ikke betaler så mye i inntektskatt. Forøvrig er jeg gjerne med på en diskusjon på hvordan disse avgiftene skal anvendes her i samfunnet, uten at den skal taes på baatplassen.

Til dere som syter og klager og truer med å emigrere. Gjør gjerne allvår av det dere sier, men husk du taper fort pensjonsrettigheter og helsetilbud etterhvert som du bor i utlandet, for å nevne noe.

Link to post
Share on other sites

Tydeligvis har du for mye penger. Så du kan fint betale enda mer i avgift på den motoren din. Jeg har ikke råd til den avgiften. Så for at det skal bli som du synes er så ålreit kan du herved betale inn kr 200000,- til konto nr 3460 112199 eller la oss som ikke har så god råd få den friheten det er å syte litt.. :rolleyes: Om alle som har lyst å emigrere til utlandet hadde gjort det hva skulle du gjøre da???? Svar :Bo i mindretall med innvandrere. hehehe

 

(ooooppppsss er vel best å skrive..... Bare kødder )

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke huske at jeg har gått opp 20% i lønn på disse 8 årene. Er det ikke på tide at Ola Potet våkner å setter foten ned snart?

Hmm, er du sikker på det? 20 % i løpet av 8 år er "bare" rundt 2 % i året og det har vi vel alle fått, eller er det på tide med en tur til lønninskontoret for en prat?

 

:rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

HK-avgiften forsvinner 1.1.2008, samtidig med den foreslåtte fjerningen av avgiftsfritaket på grønn diesel i forbindelse med harmoniseringen med EU. Se Finansdepartementets side for mer info.

 

Lotus

 

PS: Avgiftsfri diesel er jo ikke avgiftsfri. Den har både CO2-avgift, grunnavgift og moms.

Og HK-avgiften fjernes sikker ikke heller, den økes.

Det eneste vi kan være sikre på er at slik som England måtte, så må vi også fjerne avgiftsfri diesel. EU liker ikke avgiftsfrie ting. Norske myndigheter liker ikke avgiftsfrie ting. Miljøvernerene liker ikke forurensende avgiftsfrie ting. Avgiftsfri diesel er en taps sak. Fjerning av HK-avgift? Like fjernt i horisonten som noensinne.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er noe i utsagnet ... dumme mennesker får dumme politikere...

 

:yesnod: Så hvorfor bor vi her fortsatt?? :confused:

 

 

Har jeg råd til motor så har jeg også råd til avgiftene.

Av skatter og avgifter skal landet bygges, og da synes jeg det er helt greit med ekstra avgifter på luksus. La de som har råd til å kjøre store biler og båter få lov og betale litt ekstra for dette forbruket. Mange av akkurat disse menneskene er de som ikke betaler så mye i inntektskatt.

Fair enough, men du glemmer en ting: Alle skatter og avgifter rammer dem med minst penger hardest. Selvfølgelig kan Idar Vollvik & Co. drite tynt i om momsen går opp enda en prosent eller om hk-avgiften dobles. De kjenner det jo ingen steder.

 

Forresten var hk-avgiften en "midlertidig" avgift da den ble innført bak ryggen på alle og uten forvarsel vinteren 1978; før importørene hadde fylt opp sine lagre før sesongen. La oss si det så enkelt som at DET stuntet fra det også nå sittende (hoved)regjeringsparti kostet. Mye.

 

Bruken av ordet "midlertidig" sier jo også sitt ... :crazy:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

... Om alle som har lyst å emigrere til utlandet hadde gjort det hva skulle du gjøre da???? Svar :Bo i mindretall med innvandrere. hehehe ...

Med nåværende politikk er vi nok i mindretall om noen år selv om ingen Nordbaggar emigrerer. :rolleyes:

 

HK-avgiften forsvinner 1.1.2008, samtidig med den foreslåtte fjerningen av avgiftsfritaket på grønn diesel i forbindelse med harmoniseringen med EU. Se Finansdepartementets side for mer info.

Hmm.. kan kanskje være en ide å hamstre litt før dette da?

Link to post
Share on other sites

:Fair enough, men du glemmer en ting: Alle skatter og avgifter rammer dem med minst penger hardest. Selvfølgelig kan Idar Vollvik & Co. drite tynt i om momsen går opp enda en prosent eller om hk-avgiften dobles. De kjenner det jo ingen steder.

Relativt sett hardest!

 

For å gjøre noe med det så må vi innføre progressive skatter og avgifter på basis av en kombinasjon av postnummer, høyde og vekt, antall barn, om du har hund eller ikke og hvor mange språk du snakker. Vi kommer da frem til beregnet desimalbrøk som vi trekker kvadratroten av og ganger med fire!

 

Og da blir alt rettferdig og alle er fornøyde! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det eneste vi kan være sikre på er at slik som England måtte, så må vi også fjerne avgiftsfri diesel. EU liker ikke avgiftsfrie ting. ....

Diesel er ikke avgiftsfri her borte ... redusert avgift, ja, men ikke avgiftsfri. Og dessuten går vi nå til EU for å opprettholde den reduserte avgiften på dieselen pga en mengde ting som jeg ikke skal gå inn på her da det lett blir en politisk debatt av dette, og har liten relevans for Norge og HK avgiften som er diskusjonsemnet i denne tråden. ... men dette er sitated for inneværende års budsjett...

 

2. Apply for renewal of the derogation

21.15 This is the option adopted. The Government believes that removal of the derogation would result in unacceptable compliance costs. It also believes that, on balance, the environmental, social and market effects of ending the derogation would also be detrimental.

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Jeg har 2 småtørste :drink: KAD42, så noe diesel blir jo fylt opp iløpt av året. Men, jeg har alltid forundret meg over paradokset:

:cryin: Jeg må betale veiavgift og dieselavgift for å få lov til å kjøre til jobben, slik at jeg kan tjene penger og betale skatt.

:lol: Når jeg slapper av i fritiden min, "tøffer" jeg rundt med avgiftsfri diesel.

 

Merkelige greier.. :confused:

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Har importert motor i år, 285 HK, og 41.000,- i HK avgift. Synes faktisk ikke at jeg ble flådd. Så kan man gjerne si, å teit går det an å bli. - Har jeg råd til motor så har jeg også råd til avgiftene.

Av skatter og avgifter skal landet bygges, og da synes jeg det er helt greit med ekstra avgifter på luksus. La de som har råd til å kjøre store biler og båter få lov og betale litt ekstra for dette forbruket. Mange av akkurat disse menneskene er de som ikke betaler så mye i inntektskatt. Forøvrig er jeg gjerne med på en diskusjon på hvordan disse avgiftene skal anvendes her i samfunnet, uten at den skal taes på baatplassen.

Til dere som syter og klager og truer med å emigrere. Gjør gjerne allvår av det dere sier, men husk du taper fort pensjonsrettigheter og helsetilbud etterhvert som du bor i utlandet, for å nevne noe.

Er det deg, Jens?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes og at skatetr og avgifter kan bli i meste laget men jeg tror vi kan enes om en ting og det er at vi har det vel gjenomsnittlig bra her i norge.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Har du en link Lotus? Jeg har søkt og ikke funnet noe på finansdep

Da jeg så det innlegget til Lotus måtte jeg dobbeltsjekke kalenderen, men nei, det var ikke 1.april!

Aldri verden om Kristin Halvorsen vil senke avgifter på en luksusartikkel som båtmotorer, hvordan skal hun selge den til menigheten (ikke svar da blir dette en politisk diskusjon!), eller er det lov å håpe? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Avgiftsfritaket forsvinner. Det er bare et spørsmål om tid. Dette er en heit potet som ligger og godgjør seg i gryta hos finans. Og fjerning av hk-avgiften? Som jeg sa: Så fjernt i horisonten at det ikke er mulig å oppdage. Mouche har helt rett, men tanken er at hk-avgiften ikke lar seg forsvare uten avgiftsfri diesel. Man gir litt med den ene handa når man tar mye med den andre. Eller....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...