Jump to content

Hvor mye helling tåler motoren?


M/S Bastard

Recommended Posts

Hvor mye kan en motor helle? Sånn cirka, regner med at det ikke er noe fasit svar.

Grunnen til at jeg lurer er problem med motorinstallasjon.

Jeg driver nå på med fundamentet, og fant ut til morgenen i dag at jeg må flytte motor lenger frem i båten for og få ett godt nok fundament. Dette innebærer også justering av hylsa.

 

Jeg har en eldre Bmc Commodore som jeg ikke har noe teknisk info på, har bare brukerhåndbok og der står det ikke noe om installering av motor.

Så da lurer jeg på hvor skrått motoren kan stå.

Båten er forøvrig vatret opp i vannlinje

 

HASTER :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvis du flytter den lengre frem vil ikke hellingen på motoren bli mindre en utgangspunktet da :confused: En mulighet hvis detblir for myr er vel modifisering av bunn pannen

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Mnjei, motoren vil bare stå høyere jo lenger frem i båten man setter motor.

Ihvertfall hvis jeg går etter retningen på hylsa.

 

Men lurer på om det er greiest og montere motoren vannrett, den vil jo bikke litt bakover under fart. Tenker på olje i bunnpanne osv..

Link to post
Share on other sites

Tenker jeg feil nå?

 

En seilbåtmotor tilbringer mye av livet på skrå, først den ene siden og så den andre siden. I tillegg så går båten opp og ned i sjøen og i sum blir det jo nesten en tur med karusell! Så litt "slingringsmonn" må det da være? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I en seilbåt er det vel helst begrensninger når motoren er i gang. I henhold til manualen på min Yanmar liker den ikke å bli kjørt under konstant krengning (dvs. motorseiling anbefales ikke). Har jo selvsagt gjort det likevel, og forsåvidt ikke merket noe til dette...må man så må man.

Link to post
Share on other sites

Dette varierer fra motor til motor, men det er vel ganske vanlig at de er oppgitt til et sted mellom 10 og 15 grader. Se om du kan finne en manual til motoren, dette skal være angitt der.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tenker jeg feil nå?

 

En seilbåtmotor tilbringer mye av livet på skrå, først den ene siden og så den andre siden. I tillegg så går båten opp og ned i sjøen og i sum blir det jo nesten en tur med karusell! Så litt "slingringsmonn" må det da være? :rolleyes:

Ligger en seilbåt på skrå når den går for motor. Eller er motoren altid igang. Hva er da vitsen med seilbåt.. Er i tulle hjørnet i dag. Det er jo snart påske.. Og båten ligger på sjø slik en båt skal..

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Det skulle vel ikke være noe problem å få til mindre helling enn 15 grader med det skroget ditt, bastard30000? Jeg har aldri vært borti noe sjekteskrog hvor hellingen på motoren representerer noe problem. Hellingen blir jo dessuten ikke noe større av at du flytter motoren fremover langs akselsenter.

Alternativet kan jo være å bygge om bunnpannen selvfølgelig - dersom det er denne som er for dyp. Men det koster jo både penger og tid igjen da...!

På den annen side, dersom motoren kommer mye lenger frem enn planlagt, så kan du jo komme i konflikt med innredningen ellers, slik at dette heller ikke blir som planlagt. Kan jo dra mye med seg det der. :headbang:

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Dette varierer fra motor til motor, men det er vel ganske vanlig at de er oppgitt til et sted mellom 10 og 15 grader. Se om du kan finne en manual til motoren, dette skal være angitt der.

Har ikke manual.

Men fikk tak i selgeren av motor, og den motoren tåler en del. Bunnpanna var utformet for det, og tettinga lå høyt. Sier ikke meg noe, men han har samme motoren i sin egen båt.

 

Takker alle for svar og innspill, da kan jeg gå ut og lage fundmenter igjen :flag:

Link to post
Share on other sites

Og båten ligger på sjø slik en båt skal..

Problemet er at her er det fortsatt mye snø rundt båten og isen ligger enda, men nå bare såvidt! Jobbet på båten igår, i Leangbukta, og der var det ikke mange andre og kun et meget lite antall båter har fått av burkaen. I dag er det to grader pluss og lett regn - festelig! :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Da er det klart, motor må frem i båten. Eller så blir fundamentet for svakt bakerst slik det var tenkt.

Så da flyttes motor ca.40 cm frem i båten.

Det betyr at jeg må rive en benk, også må jeg bygge om den litt senere. Så iløpet av dagen skal det være klart for og tegne opp til nye fundamenter.

 

Men fordelen er nå at jeg får bedre plass under motor, og at motorkassen på uteplass vil ta en del mindre plass. Ulempen er en mulig ominnredning innvendig, men det er ikke noe stort problem.

 

Da er det bare og krumme nakken og stå på igjen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Problemet er at her er det fortsatt mye snø rundt båten og isen ligger enda, men nå bare såvidt! Jobbet på båten igår, i Leangbukta, og der var det ikke mange andre og kun et meget lite antall båter har fått av burkaen. I dag er det to grader pluss og lett regn - festelig! :nonod:

Enda?? Ufff. Ikke for å være ekkel men her har vi ikke hatt vinter.. Egentlig litt trist også. Liker snøen og stillheten. Men det har vert grått og trist og isfritt.

 

Sorry for avsporing bastard30000

 

Ha ein god dag og påske

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Tenker litt høyt her... Hvorfor er det begrensninger på helningen på en motor?

 

En ting er jo innsuget til oljepumpa - kommer dette over oljeflaten er jo løpet kjørt... Men det skal jo ekstremt mye til...

 

Et annet problem er om veiva plasker opp for mye olje under stemplene - stemmer ikke det? Mener å huske at fly beregna på akrobatikk har en ekstra oljering for å motvirke at for store mengder olje kommer inn i selve forbrenninga...?

 

Er det andre ting som kan spille inn???

 

Vil vel tro at det skulle gå greit med en god del mer helning enn det fabrikanten har oppgitt... Det tallet som er oppgitt, er vel sannsynligvis en vinkel der ingeniørene har beregnet at sjansen for problemer er 0%. Aksepterer man en ørliten sjanse for mindre problemer, så skulle det sikkert gå greit!?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...