Jump to content

Hvilke lim til KVIKK gummibåt?


nordan family 27

Recommended Posts

Jeg skal lime på et par nye fester på en Kvikk Gummibåt. Så har jeg skjønt at jeg trenger å vite hva slags duk denne er laget av for å få riktig lim. Og papirene fra jeg kjøpte den finner jeg visst ikke så lett....

 

Er det noen som vet hvilken duk som er benyttet og hvilket lim som kan benyttes?

Link to post
Share on other sites

Kvikk gummibåter er så vidt jeg vet laget i PVC-duk. Det er egnentlig alt du trenger å vite. Enten er jolla laget i PVC (de fleste små joller som selges i Norge er det) eller så er de laget i Hypalon (dyrere og tyngre, men mer holdbart) De to duktypene krever fiorskjellig lim. Utover dette finnes det det et utall forskjellige limtyper i en- og tokomponent avhengig av hvilken butikk du handler i. Men den viktigste forskjellen er hvilken duk jolla er laget av.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

og selv om Hypalon gummibåter er sjeldne i Norge

Alle Achilles båter lages i Hypalon, samt de dyreste modellene til Zodiac. Så noen er der da...

 

(Har selv Achilles, og var byen rundt rett før ferien i fjor sommer for å finne tak i lappesaker. Alle hadde til PVC, men kun en til Hypalon).

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Achilles gummibåter er vel ikke av de mest solgte i Norge ?

Mulig det! Jeg har i alle fall sett flere av dem, men hvor mange det er solgt aner jeg ikke :crazy: .

Men solide båter er det i alle fall. Minuset er at de veier litt mye, så jeg kunne egentlig tenkt meg noe mindre og lettere. Men dette var vel en liten avsporing...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

takk for alle svar - da satser jeg på at det er PVC. Båten er av det billige slaget, så jeg regner ikke med at det er brukt noe som er fordyrende.

 

Men hva er konsekvensene av å bruke feil lim? Hvis det kun ikke hefter finner man det jo ut - men hvis det etser igjennom eller lignende er det jo litt kjedeligere..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...