Jump to content

Biltema Båtlakk; erfaringer


Suzuki

Recommended Posts

Biltema har et nytt produkt, Båtlakk;

 

 

Bilde

 

Er det noen som kjenner til, eller har testet denne ?

Kjøpte en boks, selv om jeg ikke veit helt hva den skal benyttes til. Så liksom så billig ut :rolleyes:

 

Ser jo ille fin ut i beskrivelsen:

Båtlakk

Uretanalkydbasert klarlakk beregnet for alt tre i så vel nye som gamle båter. Gir en høyblank, vannavvisende og værbestandig overflate som motvirker sprekkdannelse. Kan brukes både ute og inne. Innhold: 1

 

 

Kanskje den blir bra på den nye luka jeg har begynt å tenke på ?

 

Suzki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Hadde vert litt greit å visst om denne båtlakken er på lik linje med for eksempel "clipper" og "owatrol" sjølv om den er så billig. Er det forresten nokon som har prøvd "Topcoat'en" til biltema? :sailing:

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Å "bumpe" etter kun 50 minutter er vel noe optimistisk. :lol:

 

Om det er et nytt produkt, så er det vel ingen som har erfaring her inne? :confused:

Båtlakk må vel i alle fall erfares over et år, før dom kan avsies?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Clipper er lakk og Owatrol er olje....

Sikker på det?

Eg har alltid oppfatta det slik at Clipper1 er tynflytande olje som trekker godt inn i veden og Clipper2 er ein slags tjukk lakk ein smør utompå. Det kan godt hende eg tar feil men clipper1 skal smørast vått i vått og då må den jo vere ganske tynnflytande, derfor har eg alltid trudd at clipper(1) er olje. Og det samme med Owatrol.

 

Edit: Eg tenkte på denne eg :blush::blush::blush:

Redigert av Sinten (see edit history)

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

...ok jeg definerer Clipper som en 70 % olje og 30 & lakk (halvhard). Olje eller lakk ? :cheers:

Sakset fra Jotun:

Penguin Clipper I är en konserverande olja för träbåtar- även för exotiska träslag. Penguin

Clipper I är en specialolja med särskilt god inträngande effekt. Impregneringsmedlet i

Penguin Clipper I skyddar träet och minskar risken för röta och svamp.

 

Penguin Clipper II är en uretanbaserad båtlack som tillsammans med Penguin Clipper I utgör

ett förstklassigt behandlingssystem för träbåtar. Penguin Clipper II innehåller UV-filter och har

utmärkt vattenfasthet och slitstyrka, samtidigt som Penguin Clipper II behåller sin elasticitet

bättre än vanliga båtlacker.

 

Jeg bruker dette på Furuholmen i år, og på skroget har jeg en liten mengde mahognybeis i på siste strøket (etter siste sliping før lakking).

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Til sinten og lk6647

 

Jotun sitt clipper system med 1 g II og owatrol D1 og D2 Bygger på samme sak. Først imregnering med olje for deretter å legge på en smidig lakk i mange strøk som sluttbehandling. Owatrol oil lk6647 er bare et av mange produkter med merkenavn owatrol.

Redigert av jonkare (see edit history)

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Var det ikkje det eg sa her då :confused:

Eg har alltid oppfatta det slik at Clipper1 er tynflytande olje som trekker godt inn i veden og Clipper2 er ein slags tjukk lakk ein smør utompå.... og det samme med Owatrol.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

 

my_ads.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...