Jump to content

Batteri til elektrisk utenbordsmotor


klikk

Recommended Posts

Noen som har tips om hvor man kan få tak i rimelige nicad pakker eller celler til en slik? Trenger kun strøm til 20min på hver tur, og gidder ikke dra med meg ett bilbatteri hver gang. Ser for meg en 12v pakke på 5-10Ah som kan gi inntil 20A fra en pakke som kan monteres på motor.

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hva med gele motorsykkelbatteri fra biltema?

Javel? Det må jeg sjekke!

 

Alle elektro butikker kan skaffe dette hvis de vil , disse brukes til backup i alarmsentraler mm

Nei. Ett slikt batteri er ikke beregnet for å levere 20A kontinuerlig. Og takler ikke regelmessig utladning.

 

Pga at strømtrekket vil være bortimot 2x så tror jeg at jeg må ha ett nicad batteri.

Link to post
Share on other sites

Pinlig og gang på gang referere til "Praktisk båtagande" men i marsnummeret har de en artikkel på nettop dette. Oppskrift: Biltema 12V 18 AH i en hjemmebygget finerboks med høytalertilkobling ("speakon") for strømforsyning, og en 30 AH flatsstiftssikring. (synd man ikke rett å slett kunne legge ut hele artikler her...) Med en motor på 0,5 hk holder dette til ca 6 timer på halv fart, hevder de.

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt elektrisk påhengs i over 20 år, og guttene våre hadde ufattelig stor glede av den da de var mindre.

 

Til den har jeg i mange år bare brukt utrangerte bilbatterier. Men så kom jeg tilfeldigvis borti batterier som brukes på elektriske rullestoler. Disse finnes i mange størrelser. Det fine er at bl.a. hjelpemiddelsentralene skifter slike batterier titt og ofte. Og når ett batteri i en serie begynner å bli dårlig - så skifter de hele serien.

 

Hvis du kommer på godfoten med en som er i den bransjen, da skulle du ikke ha problem med å finne passende batterier til påhengsen :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Tok en tur i går og dagen før rundt i oslo - på jakt etter batterier til farkosten min... Fant 5-6 bilbatterier i topp stand (målt med motstand), men også en HAUG med mindre 12-volts forseglede batterier rundt omkring. Var sikkert 12-15 av de på Shell ved NRK - godt mulig i god stand...

 

Har mekka på veteranbiler og hatt båter siden 95 nå, og har enda til gode å måtte kjøpe et blybatteri, hehe!

Link to post
Share on other sites

Pinlig og gang på gang referere til "Praktisk båtagande" men i marsnummeret har de en artikkel på nettop dette. Oppskrift: Biltema 12V 18 AH i en hjemmebygget finerboks med høytalertilkobling ("speakon") for strømforsyning, og en 30 AH flatsstiftssikring. (synd man ikke rett å slett kunne legge ut hele artikler her...) Med en motor på 0,5 hk holder dette til ca 6 timer på halv fart, hevder de.

Har kikket på disse nå. Du verden, det ser faktisk ut som de tåler kontinuerlig utladning noen hundre ganger, og kan levere nok strøm. Koster ikke all verden heller.

 

Regner med at det var denne batteritypen du leste om? http://www.biltema.no/products/product.asp...3&iItemId=95120

 

Eller er noen av de andre typene mer egnet? http://www.biltema.no/products/productlist.asp?iSecId=1193

 

Skal uansett ta en tur bort på "miljøstasjonen" og se om jeg finner noe gratis der først. :yesnod:

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glimrende, takk for tipset!

 

Har vært en tur på dynga og hentet 3 batterier i forskjellige størrelser og satt til lading nå. Blandt annet ett lukket blybatteri på 22Ah som likner det på biltema. Så får vi se om de er noe tess. Får ta en tur ut å grisekjøre litt i kveld. :lol:

 

Motoren er forresten en Minn Kota Endura 30. Skyvkraft på 30pund skal visstnok tilsvare 1,5-2hk.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

Den er oppgitt til å veie 21lbs = 9,5kg.

Kjøpte den fra ShipShop i Danmark. Glimrende service og rask levering. http://www.shipshop.dk/catalog/product_inf...757fb67edb32512

Vi legge til at denne egentlig er beregnet for bruk i ferskvann. Saltvannsmodellene er langt dyrere. Men forhandleren har solgt disse i årevis uten at de har hatt problemer med salvannsbruk. Tar den opp og skyller i ferskvann etter hver tur for sikkerhets skyld.

Link to post
Share on other sites

Lykke til med batteriene da!

 

Om du kjøper en batteritester på biltema - en sånn med voltmeter og en kraftig motstand - så kan du sjekke batteriene der de er uten å måtte ta hjem og lade opp først!

 

Dersom batteriet gir nok spenning selv med 10-20 sekund jevn belastning, da er det nemlig i orden...

 

I tillegg kan du jo sjekke syrevekta - men det er jo mer søl og egentlig ikke nødvendig dersom du får OK voltstyrke på belastning! Mener jeg da - uten at jeg har SÅ stor peiling på batterier...

Link to post
Share on other sites

Takk for tips!

 

Det som er utrolig fint med elektro er at det bråker..... absolutt ingenting, og da mener jeg ingenting. Merkelig følelse første gangen jeg testet den, trodde ikke motoren gikk, nesten som å seile. Monterte den i tønne nå for å teste batterier. Ikke en lyd i vindstille vær, ga litt mer gass og endel av vannet i tønna veltet over kanten, fortsatt uten annen lyd enn skvalping fra vannet. Snodig og utrolig artig sak. Blir nok noen lange fine stille dorgeturer i sommer!

 

På maks guffe bruker den 30A. Dvs at man kan kjøre inntil 2t på ett 60Ah batteri. Slakker man av til halv fart så bruker den 7A, var noe med att motstanden i vann dobles med kvadratet av energien som brukes... hmm.. Uansett er det jo så godt som gratis å bruke, og ett batteri kan holde til mange timer! :yesnod: Har ikke målt hastighet enda. Skal teste med gps og rapportere her i løpet av en dag eller to.

Redigert av klikk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...