Jump to content

Rengjøring av dieseltanker


Gnisten

Recommended Posts

"M/S Sjøblomsten" har 2 tanker på 300 liter hver. Påfylling BB-side med slange (i bunn) mellom. Tankene har dessverre ikke mannhull slik at de kan inspiseres. Jeg ser at slamfilteret tar endel slam og dette leder meg til å tro at det er endel rusk og slam i tankene. Har tidligere vært med å ligge på Stadten med tette filtre og vil ikke oppleve dette igjen (ikke min båt :wink: ).

 

Spørsmålet er da hvordan man skal rengjøre tankene ? Tenkte å stenge begge ventiler (påfylling/overføring og til slamfilter). Ut i fra bildet er det en "blindet" plugg der jeg regner med at jeg kan tappe dieselen i plastdunker for siden å filtrere den.

 

Men hvordan forsikre meg om at jeg får med meg all dritten ? Kan jeg skylle med vann og bruke varmluftpistol på utsiden av tanken for å fordampe evt. vannrester ?

 

Andre og bedre forslag mottas med takk. :eek::cheers:

 

Edit: Lagt til bilde

 

Bilde

Redigert av LK6647 (see edit history)

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Ta deg en tur ut på malingsfabrikken i Godvik/Leirvikflaten, og få deg en utrangert 1000 liters dunk som de har hatt white spirit i tidligere. Kjøp en drillpumpe fra Biltema og rikelig med 19 mm ID slange. Pump ut av tankene og over i 1000-liters dunken. Den er gjennomsiktig, så du ser hva der er av vann og uhumskheter.

 

Tankene renser du på omtrent samme måten; sirkuler det du vil gjøre rent med ved hjelp av drillpumpen inntil all skitt er ute. Van og Zalo er en uslåelig kombinasjon. Avslutt gjerne med klorin for å ta livet av det som måtte være igjen av bakterier. Blås gjennom med hårføner eller varmluftpistol for å tørke opp, la det ellers stå noen dager i varmt vær så tørker det av seg selv.

 

Og, når du fyller dieselen tilbake, tilsetter du Hammerdown -- så slipper du å bekymre deg for vann og dieseldyr for fremtiden + den ivaretar de dråpene som er igjen når du fyller på igjen. Se egen tråd om Hammerdown. Må leses med humoristisk sans, selv om Lotus muligens har rett. :smash:

Redigert av Båtadvokaten (see edit history)

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Æ hadde en sånn sjau i fjor sommer på min båt etter at filtrene gikk tett i ganske dårlig vær, men vi berget oss. Vi klarte å harke oss inn i rolig farvann uten at motoren stanset, men det var på nære nippet at den ikke stoppet det flere ganger.

Men som sagt alt gikk bra den gangen, og da var det bare å begynne å tappe tankene.

Jeg tappet av diesel og filtrerte den gjennom hånduker som jeg brettet flere ganger, for best mulig effekt av rensingen. Og gjett om de ble svarte av skitt og andre ulumskheter.

 

Jeg tappet dieselen på tomme oljefat.

 

Jeg brukte og diesel til å rengjøre tankene.

 

Når jeg pumpet diesel tilbake på tankene igjen, filtrerte jeg den en gang til for å være sikker på at den var blitt ren.

 

Jeg brukte sikkert 6 - 7 timer på jobben, det var vel ca 300 liter på tankene, men tankene ble rene de, og det har ikke vært antydning til skit i filtrene etter denne sjauen.

 

Lykke til med jobben, og God påske.

Link to post
Share on other sites

Har 260 liters aluminiumtank i min Tresfjord.

Pga en septikklekkasje :puke: ifjor, tok jeg ut dieseltanken for vask, og rengjorde dieseltanken min samtidig.

Det var en grei8 jobb å få ut tanken når jeg først skjønte at den kun kunne tas ut en vei :rolleyes: .

Nå var jo jeg litt heldig som hadde inspeksjonsluke.

Tanken ble vasket med varmt vann og zalo.

Når det gjelder tørking var det ikke noe problem, tok bare en skotørker og puttet slangene oppi og la et håndkle over åpningen slik at luften måtte ut av de andre hullene og tok med seg fuktigheten på vei ut.

Hva hvis du fyller tanken med varmt vann og zalo el.l og får en kompis til å hjelpe deg å riste tanken, og skyll deretter gogt med vann.

Ta så en slange fra skotørkeren og putt oopi et av hullene, tett de andre slangene og la stå noen timer.

Det som ikke løsner av møkk kan da ikke være noe problen etterpå.

Mvh

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har nå filtert 400l diesel fra tankene til land på kaien i 1000l tank (Hentet fra Bergen malingsfabrikk). Veldig lite dritt. Pumpet tilbake i båten (iblandet Hammerdown) med siling/filtrering. Også her lite uhumskheter. Har også rengjort slamfilter og skiftet filter (10mikron).

Er jeg "på den grønne gren" nå eller risikerer jeg slam i filteret atter en gang ?

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Hvis du har mulighet til å skru/ta ut tankene, er det jo adskillig enklere å rengjøre dem. Samtidig kan du jo innmontere inspeksjonsluker i begge tankene, slik at du kan komme til å få rengjort senere. Da kan de steames, hvis du har tilgang på det da. Høyttrykkspyler tilkoblet varmt vann.....?

 

Er dieselen så gammel at du trenger å filtrere den da? Litt skitten diesel er vel ikke farlig? Alt rusk, rask og slam blir i det hele liggende på bunnen. Det er dette som må ut.

Link to post
Share on other sites

Hmmmm. ville montert en avtappingsventil på den tanken for draining av tank. Du har jo en ledig stuss. Tappe rundt 1/2-1 liter regelmessig i en glass/plast skål/beholder el. for å kunne inspisere den fra siden og ikke bare ovenfra. Tapper du hardt drar det med seg det meste av bunnfallet etc. Er det antydninger til forurensning i prøven, tapper du en ny. Dette gjøres til den er helt rein.

Nå er det for seint, siden du har fylt opp igjen........

Men kanskje ved neste korsvei.......???

Link to post
Share on other sites

Hvis du har mulighet til å skru/ta ut tankene, er det jo adskillig enklere å rengjøre dem. Samtidig kan du jo innmontere inspeksjonsluker i begge tankene, slik at du kan komme til å få rengjort senere. Da kan de steames, hvis du har tilgang på det da. Høyttrykkspyler tilkoblet varmt vann.....?

 

Er dieselen så gammel at du trenger å filtrere den da? Litt skitten diesel er vel ikke farlig? Alt rusk, rask og slam blir i det hele liggende på bunnen. Det er dette som må ut.

Ser ut som det er et rent h***te å ta ut tankene :headbang: Det hadde selvsagt vært den beste løsningen å få skjært ut inspeksjonsluker og fått steamet gjennom disse. Jeg tappet dieselen fra bunnen og ut. Hadde forventet endel slam og skitt her, men nei... Vel, vel; merker fort om slamfilteret fylles opp igjen.

 

Bilde

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

:yesnod: Egentlig et godt forslag Gudrun. Det er ikke store kostnaden med å skifte slamfilteret, men det er og blir en grisejobb. Skulle satt i en dreneringsplugg når jeg hadde dieselen av tankene. Får bruke Nimbusters forslag om regelmessig tapping direkte ut. Takk for gode forslag :smiley::sailing:

.... på dypt vann; igjen.... :diving: :sweat:

Link to post
Share on other sites

Du kan jo midlertidig bruke den ene av de uttakene du har og til avtapping.... Stenge kranen og sette på et T-stykke med kran og plugg i (for sikkerhets skyld).

Neste gang du tapper tanken tom lager du noe mer permanent.

Fordelen med drenering er at du veldig tidlig oppdager at du har fått rusk og rask på tanken. Da kan du drenerer det ut kontra å vente på at filteret går tett. Det skjer da selvfølgelig når du minst venter det...... Men du må nok sjekke dreneringen mer en 2 ganger i året......

Du får en meget god følese når du står til rors på strekninger med mye slingring når du er sikker på at drivstoffet er 100% reint.....

Link to post
Share on other sites

Vask tankene med kokende steam. Tankene vil bli så varme at vannet fordamper. Steam gjør tankene helt rene innvendig og er uten tvil den beste metoden for å rense dieseltanker

(Jeg lar skribenten forbli anonym, for hans tanker virker noe forvirrede). Steam kan nok rense tanker, og er den varm nok, dreper den eventuelle dieseldyr også.

 

Steam er gass. Er den i kontakt med vannet den er dannet av, er den mettet og har samme temperatur som vannet. Er den separert fra vannet og deretter tilført varme, er den overhetet. Så hva er "kokende steam"? En gass kan da ikke koke. Og hvordan vasker man med en gass?

 

Nå må det bli slutt på disse amatørmessige anvendelsene av faguttrykk. Det er lov å være amatør på ethvert område (jeg er amatør på mange områder), men sjekk med en enkel lærebok før du bruker slike håpløse uttrykk. Fortsetter du slik, kommer kanskje Lotus og tar deg.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...