Jump to content

Slutt på friheten?


bliss X

Recommended Posts

Sitat fra artikkelen:

 

Hos Skjærgårdstilsynet i Lillesand nikkes det gjenkjennede:

 

- Ja, det stemmer dette. Vi jager dem etter to døgn ...

 

 

Har heller aldri opplevd eller hørt om dette før, men slik det framstilles i avisen høres det jo ut som om det er vanlig praksis å holde folk under oppsikt, og deretter jage dem hvis de blir liggende for lenge. Har man virkelig ikke andre ting å ta seg til? Skulle tro det måtte kreve enorme resurser for å holde styr på hvem/hva/når osv. Den regelen om to døgn er riktig, men jeg har aldri hørt at den har blitt praktisert i form av noen organisert overvåkning.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke tenke meg at det er noe stort problem.  Selv har jeg ligget i tre uker på en øy iutenfor Tjøme for noen år tilbake, på grunn av diverse motortrouble i flåten.  Vi var fire båter sammen.  Ingen kommenterte dette.  Jeg tror det er svært få, som vet om at det i forhold til friluftsloven ikke er lov å fortøye en båt mere enn to dager.    Som det står videre i artikkelen er det jo ikke lov å overnatte om trafikken i fjorden er stor.  Dette stiller jeg meg tvilene til.  Hvor skulle man gjøre av seg da???

 

Det står også noe i friluftsloven om friluftsmøte.  Om fire båter drar sammen, er dette et friluftsmøte, og derved forbudt uten tillataelse??

 

 

Skal man male fanden på veggen, og lese loven som f**n leser bibelen, er vel dette realiteter. Imidlertid tror jeg ikke det er noe problem.  Men, som jeg ser det de gjør på sørlandet, og anmoder folk om å dra etter to døgn, slik at flere kan få glede av perlene, syns jeg forsåvidt det er greit, alle har jo rett til dette, og om folk legger beslag på det til seg selv og venner, er ikke det så bra.  

 

Se for eksempel på Hjelp utenfor Sætre, det er ikke lett å komme dit med tau i land som nykommer.  Det er mange som tror de eier stedet, og lager kvalm for de som kom før dem og tok plassen de mener er sin, fordi de har ligget der hver helg i en årrekke.  Bare til å le av selvfølgelig, men det legger en demper på gleden, som er såvidt stor at jeg for min del har sluttet å dra dit. Det er mulig noe av det samme er tilfellet på Lykken, der har jeg aldri kommet tidsnok til å få plass.

Link to post
Share on other sites

Noe av motivasjonen er vel å ha en regel som skal kunne brukes mot folk som slår opp et telt i juni og lar det stå til august. Det er faktisk en del av dem. I tillegg brer jo dette med hus bygd på flåter om seg og ingen vil vel synes det er noe særlig greit med en 80kvm villa ankret opp midt i en trang uthavn?

 

Har selv hatt jobb i Skjærgårdstjenesten og vi grep selvsagt ikke inn mot folk som lå 4-5 dager på samme plassen. Noen lå uker også, uten at hverken vi eller andre oppfattet dette som noe problem. Dette er nok en regel som skal brukes mot de ekstreme tilfellene. Desverre finnes det jo paragrafridende idioter overallt så selvsagt finnes det nok en og annen oppsynsmann som vil leke nidrig parkeringsvakt og jage folk 3. dagen. Tror imidlertid ikke reglene er ment sånn. Tidligere år hadde Skjærgårdstjenesten snakket til folk som lot teltet stå i ukesvis men fått mye kjeft tilbake. Synes det er helt idiotisk å ha en slik regel. Ble den håndhevet ville det bli oppfattet som svært urimelig. Kunne heller hatt en grense på en uke skulle en først hatt noe.

 

På den annen side må man kanskje aksepere regler når områdene blir tilrettelagt med brygger, griller, toalett og plattinger? Da er man vel ikke i en ekte uthavn men i noe som nærmer seg en campingplass. Selv er jeg ikke udelt positiv til overdrevet tilrettelegging av friområder dersom dette medfører masse reguleringer, forbud og påbud. Noen idyller bør i alle fall forbli "villmark".

Link to post
Share on other sites

Har heller aldri opplevd eller hørt om dette før, men slik det framstilles i avisen høres det jo ut som om det er vanlig praksis å holde folk under oppsikt, og deretter jage dem hvis de blir liggende for lenge. Har man virkelig ikke andre ting å ta seg til? Skulle tro det måtte kreve enorme resurser for å holde styr på hvem/hva/når osv.

 

Jeg tror neppe de overvåker......  Det er vel heller folk som ikke får anledning til å komme til yndlingsplassen som klager, og så blir loven håndhevet.  Du vet Lasse, det finnes mange vaktmestere.....

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

I følge Søvngjenger Nytt-bedre kjent som Tønsberg Blad så er nå Tjøme Kommune på hugget etter telt som blir satt opp og står der en måned eller to.Men nå er jo Tjøme Kommune på hugget etter så mye både på selve øya angående hytter og det samme på

øyene :smiley:

Link to post
Share on other sites

Dette var også nytt for meg.  Har i 2.uker feriert i båten på strekningen  Kristiansand- Grimstad, og har selv om trafikken på sjøen er stor ikke problemer med å finne en fin plass å overnatte.

Selv ikke i blindleia har dette vært et problem. Dersom man ikke finner seg en brukbar plass i blindleia å ankere opp så tror jeg man lider av mangel på å utforske nye og ukjente ankringsplasser, hvor der ikke ligger 5-10 andre båter.

 

Anbefaler å kjøpe opplevelseskatet for Blindleia og å utforske nye plasser.

 

Hilsen Jako

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...