Jump to content

Eksos manifold VP TAMD31A


vik800f

Recommended Posts

Hallo folkens.

 

Undrer på om det er noen av båtplassens vise sjeler som kan hjelpe meg.

Har i lengre tid hatt problemer med kjølevannstap, ferskvannssiden, utvendig lekkasje. Lett over alt uten å bli særlig klok, men i dag ved full fartkjøring satt jeg nede og kikket på svensken, da åpenbarte lekkasjen seg.

Sprekk i eksosmanifolden, vannstrålen stod ut :headbang: ..........

Spørsmålet mitt blir som følger, finnes det noen hær ute som har god erfaring med luriumstoffer, som BARS LEAK, eller lignende :fishing:

Eller er det bare å bite i det sure eplet, og kjøpe ny manifold :nonod: .......

Lurer på om dere vet om det finnes slikt uorginalt da jeg ser for meg at VP Langern sikker skal ha en del høvdinger for en ny sådan.

Eller kanskje det går å reparere den jeg har? Noen som vet om firmaer som påtar seg dette?

 

Takker for alle svar.

 

God Påske til dere alle :drink:

Link to post
Share on other sites

Dette er en vanlig svakhet på disse motorene. Jeg har samme motor som også hadde samme lekkasje. Lekkasjen var i bøyen på eksosmanifoilen like bak elektroboksen på motoren. Min lekkasje var imidlertid litt mindre - kun noen dråper piplet frem. Jeg borret og gjenget opp et hull der hvor lekkasjen var og skrudde i en skrue. I tillegg så bygde jeg opp rundt med kjemisk metall. Dette var for 4 år siden og det holder fortsatt tett. Jeg fikk også tilbud om å få det sveiset men det ble ikke noe av det da det holdt tett.

Link to post
Share on other sites

Hadde en TAMD 31P som fikk lekasje mellom turbo og eksosmanifold og det lakk ut kjøleveske,det viste seg at Volvo hadde montert inn feil pakning!!! når slike lekasjer oppstår er det fare for tæring i området.Etter 750 t. ble det lekasje i ladeluftkjøleren,fikk ny etter mye om og men. Dette skal ikke skje på en ny motor!!

Link to post
Share on other sites

Har selv en TAMD31A som har gjennomgått større utskiftinger på ferskvannsiden, dette ble jo dyrt men nå vet jeg at alt er nytt og dermed burde oddsen for at vi skal få en feilfri sommer være bedre. Oljekjøleren hadde omtrent ikke gjennomstrømning for vann og ble syrebehandlet, samtlige kjølevannsslanger ble byttet etc. Etter 18 år uten annet vedlikehold enn oljebytte må man jo regne med at det er litt rusk.

 

Er nå denne manifoilen så dyr da? At båtdeler koster noen tusenlapper har vi jo blitt vant til for lenge siden og dersom man søker kostnadsfri hobby er nok campingvogn et bedre alternativ.

Hva koster denne delen ny da?

 

Mvh

 

Petter-B

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

Dyr er den ja, koster rundt 16 lapper. Har hatt samme problemet på to 31-motorer, tig-sveising ble løsningen. Den ene holdt tett med det samme, den andre måtte tas to ganger. Men det er en forutsetning at vedkommenede som gjør jobben vet hva han holder på med, og at manifolden sitter på motoren når jobben gjøres.

Link to post
Share on other sites

Dyr er den ja, koster rundt 16 lapper. Har hatt samme problemet på to 31-motorer, tig-sveising ble løsningen. Den ene holdt tett med det samme, den andre måtte tas to ganger. Men det er en forutsetning at vedkommenede som gjør jobben vet hva han holder på med, og at manifolden sitter på motoren når jobben gjøres.

Koster den 16 lapper??!!! Jeg byttet min manifold i 2004 - TAMD41P - den kostet NOK 10.500 hos VP-forhandler (6 syl. motor) Jeg mener 31-motor er samme blokka, men 4 syl. motor.

Link to post
Share on other sites

Dyr er den ja, koster rundt 16 lapper. Har hatt samme problemet på to 31-motorer, tig-sveising ble løsningen. Den ene holdt tett med det samme, den andre måtte tas to ganger. Men det er en forutsetning at vedkommenede som gjør jobben vet hva han holder på med, og at manifolden sitter på motoren når jobben gjøres.

Sveising er et sjansespill på støypgods, termisk sprøyting er den desidert beste løsningen. Det er også den eneste metoden Volvo godkjenner for reperasjon ved støpefeil.
Link to post
Share on other sites

Jeg vil vel ikke tro at det er støpefeil som forårsaker lekkasjene det her er snakk om, dessuten er manifolden laget i (støpe)aluminium. Om VP godkjenner en slik reparasjon, er vel av underordnet betydning.

Ser at du ikke skjønte mitt foregående inlegg.

Jeg har ikke sagt noe om hvorfor manifoilen sprekker. At VP kun godkjenner termisk sprøyting som reparasjonsmetode ved støpefeil var for å fortelle hvor god denne metoden er i forhold til sveising. Det viktigste er selvsagt at manifoilen blir tett.

Man kan ikke bruke termisk sprøyting til aluminium, så da må man sveise.

Link to post
Share on other sites

Dårlig gjort å ødelegge påsken for en stakkar med å påstå at manifolden koster 16 store...

Delenr er 876953, og prisen er 6054 X mva !

 

Mvh

Larsb

Her må jeg bøye meg i støvet & be om unnskyldning, har blingset på prisene på et tilbud fra VP-forhandleren, linjen over manifolden har pris på 16.000, men dette gjelder noe annet. Håper påsken ikke ble alt for ødelagt, og at påskeharen har med seg noen riktig gode egg!

Link to post
Share on other sites

Disse opplysningene setter saken i et helt annet lys!

Mulig det blir bytting likevel........ Tusen takk Lars B.

Får stikke innom volvo gubbene over påske å prate litt.

Nyter påsken til fulle, var faktisk utpå sjøen i går og dro litt påsketorsk :lol: , gikk greit så lenge turtallet lå under 3000 o/min, da lakk det ikke.

Link to post
Share on other sites

Ellers er det et stoff som heter Belzona og det er meget godt egnet til slik reparasjon. Har selv benyttet dette mellom eksos og vann inne i eksosmanifolden min og det fungerer veldig bra. Dette er et industrielt proff stoff som koster ca 700kr men da har du til fremtidige oppgaver også. Man kan bore og gjenge i det etterpå så det sier litt om kvaliteten.

http://www.belzona.com/

Link to post
Share on other sites

Har også hatt samme ploblemet, i mitt tillfelle prøvde jeg Alu bont uten noe bra resultat, hele greiene

sprakk bare mere.

Det ble sveising på meg, uten att den satt på motoren, har ennå ikke montert den så jeg er litt spent på om den har slått seg, men det ser bra ut, det er en farmann som har utført sveisingen for meg.

Se elles på denne linken til tidligre innlegg om dette temaet

 

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=15623

 

aanton

Link to post
Share on other sites

Hei

Har vært eier av en TAMD31A.

Det kostet mye svette, tårer og bannskap..

Det verste er at når noe på motoren begynte å krangle, så fortalte folkene på VP at det er helt normalt. Men kjøper du en ny motor hos oss så er det utbedret :flag_sw:

Fikk ikke mye lyst til å handle flerer VP er..

Sprekk i eksosmanifoilen var også bare noe som kom på disse motorene, etter å ha rådført meg med hauevis av pessemister, så fikk jeg tigsveist aluen der lekasjen var. Det er 10 år siden. Manifoilen er fortsatt tett der den ble sveist.

:cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...