Jump to content

Korsfestet kalesjen


Victora III

Recommended Posts

Et lite kalesjetips i disse påsketider. Mulig mange av dere allerede har smarte måter å impregnere kalesjen på, men jeg fant i år ut at det å "spikre" opp kalesjen på husveggen var praktisk når den skulle impregneres. Tørket over veggen først med en klut, før jeg spikret et par tre spirke til å henge kalesjen i. Har i tillegg litt takutstikk og kan dermed impregnere uavhengig av vær og vind. Mange legger den utover gulvet, men enten er gulvet skittent eller så setter impregneringa seg i gulvet + at du går rundt i "impregneringsrus" i ei uke i huset. Impregnering mens den står på båten har jeg gjort en gang for mye. Jobben med å få av impregneringa fra gelcoat var like stor som å impregnere kalesja. Andre som har gode ideèr?

Link to post
Share on other sites

Impregnering mens den står på båten har jeg gjort en gang for mye. Jobben med å få av impregneringa fra gelcoat var like stor som å impregnere kalesja. Andre som har gode ideèr?

Hvordan får du til å søle da? Har vel omtrent aldri fått en dråpe på gelcoaten jeg. Men jeg bruker selvfølgelig ikke sprayflaske som jeg har sett noen gjør, malerrulle er tingen!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvordan får du til å søle da? Har vel omtrent aldri fått en dråpe på gelcoaten jeg. Men jeg bruker selvfølgelig ikke sprayflaske som jeg har sett noen gjør, malerrulle er tingen!

Lars H.

Bruker rulle eller pensel. Klarer du å la være å få sprut og dråper på vinduer, dollbord osv. må jeg si jeg er imponert. Impregnering har jo konsistens som vann. Redigert av Swande (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme erfaring som Lars H.

Bruker smal langhåret rulle som holder godt på væsken, og pensel rundt vinduer og langs kanter.

Men kjøper dyr pensel som holder opptar mye væske og drypper ikke.

Men nå har jeg ny kalesje liggendefra Alf Hansen, og gleder meg til å prøve den og å slippe å impregnere iår :lol:

Link to post
Share on other sites

At jeg ikke har fått en eneste dråpe på gelcoat var vel ikke helt sant. Og hva så? Men det blir ikke mye søl dersom en da ikke har bakken stående på dekk en meter unna kalesjen og veiver nydyppet rulle mellom bakke og kalesje. Jeg har bakken oppå kalesjetaket, og ruller forsiktig. Da blir det tilnærmet null søl i hvert fall. Bruker langhåret liten rulle. Og hva så om det skulle komme en dråpe? Båten er jo ikke palisander salongbordet på slottet? Jeg trør førøvrig ombord i båten med det samme fottøyet jeg går tur med i land, uansett vær og føreforhold. Tørker opp etter sorpen (det samme som søle) om nødvendig. Men vel ombord skifter jeg til tøfler!

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

I vår båt er det til og med lov til å røyke med derpå følgende røkelukt i gardiner og puter! :lol:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

I vår båt er det til og med lov til å røyke med derpå følgende røkelukt i gardiner og puter! :lol:

Lars H.

Nå synes jeg virkelig det er på tide med litt god gammeldags sladding av disse innleggene - fy og fy, dette er verre enn å banne i kjerka! Også utesko i båten da! :nono:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg kunne jo gå i mine hvite "nasjonalsokker" i båten? :lol: For jeg har slike, men det er fordi de er billige! :blush:

 

Men tilbake til spørsmålet om impregnering. Frem til jeg kjøpte ny kalesje har jeg brukt "Seilmakerens impregnering" som jeg har kjøpt på messen "Sjøen for alle" og som har vært helt utrolig bra, - uten silicon. Salget der er imidlertid slutt, og den lokale båtutstyrspusheren fører ikke denne impregneringen, så jeg er også interessert i en billig, tilgjengelig impregnering som fungerer og ikke gjør kalesjen stiv.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...