Jump to content

Lensepumpe, elektrisk


Marna

Recommended Posts

Hei

 

Lensepumpen min er gåen. Når jeg sjekker ut ulike pumper er det mange liter vann i timen som oppgis som kapasitet, men hvor mye er egentlig f.eks. 1900 l\t? I badekaret er jo dette en anseelig mengde, men på en 24 fot som f.eks har fått en lekkasje i en bunnventil, holder 1900 l\t da?

 

Hva med merker, er det noen som utmerker seg? Maritim har rule og TCM, Biltema har også en billig pumpe, er denne noe å stole på?

 

Råd og dåd mottages med takk.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Bare til sammenligning så har jeg følgende:

 

 

1 x Rule 2000 (primær)

1 x Rule 3000 (sekundær)

1 x Rule 2000 (reserve)

 

1 x diaphram, med 1500 L/t

 

og i tillegg så har jeg kran slik at en av sjøvannspumpene mine kan trekke vann fra innsiden av skroget...

 

... men vi er 45 fot med 2 x 2" vann inntak til maskinene, 2 x 2" akslinger, 5 x 1" vanninntak under vannlinjen...

 

Tenk på strømforsyningen før du kjøper for stor pumpe med nivåbryter .... bedre å kjøpe en liten med nivåbryter for montering langt nede, og en større som slår inn senere hvis den lille ikke klarer å holde vannet ute alene...

 

God seilas.....

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

David Pascoe har undersøkt mange havarerte båt og behandler en rekke spørsmål omkring lensepumper.

 

Pascoe er ganske bestemt i sin oppfatning av gode pumper. Han anbefaler uten reservasjon Rule 2000 som hoevdlensepumper og Rule 3700 som back-up pumper. Han sier at ITT Jabscos pumper er mindre pålitelige.

Link to post
Share on other sites

Tror grunnen til liten hovedpumpe er strømforbruket (når satt nederst med nivåbryter). Så slår ikke den store inn før den lille ikke makter mer....slik sett så sparer du litt strøm om du ikke lekker for mye. hvor mye strøm disse pumpene trekker vet jeg ikke, men det kan da umulig være mye?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Hangarskibet er bestykket med 1 X 2000 GPH Rule på egen nivåbryter. Denne står akterut i maskinrommet og vil aldri komme i funksjon med mindre det er alt for mye vann der; siden helningen på bunnen er forover ved stilleligge. Derimot vil den komme tidlig i funksjon når man er underveis, med baugen godt opp. Dvs. den er ikke til daglig bruk, men heller ment for uhell man helst ikke vil oppleve.

 

I tillegg er det en artig sak her akter, som jeg ikke skjønte før i dag. En egen Sure-bail nivåbryter, montert noe høyere enn bryteren for lensepumpen. Denne styrer ingen lensepumpe, men derimot hornet. Altså, om pumpen ikke tar unna, så tyter det i fløyten. Vet ikke om det hjelper på vannstanden ... :diving:

 

I forre ende av maskinrommet er det en Rule 500 Automatic. Denne snurrer en gang i blant og kjenner etter om der er noe vann. I så fall pumper den det ut. Ingen nivåbryter som ryker eller henger seg opp. Det er her forut at alt samler seg ved stilleligge. Denne pumpen går også på bryter, dvs. den kan tvangskjøres. Greit når det er rengjøring på gang der nede i det aller helligste.

 

Forut for maskinrommet er det en vanlig Rule 500 med nivåbryter. Denne står i rommet under kjøkkengulvet, og tar det som eventuelt måtte komme forenifra.

 

Jeg funderer på å anlegge en ekstra pumpe, men det er dårlig med plass, så det får man se an.

 

Til trådstarters spørsmål, omsider: Det skulle holde plenty med en 2000 GPH for de store behov du helst ikke ønsker skal oppstå, men en liten 500 GPH til det daglige er klart det greieste mht. strømtrekk og kostnad til utskiftning når levetiden er omme.

 

Du finner en særdeles god artikkel om lensepumper her.

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takker for innspill og ikke minst linken til Herr Pascoes funderinger. DET var meget nyttig lesning.

 

En ting er sikkert, det blir ikke en ny pumpe, men to, og med skikkelig kapasitet. Ein lyt sjå ka ein fell ned på.

 

Dessuten skal jeg ta diverse skott nærmere i øyensyn, mon om det er gjennomstrømning.......

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

bruker denne tråden til et spørsmål

 

jeg har nettopp kjøpt en rule 1500 lensepumpe. Normalt skal båten være potte tett hvis det er fett der det skal være fett. Derfor kunne jeg gjerne tenke meg en slags indikator på at pumpen har vært i gang når jeg ikke har vært tilstede, feks et lys som viser at pumpen tidligere har gått, og ikke bare i det øyeblikk den går. Noen som har vært borti noe slikt?

Link to post
Share on other sites

Synes det som er skrevet i denne artikkelen er vert både to og tre tanker :yesnod:

Absotutt en tankevekker. Ut fra dette kunne et fornuftig oppsett for oss med syntetiske båtervære å ha en liten pumpe uten nivåbryter ved kjølens lavsete parti (ikke nivåbryter for å kunne ha oversikt over båtens tilstand: Her skal det jo normalt ikke være vann i en lukket plastbåt) og en større, montert endel høyere, med nivåbryter som også er koblet til alarm eller båtens horn.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...