Jump to content

Hvilken type bensin til Marna


Sabrina

Recommended Posts

Er det en gammel motor, ville jeg fyllt blybensin, om du får tak i det lenger.  Uansett ville jeg valgt 98 oktan.  Det kan skade en motor som skal ha 98 oktan å fa lavere oktantall.  Imidlertid gjør det ingen skade å kjøre en motor som er beregnet for lavere oktan på 98 oktan, det bare blir litt dyrere.  Du går vel neppe konkurs av den ekstra kostnaden dette representerer på bensinen en Marna klarer å bruke.

 

Oktantallet angir bankefastheten til bensinen, og er et mål på hvor tidlig du får selvtenning i sylinderene.  Det skal mere til å få selvtenning (for tidlig tenning), noe som fører til at stempelskjørtene slår mot sylinderveggene (skjørtebank) med 98 oktan enn med 95 oktan.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

For noen år siden hadde jeg ei sjekte med en 8-11hk Marna. Den ene sesongen begynte dårlig med soting av plugger og dårlige takter..... Har ikke tall på de gangene jeg hadde pluggene ute for rensing. Tok til slutt en telefon til Mantek i Mandal for og høre hvorfor det ble så mye dårligere fra det ene året til neste. Og de kunne fortelle at de ble nedringt av Marnaeiere fra hele landet med samme problem. Mantek drev litt detektivarbeide hos olje/bensinleverandørene og kom frem til følgende; Produsentene hadde fjernet eller lagt til (husker ikke helt hvordan det var) ett stoff i bensintypene utenom 95 Oktan! Dermed anbefalte de alle og gå bort fra de høyeste oktanene som var mest brukt i Marna og heller gå over til 95Blyfri. Og etter det sveiv Marnaen min som ei klokke...........

Tror årstallet for dette var mellom 1994 og 96.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...