Jump to content

Montere utvendig eksosbend ?


Guest sveinl

Recommended Posts

Har en Carat 7400 2000 mod med en yanmar 53 hk som jeg har kjøpt i Juli i år.

Er godt fornøyd med båten. Eksosen kommer ut under badeplattformen, like over

vannlinjen. Dette fører til endel resonanslyder.

Lurer på om det går an å sette på et utvendig bend som fører eksosen ned i sjøen.

Hvor kan jeg få tak i et slikt bend, og vil det hjelpe på resonanslyden ?

Har det noe å si for motortrykket ?

hilsen en fersking som er taknemlig for svar.

Link to post
Share on other sites

Den enleste løsningen blir å montere en bit eksos slange på utløpsstussen og slik lede eksosen under vann. Siden utløpet er under badeplattformen skulle det være enkelt å få festet slangen i en bue ned i vannet, samtidig som løsningen nesten ikke blir synlig. En mer kostbar variant er jo å få laget et bend i syrefast som monteres på stussen.

 

Dersom :smiley: (når) høsten kommer og det blir tid for at din og andres båter skal opp så kan du jo ta en tur å kikke på andre båter, det er helt sikkert noen som har en løsning som nevnt over, eller en variant av dette.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et slikt bend i glassfiber (så mest ut som et hekkaggregat) men fjernet det da det ble en voldsom bobling og skvetting når båten lå i ro. Det høres ut til at forslaget med eksosslange under badeplatformen er en grei løsning. Personlig synes jeg det er greit å se eksosen (farge, vannmengde o.l.)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Eksosen kommer ut under badeplattformen, like over

vannlinjen. Dette fører til endel resonanslyder.

Tolker dette dithen at det er eksosens "slag" ned i vannet som er problemet, ikke lydnivået på motorstøyen.

 

Jeg har selv blitt irritert på nabobåter som starter strømaggregat med eksosutslipp like over vannlinja, og selvfølgelig, eksosutslippet vender ned mot vannskorpa.  :smiley: Den "boblelyden" dette medfører, forstyrrer de nærmeste båtene på en utrolig irriterende måte.

 

Billigste løsning blir slangebit ned under vannskorpa, men dyrere løsninger finnes helt sikkert!

 

:smiley:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Monterte selv en halv meter med brannslange på eksosen. Dette har fungert helt topp. Lyden og eksosen kommer ut så langt bak at hekken ikke lenger blir tilsotet og lyden ikke lenger gir resonans fra gummibåten som henger akter.

Slangen "henger å dingler" og vil som regel ligge seg oppå vannet under gange.

Prislapp: 100,-

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...