Jump to content

Båtplasser-Lang venteliste


Nøtterøy

Recommended Posts

Hei!

 

Lurer litt på dette med dere som bor litt innover i Oslofjorden. Er dere "alle" på utkikk etter båtplass lenger ute i fjorden? Grunnen til at jeg lurer er at de siste 10 åra er det blitt mer eller mindre umulig å få plass i kommunal havn!

 

Selv bor jeg på Nøtterøy, 150 meter unna båthavna (kommunal), men der er det 12-15 års venteliste, men i praksis blir det aldri noe ledig, da de heldige aldri sier opp plassen, men lar den gå i arv, eller lar noen kjente bruke den en sesong i ny og ne.

 

Vet om mange som må sette seg i bilen og kjøre innover for å finne plass, mens de samtidig møter andre som kjører andre veien til sin plass ute på øya! Dette fordi en periode var det enklere å få plass lenger nordover i fylket, og i Tønsberg.

 

En annen ting er at vi har en del hytte-eiere som har plass, men de bruker den stort sett bare 3 uker i ferien, pluss noen helger, resten av tiden ligger båtene stille i havna! Men disse har jo hatt plassene sine siden havna var ny en gang på 70 tallet.

 

Så igjen, fremtidsutsiktene for den oppvoksene generasjons båteiere i ytre oslofjord ser temmelig mørk ut m.h.t. båtplass.

 

Ser for meg at det kan gå mot høyeste bud får plass etter hvert, og da blir vel ikke 50-100 000 mye å regne for en båtplass.

 

Nå vet jeg ikke hvordan tilstandene er i Horten, Sandefjord, Larvik, eller på gærne sia, men jeg forestiller meg at det ikke er stort bedre der!

Link to post
Share on other sites

Jeg er heldig og har privat plass. De kommunale plassene har jeg gitt opp, som deg.

 

Jeg håper inderlig at "noen" skjønner at det må utvikles og bygges flere plasser, og at disse IKKE skal underlegges kapitalkreftene. Og, de behøver ikke skinne av fordyrende luksus.

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

Jeg har en plass i båtforening som jeg ikke kan benytte. Denne disponeres nå av andre via foreningen. Og som er nevnt tidligere sies ikke slike plasser opp- de går i arv. Familien har hatt plassen i 40 år. Men plassen er for smal og for grunn. Så i påvente av eventuell mudring og ledig bredere plass en gang langt inn i fremtiden fikk jeg ordnet meg plass i privat marina til over 6 dobbel pris (marinaen er ikke mange årene gammel og i fjor var det enkelte ledige plasser, men nå er det også blitt lange ventelister her- som på de fleste andre marinaer). Dette er en 5m plass (netto 4.6m, og egentlig bredere enn jeg trenger, men denne plassen kommer jeg til å beholde lenge da 5 m plasser ikke gror på trær og båtene blir jo bare større- og kanskje trenger jeg bredere plass en gang i fremtiden?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...