Jump to content

Båtplasser-Lang venteliste

Nøtterøy

Recommended Posts

Hei!

Lurer litt på dette med dere som bor litt innover i Oslofjorden. Er dere "alle" på utkikk etter båtplass lenger ute i fjorden? Grunnen til at jeg lurer er at de siste 10 åra er det blitt mer eller mindre umulig å få plass i kommunal havn!

Selv bor jeg på Nøtterøy, 150 meter unna båthavna (kommunal), men der er det 12-15 års venteliste, men i praksis blir det aldri noe ledig, da de heldige aldri sier opp plassen, men lar den gå i arv, eller lar noen kjente bruke den en sesong i ny og ne.

Vet om mange som må sette seg i bilen og kjøre innover for å finne plass, mens de samtidig møter andre som kjører andre veien til sin plass ute på øya! Dette fordi en periode var det enklere å få plass lenger nordover i fylket, og i Tønsberg.

En annen ting er at vi har en del hytte-eiere som har plass, men de bruker den stort sett bare 3 uker i ferien, pluss noen helger, resten av tiden ligger båtene stille i havna! Men disse har jo hatt plassene sine siden havna var ny en gang på 70 tallet.

Så igjen, fremtidsutsiktene for den oppvoksene generasjons båteiere i ytre oslofjord ser temmelig mørk ut m.h.t. båtplass.

Ser for meg at det kan gå mot høyeste bud får plass etter hvert, og da blir vel ikke 50-100 000 mye å regne for en båtplass.

Nå vet jeg ikke hvordan tilstandene er i Horten, Sandefjord, Larvik, eller på gærne sia, men jeg forestiller meg at det ikke er stort bedre der!

Jeg har en plass i båtforening som jeg ikke kan benytte. Denne disponeres nå av andre via foreningen. Og som er nevnt tidligere sies ikke slike plasser opp- de går i arv. Familien har hatt plassen i 40 år. Men plassen er for smal og for grunn. Så i påvente av eventuell mudring og ledig bredere plass en gang langt inn i fremtiden fikk jeg ordnet meg plass i privat marina til over 6 dobbel pris (marinaen er ikke mange årene gammel og i fjor var det enkelte ledige plasser, men nå er det også blitt lange ventelister her- som på de fleste andre marinaer). Dette er en 5m plass (netto 4.6m, og egentlig bredere enn jeg trenger, men denne plassen kommer jeg til å beholde lenge da 5 m plasser ikke gror på trær og båtene blir jo bare større- og kanskje trenger jeg bredere plass en gang i fremtiden?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...