Jump to content

Rensing av O2 sensor til HPDI motorer


John_Kr

Recommended Posts

Ifm årlig vårklargjøring eller hver 100 driftstimer av motoren så står det at O2 sensoren skal rengjøres.

 

Er det noen som har gjort dette tidligere og har dere noen prosedyre på dette. Hvilke rengjøringsmiddler benyttes.

 

Håper på hjelp.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Har sett igjennom noen online manual for Yamaha uten å finne noe , jeg er redd du må skaffe deg en service manual .

 

Det kan du gjøre her , fant dessverre ingen utsalg i Norge , men det kan sikkert skaffes .

Fant et par linker som kansje kan være av interesse .

Dele skisser og bruker manualer.

 

Hvordan du skal rengjøre kan jeg bare gjette litt på ....

Finne og ta ut o2 sensor, børste forsiktig av den med en børste ( ikke metal ) , skal sikkert helst ikke vaskes med kjemikalier , kan kansje bruke trykkluft for å komme til .

 

Men som sagt bare gjettinger .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takker for linkene og tipsene.

 

Fant nettopp noe på nettet:

A clean sensor probe has clear perforations, is a medium brown color, and is free of any oil or carbon formations.

Heavy deposit buildups or metal flakes indicate internal engine problems that should be addressed.

Only use Yamaha's Ring Free (No. ACC-RNGFR-EE-12) or Combustion Chamber Cleaner (No. ACC--

CMBSN-CL-NR) to soak the tip, immersing it no deeper than the start of the threads. Chemicals in other types of solvents or soaking the sensor up to its "neck" could ruin it and require the purchase of a new one.

 

Spray the probe clean with Contact Cleaner after soaking and wait until it is thoroughly dry before re-testing it

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

De gjorde dette hos den lokale Yamaha pushern. De testet o2 sensoren også med blåselampe og voltmeter bare for å se at den fungerte som den skulle. Men teorien var at den skulle være ren, ellers kunne det indikere problemer. Men de skrudde den inn i en "rigg" under test for å unngå å ødelegge gjengene når de gikk på med blåselampe.

Link to post
Share on other sites

Har aldri hørt om rensing av O2 sensor på bil. Her holder sensoren seg ren pga at den sitter nær motoren og sot etc. brennes av.

 

At Yamaha anbefaler rens antar jeg må være fordi det benyttes oljeblandet bensin.

Ville trodd den beste måte å rense på var å benytte en propanbrenner.

Rensevæske må man være forsiktig med, slike sensorer er svært ømfiendtlige for visse kjemikalier.

Silikon f.eks. ødelegger sensoren, samme med bly i bensinen.

Ville ikke gjort dette hvis motoren oppfører seg normalt, skulle sensoren bli skadet vil jeg tro det blir en dyyyr fornøyelse....

Hvis ikke de som Biltema selger passer da. Disse koster 3-400 kr avhengig om de har varmeelement eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Ok, da må vel jeg bryte sammen å tilstå…..

 

I fjord høst inhiberte jeg min motor med CRC inhiberingsolje, jeg sprøytet motoren godt for å være sikker. Inhibering av motoren ved vinterklargjøring gjorde jeg etter gammel vane med tidligere motorer. Tenkte ikke at dette skulle lage noen problemer for meg nå under sommerklargjøringen. Jeg startet motoren opp som normalt, motoren startet med en gang og gikk fint som vanlig. Etter 3-5 minutters gange så begynte den å sakke på farten, den hadde en tendens til å stoppe. Ette dette ble motoren ”merkelig”, fikk den ikke opp i turtall heller. Fikk maks 1500-2000 omdreininger maks. :headbang::headbang:

 

Satte meg ned for å lese de utenlandske Yamaha forumene og her fant jeg ut at Yamaha har en del problemer med O2 sensoren.

 

Link til Yamaha forumene:

http://forums.iboats.com/cgi-bin/ubb/ultim...?ubb=forum;f=30

http://www.yamahaoutboardparts.com/cgi-bin...i?ubb=forum;f=1

 

Tenkte at mitt problem kunne være O2 sensor i kombinasjon med inhiberingsolje.

 

Prøvde å komme i kontakt med noen av dere for å høre om noen hadde samme erfaringer og problemer som jeg hadde, men nei. Men jeg fikk pr IM en henvendelse på at disse HPDI motorene ikke skal inhiberes, grunnet denne sensoren.

 

Gikk i gang med å sjekke meg ut på renseprosedyrer på O2 sensoren og fant denne prosedyren.

http://www.boatsetup.com/O2sensor.pdf

 

Renset den etter beste evne og med ytterste forsiktighet, reinstallerte alt etter rensing. Var litt krunglete å få sensoren ut og inn.

 

Så kom turen til ny start og test, nå har jeg fått tilbake min gamle gode YAMAHA :yesnod::yesnod: , men det er ikke sikkert at jeg skal bruke fult så mye CRC inhiberingsolje til høsten. Trur jeg kommer til å bruke kun 2-taktsolje og bare litte gran.

 

Jeg tenkte med gru å måtte gjennom en ny runde med verkstedsbesøk og med lange transport etapper og en umulig leverandør(for dere som husker den).

 

Ja-ja nå har jeg delt mine erfaringer med dere angående vinterklargjøring av avanserte påhengsmotorer.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Når jeg finleser brukermanualen så står det at motoren skal inhiberes dersom motoren ikke skal brukes for en periode på 2 mnd eller lengre, men oljen må ikke inneholde Silicon, Phosforus or lead (bly), dette ødelegger O2 sensor.

 

Hva inhiberingsoljen til CRC inneholder har jeg ikke peiling på. I vert fall påvirket den O2 sensoren i negativ retning. :headbang:

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Rens hver 100 time tyder på at det må være noe spes. med 2-takt'erne. I en bil kan O2 sensoren holde motorens levetid. Testet akkurat en som hadde gått 170k km, den var helt ren. (og i orden)

Så at originalen koster $280, i USA.... Etter hva jeg kan se er dette samme type som Biltema selger for kr 400.

 

Ang. konservering så kan jeg ikke skjønne at det skal være nødvendig å gjøre noe spes. når motoren bare skal stå over vinteren. (Utenom å kjøre i ferskvann).

Link to post
Share on other sites

Konservering blir gjort på en annen måte til høsten. :blush:

 

Årsaken til at det skal foretaes rensing av O2 sensoren på en 2-takter er ganske enkelt, den forbrenner olje som forurenser sensoren. Det gjør ikke en bilmotor og dessuten går en bilmotor vesentlig varmere en en sjøvansavkjølt motor.

 

Er det ikke slik at en O2 sensor er noe annet en lamdasonde? eller er det det samme? En lamdasonde er så godt som evigvarende.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...