Jump to content

Utstyr for bolter i fjell


Sebaldus

Recommended Posts

Har hyttepåske og pønsker på metoder for bedre fendring av et stykke fjell som utgjør brygga vår. Skulle også hatt noen ekstra bolter å fortøye i.

 

Trenger derfor tips til utstyr for å borre hull i fjell.

 

Vil helst slippe å slepe ut noe bensindrevne greier og har tilgang på strøm. Finnes det noen rimelig slagboremaskiner som takler dette?

 

Biltema har en sak til 398 kroner som de påstår kan bore 26mm hull i stein. Dette er jo topp om der er sant.

 

Erfaringer?

Link to post
Share on other sites

det er neppe sant.

 

Men leier du en proffmaskin, f.eks HILTI, eller tilsvarende, kan det nok bli andre boller. Med skarpe bor, av skikkelig kvalitet går det som regel greit.

 

Men - trenger du 26mm høl ? Kjøp heller pullerter som festes med 2 eller fler bolter, og borr med f.eks 10 eller 12mm bor. Det skal MYE mer kraft til for å banke et 26mm bor inn i granitt, enn et 12mm. Kjøp lange bolter, og fest de evt. med sånn spesialfugemasse for å lime stein / stål fundamenter.

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Høres fornuftig ut det du skriver Suzuki.

 

26mm er uansett overkill. Vil tro en bolt på 15mm duger lenge, event. som du skriver med flere mindre bolter.

 

Hadde dog vært kjekkt med et lite aggregat og en egen slagdrill i båten. Slutt på dårlig søvn i uthavn som følge av suspekte sprekkbolter! Frem med drill, aggregat, bolter og boltfast! hehe...

 

Men finnes det boremaskiner som borer i fjell til en pris som gjør det mulig å kjøpe en? Har f.eks europris hatt slikt inne av og til?

Link to post
Share on other sites

Jeg ville forsøkt maskinen til Biltema. Ikke store investeringen, og dersom det ikke fungerer, er det jo bare å heve kjøpet med henvisning til villedende reklame. Men jeg tror faktisk at den vil gjøre jobben.

 

Jeg kan for øvrig anbefale Kango 950K elektrisk fjellboremaskin. Lett, effektiv og driftssiker. Det tar ikke mange minuttene å bore 26 mm hull til boltefester. Men jeg mener å huske at jeg betalte nesten 20 ganger mer enn hva den til Biltema koster.

Dersom man skal bore mye, lønner det seg å kjøpe bor med kilefeste, og en kil-adapter til boremaskinen. Bor med kileform er ganske mye billigere enn bor med proprietær feste.

 

Et annet alternativ kan være å leie en maskin hos et utleiefirma.

 

Jeg har brukt "Hey'di Bolt fast" for å feste bolter i fjell. (Helt sikkert over-kill. Litt ferdigbetong ville nok vært mer enn tilstrekkelig)

Link to post
Share on other sites

En Hilti er jo helt topp å bruke, men biltema modellen som ble nevnt er slett ikke værst den heller. Fikk meg en sånn for ett års tid siden, og ble overasket hvor kraftig den egentlig var! Husker ikke hvor stort det størst boret som fulgte med var(tror ikke det var så stort som 26mm), men det var ikke noe problem å få det ned i fjellet.

Mvh Gismo

Link to post
Share on other sites

26 mm bolter, er det slike som f.eks e-verkene bruker nå de skal feste kreosotstolpene til fjell?

Tenkte å bruke slike stolper og bolter til kaiprosjektet mitt, og er lurer derfor også på hva slags boreverktøy som duger. Hadde vært fint å slippe tunge bensindrevne greier til min bratte og glatte tomt...

Link to post
Share on other sites

Hadde dog vært kjekkt med et lite aggregat og en egen slagdrill i båten. Slutt på dårlig søvn i uthavn som følge av suspekte sprekkbolter! Frem med drill, aggregat, bolter og boltfast! hehe...

Her ligger det an til at neste års vinterdiskusjoner på BP er sikret. Jeg ser for meg; "I sommer, midt ute i den fine uthavnen, kom der inn en båt. Først brukte han baugthruster, så hekkthruster (sikkert i 45 minutter sammenhengende). Så slapp han ut ankeret, med KJETTING som bråker og absolutt ikke fjærer. Deretter i land med et strømagregat. Og tror du ikke, så kommer fysakken ut med en Hiltimaskin og perforerer svaberget med sikkert 46 stk. 26 mm hull. Hvor skal dette ende??"

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

"I sommer, midt ute i den fine uthavnen, kom der inn en båt. Først brukte han baugthruster, så hekkthruster (sikkert i 45 minutter sammenhengende). Så slapp han ut ankeret, med KJETTING som bråker og absolutt ikke fjærer. Deretter i land med et strømagregat. Og tror du ikke, så kommer fysakken ut med en Hiltimaskin og perforerer svaberget med sikkert 46 stk. 26 mm hull. Hvor skal dette ende??"

Bortsett fra poenget med Hiltimaskinen opplever jeg hver sommer alt du har beskrevet. Hiltimaskinen har derimot vært erstattet av ett eller flere familiemedlemmer som over lang tid har gått omkring med bergkiler og hammer og vært svært aktive for å finne gode bergsprekker å forankre kilene i. Hamringen har vært upåklagelig. Trass dette - jeg føler meg på andres vegne tryggere når de jobber med sikring av båten i forkant i forhold til når vanskene oppstår etter vindskifte i løpet av natten.

Jeg har forøvrig merket meg at Bil-temas slagborremaskin har fått hederlig omtale her i tråden. Har fra før Hilti men den er tung å håndtere - har ikke tenkt å ta den med i båten.

Link to post
Share on other sites

Har brukt Hilti og har selv Biltemamaskinen. Hilti er sikkert en langt bedre maskin, men tipper leieprisen raskt utgjør en biltemamaskin eller 2. Om du går ned i dim. på hull har ikke Borhammeren fra Biltema store problemer. Uten at det står noe sted, tror jeg at også biltemamaskinen er pneumatisk, dvs. luft som lager skagene. Det er i alle fall en helt annen følelse og fart å borre i harde materialer med denne enn den evigvarende torturen en drill med slagborrfunksjon har å by på.

 

I disse harde tider hvor fler og flere faktorer setter ens integritet som mann på prøve, som deltagelse i oppvask, bleieskift og forventninger om av vi formidler følelser osv, tilbyr Biltemamaskinen god lindring: Den er klumpete og tung, og ganske "retro". Når en føler ens manndom passe truet, er den vel egnet til å ta under armen, tusle ut i hagen for og finne en passende bergknatt, og "hamre" litt til en har den kjønnslige identiteten på plass igjen..... :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har boret tre 10mm hull i gneis med en vanlig 650w slagdrill. det var jo ikke fort gjort, men det gikk. Tror derfor det bør gå å bruke den slagmaskinen som europris har.

Det er kun en "fornuftig" grunn til å bruke en slagdrill til å borre i fjell med: Særdeles kraftige machosistiske tilbøyligheter :lol: . Forskjellen mellom slagdrill og borhammer er enorm. Om du med europris sin slagmaskin mener en tilsvarende biltemas borhammer, har du nok rett. Biltemas billigste modell (som jeg har selv) er ganske identisk med maskiner solgt overalt der de selger billig kinesiske elverktøy.
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...