Jump to content

Impellerbytte Mariner 60hk 4takt?


Arne Lian

Recommended Posts

Prøvde desperat og skru av undervannshuset idag for å bytte impelleren. Løsnet 4stk 10mm bolter som er skrudd nedenfra og opp under motorstammen. Regnet da med at undervannshuset ville nærmest ramle av på egenhånd, men den hang som bare F. Kunne se ei bittelita glipe der den burde skille lag fra resten etter endel røsking, men det var alt. Er der noen som har peiling på dette, altså om der er kun disse 4 boltene som løsnes og hvor mye henger dette, trengs spesialavtrekker eller noe annet spesialverktøy.

Motoren er 4-5 år gammel og har aldri byttet impeller før..........Noen tips :cryin:

Link to post
Share on other sites

Nå er denne motoren "litt" for ny for meg, men Mercury har brukt 6 muttere/bolter på de jeg har hvert borti .

 

1 bolt under trim taben ( anoden i front , løsne anode ovenfra (bolt ifra topp ) )

4 muttere ( 2 på hver side av stammen )

1 mutter helt bak på stammen ( rett under selve sving akselen )

 

Da burde hele undervannhuset være løst .

 

For å gjøre jobben litt lettere ved montering settes motoren i reverse før du slipper ned undervannshuset , hvis du IKKE rører gir akslingen( aksling med splines som stikker opp rett bak pumpehuset ), glir det hele lett påplass igjen ved montering .

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Takk for svar, hjalp meg litt, selvom morene ikke er helt like. Fant svaret på problemet idag. Løsningen er i tilleg til de 4 boltene jeg beskrev og skru av styrefinna bak propellen som også er sinkanode, og under denne ligger også "den 5. bolten" som også er skrudd inn i motorstammen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...