ADNOH Startet 14.April.2006 Del på Facebook Startet 14.April.2006 Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med bunnstoffet før sjøsettting! - båten min er en 4år gammel Skibsplast, den har orginal primer fra fabrikk under bunnstoffet. Bunnstoffet begynte å flasse av i fjor sommer. Jeg skrapte lett vekk det som var løst i fjor høst! (årsaken til flassingen tror jeg er at bunnstoffet ble lagt på før vinteropplag høsten 2004) - jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre før sjøsetting? - kan jeg legge på nytt bunnstoff utenpå igjen? - båten min går kun i ferskvann! Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Allan E Svart 14.April.2006 Del på Facebook Svart 14.April.2006 båten min går kun i ferskvann Er det nødvendig med bunnstoff da? Sitér dette innlegget Link to post
Enjoy Svart 14.April.2006 Del på Facebook Svart 14.April.2006 Bunnstoff blir isåfall bare for synets skyld. Men en god tokomponent primer er ikke så dumt i ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Jeg lurer på hva jeg skal gjøre med bunnstoffet før sjøsettting! - båten min er en 4år gammel Skibsplast, den har orginal primer fra fabrikk under bunnstoffet. Bunnstoffet begynte å flasse av i fjor sommer. Jeg skrapte lett vekk det som var løst i fjor høst! (årsaken til flassingen tror jeg er at bunnstoffet ble lagt på før vinteropplag høsten 2004) - jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre før sjøsetting? - kan jeg legge på nytt bunnstoff utenpå igjen? - båten min går kun i ferskvann! Du har sikkert selvpolerende bunnstoff og det skal flasse av etterhvert som båten brukes, det er det som gjør at du slipper groing. Det du bør gjøre er å skrape av det løse bunnstoffet (prime der alt bunnstoffet er borte) og ellers flekke over med selvpolerende bunnstoff. (I handelsflåten er det ideelle at bunnstoffet/antifoulingen er nesten borte når skipet går i dokk - vanligvis etter 3 år - sparer da mye sandblåsing.) Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Jeg ville foreslå å ikke gjøre noen ting. La bunnstoffet flasse ferdig. Om noen år fjerner du resten, og legger på 2 komponent primer. Ser vel ikke poenget med bunnstoff i ferskvann, annet enn at miljøkonsekvensene er åpenbart større der, og du skaffer deg mere jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Bunnstoffet begynte å flasse av i fjor sommer. Jeg skrapte lett vekk det som var løst i fjor høst! (årsaken til flassingen tror jeg er at bunnstoffet ble lagt på før vinteropplag høsten 2004) - jeg lurer nå på hva jeg skal gjøre før sjøsetting? - kan jeg legge på nytt bunnstoff utenpå igjen? - båten min går kun i ferskvann!Med flassing, mener du da at bunnstoffet faller av flakvis slik at du ser gelcoaten? Dersom det er selvpolerende bunnstoff du har, så er jeg tilbøyelig til å tro at det må ha skjedd noe under primingen. Det skal mye til før enn du ser gelcoaten om primingen er skikkelig utført. Ofte brukes det to forskjellige farger på priming og bunnstoff, nettopp for å finne ut av slitasjen på bunnstoffet. Skraping av selvpolerende bunnstoff er ikke tilrådelig. Kun høyttrykksvask er nødvendig. Faktisk kan du spyle bort mye godt bunnstoff med høyttryksspyleren også. Så sant det er selvpolerende bunnstoff og du ser gelcoaten, ville jeg ha påført primer på de slitte flatene og så to lag bunnstoff opp på der igjen. Du trenger ikke å legge bunnstoff på hele båten dersom resten ser bra ut. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
ADNOH Svart 15.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2006 Bunnstoffet faller av i flak, det ser ut som primeren sitter igjen? (ser ut som en litt ru grå overflate der bunnstoffet har løsnet) - kan jeg legge bunnstoff utenpå dette igjen? Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
roaldbj Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Av hensyn til et eventuelt fremtidig salg av båten vil det trolig være en fordel at du kan annonsere med "primet og stoffet". Anbefaler i så fall at du sliper lett over hele bunnen slik at du får fjernet alt bunnstoff. Deretter kan du legge på to lag primer og to lag bunnstoff. Du kan selvfølgelig bare vaske bunnen slik den er uten å gjøre noe mer. Du kan prøve å se hvordan forsiktig vask med aceton virker på det resterende bunnstoffet. Deretter kan du rulle over med ett lag bunnstoff, eksempelvis Seajet. Sitér dette innlegget Link to post
Sofaseileren Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Her er det masse gode råd om bunnstoff. Siden båten brukes i ferskvann gjør svarene meg ganske forundret? Jeg kan ikke se at det finnes noen god grunn i det hele tatt til stoffe en båt som skal brukes i ferskvann. At båten kanskje en gang i framtiden skal selges, er jo ingen grunn til å stoffe den nå? Er det momenter jeg ikke ser her? Hvis ikke bør jo dette rett og slett frarådes. :nono: Ikke forsvarlig å bruke penger og tid på noe som kun er miljøskadelig. Innlandsvann og elver er langt mer sårbart for giftig bunnstoff enn hva havet er. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Det er like viktig at båten er skikkelig primet i ferskvann som i saltvann. Primer hindrer vann fra å trenge inn = (ikke) plastpest. Bunnstoff hindrer groe og derfor ikke så viktig som i saltvann. Bunnstoff som flasser ville jeg fjernet uansett. Ujevn bunn = lavere fart/dårligere drivstofføkonomi. Hva ville jeg gjort? Pusset/skrapt av alt som er løst. Pusse ned til primerlaget/jevn og glatt og så lagt på et strøk med primer. At det flasser av i flak tyder jo på at noe er galt/galt utført. For noen typer bunnstoff må båten sjøsettes innen en viss tid, for andre er det ikke så viktig. Kan du finne ut hvilken type bunnstoff som ble brukt før vinteropplag og så se om det er der feilen ligger? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ADNOH Svart 15.April.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.April.2006 Takk for mange gode tips! - det blir nok til at jeg fjerner mest mulig av gammelt bunnstoff med skrape og slipepapir med 80 korning. Deretter legger jeg 1-2 strøk 2-komponent primer. Biltema har en ny 2-komponent primer! - har noen av dere erfaring med denne? - eller vil dere anbefale annen type primer? Sitér dette innlegget 2015 Mazda 2016 US Ford Link to post
Nefertiti Svart 15.April.2006 Del på Facebook Svart 15.April.2006 Ved pussing av gammelt bunnstoff. Jeg var litt slurvete ifjor, siden jeg bare skulle pusse "litt", men så ut som en smurf etterpå. Er sannsynligvis ikke helt heldig å puste inn slipestøv fra bunnstoff. Så lurt å bruke maske... Sitér dette innlegget Link to post
comfortthomas Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Jeg har akkurat gått over fra tre- til plastbåt og kom over dette da jeg tok båten på land i høst: Deler av bunnstoffet løsner, i hele flak. Det er ikke slik at det bare er gelcoat igjen, så det er enkelte lag som slipper. Noen forslag til hvordan man håndterer dette på en plastbåt? Med en trebåt ville jeg tatt skrape og pussemaskin fatt, men det er vel neppe å anbefale her? På forhånd TUSEN TAKK for gode tips! Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 (redigert) Det er nok det samme som gjelder. Skrape og pussemaskin er løsningen. Det at noen lag slipper vil nok ha med innholdet i de forskjellige lag bunnstoff og gjøre. Noen kan man bruke om hverandre, mens andre ikke fester på samme måte. Husk å pusse ned kantene på skrape og gå på! :) Glemte: På plastbåter bruker man gjerne å vaske godt med aceton FØR man pusser, slik at du ikke pusser ned drit i coaten.. Redigert 3.Mars.2008 av vikers (see edit history) Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
walker Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Jeg ville ha brukt en maling og lakkfjerner, f,eks Duxola. Den fjerner alt bunnstoffet. Deretter ville jeg startet på nytt innerst ved gelcoaten med 3-4 strøk med antipest, samt to strøk med bunnstoff. Hva du velger her jo forskjellig med har selv veldig god erfaring med selvpolerendde bunnstoff ype Sea Jet 33 på båt som gjør opp til 15 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Feliz Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Enig med Walker. Har selv erfart dette på min gamle Scand 26 som jeg tok helt ned til gelcoaten for to år siden. I tillegg til/eventuelt i stedet for antipest ville jeg ha lagt 3 strøk med tokomponent primer. Husk å rubbe gelcoaten med 60-80 korning for å få skikkelig grep på primeren først. Eksentersliper er en god løsning her. Seajet har et bunnstoff som heter 034 også Det er noe dyrere enn 033 men vesentlig bedre. Har hvertfall svært god erfaring med det. Mye jobb, men lykke til. Du har igjen for dette i årevis etterpå:) Feliz Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 En god hardmetallskrape med avrundede hjørner er ofte mer effektiv enn malingsfjerneren! Prøv, så skal du se! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
torbit Svart 3.Mars.2008 Del på Facebook Svart 3.Mars.2008 Grunnen til at bunnstoffet løsner, er sannsynligvis at tykkelsen har bygget seg opp gjennom flere år. Som index nevner, er nok fysisk jobbing med skrape det som gjør susen. Jeg fikk spesialister til å bruke marmorsand og høytrykk for noen år siden, perfekt resultat, men det kostet jo endel. Når du har fått bort alt gammelt bunnstoff anbefales flere strøk (minst to)med to-komponent primer, deretter ett strøk med hårdt bunnstoff og tilslutt selvpolerende i avvikende farge. Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 4.Mars.2008 Del på Facebook Svart 4.Mars.2008 Jeg ville ha brukt en maling og lakkfjerner, f,eks Duxola. Den fjerner alt bunnstoffet. Bruk gjerne Duxola, men husk å vaske godt av når du her helt inne til gelcoaten, dette da den også løser opp den.... Det beste og mest effektive er å bruke skrape, altå på den "harde måte." Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.