Jump to content

Rengjøring og lakkering/maling av motor


Eppa

Recommended Posts

Har tatt ut min gamle BMC 1,5 l dieselmotor da det er en oljelekkasje i bunnpannen. Det er pakningen som lekker.

 

Motoren har også mye overflaterust som jeg ønsker å få gjort noe med.

 

Noen som har gode tips og råd for rengjøring, fjerning av løs rust og hva som vil være beste behandling før maling/lakkering?

 

Hvilke malinger kan benyttes? Ser for meg å benytte Hammerlite. Den skal tåle 80grader.

Det burde holde. Å bruke spray tror jeg blir for dyrt. Det vil gå med fryktelig mange sprayflasker.

 

Mvh.

Espen

Link to post
Share on other sites

Motoren har også mye overflaterust som jeg ønsker å få gjort noe med. Noen som har gode tips og råd for rengjøring, fjerning av løs rust og hva som vil være beste behandling før maling/lakkering? Hvilke malinger kan benyttes? Ser for meg å benytte Hammerlite. Den skal tåle 80grader. Det burde holde. Å bruke spray tror jeg blir for dyrt. Det vil gå med fryktelig mange sprayflasker.

Hei Espen,

Har samme problem som deg, mye overflaterust - men motoren min sitter fremdeles i båten.

 

Når du først har tatt ut motoren er det ja ganske enkelt, vil jeg tro!

Avfetting, spyling - helst med damp - tørke, pusse, avfetting, vask, tørk, og så en spraymaling som tåler temperatur. I din situasjon ville jeg nok spandert spraybokser, da vil du få penest resultat. Motorlakk på sprayboks tåler opptil 120 grader (tror jeg) - i tillegg får du en glatt overflate! :smiley:

 

Dessuten er Hammerite grusomt dyrt!!! :smiley:

 

Jeg har holdt på nokså lenge nå å ta rusten bitvis, mens motoren sitter i båten.

Bruker først stålbørste og FERROBET - blå, la den virke over natten, børster av Ferro-bet-rester (hvit pulverbelegg) med stålbørste eller spyler med ferskvann, og går på med liten kost og en ny type "Bengalack Aluminium" som tåler 120 grader.

 

Jotun har også en meget god grunningsmaling som heter ARCANOL, den tåler 90 grader.

Problemet med både Bengalack Aluminium og ARCANOL er at de ikke er blanke. Og da fester skitt og olje seg etterpå. Skal se om jeg får tak i noe blank lakk for siste strøket på min motor.

Lykke til!

Hilsen,

Walter_S

Link to post
Share on other sites

Takker for svar så langt. Lakk er nok det som gir penest overflate, men den egner seg vel ikke så bra på rust. All rust må vel fjernes skal resultatet bli bra. Det kan bli et problem på konglete steder. Ved bruk av Hammerite eller lignende kan denne påføres direkte på rust.

 

Motoren står nå i garasjen og jeg har såvidt begynt å pusse ned. På store flater har jeg brukt en børste montert på vinkelsliperen. Den var meget bra og fjernet alle maling og rust på en meget effektiv måte. Bruker også stålbørster.

 

Har ikke kommet så langt enda, da været er altfor bra til å stå å jobbe inne med dette prosjektet .

 

Har tatt noen bilder. Skal forsøke å få langt ut noen av disse etterhvert.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...