Jump to content

"skriver" for Garmin minnebrikker


Sydvesten

Recommended Posts

Heisann !

Er det noen som har en skriver/brenner aller hva det nå heter for Garmin minnebrikker... Skulle oppdatert softwaren på plotteren og trenger da en slik skriver...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert at plotteren har inngang for USB kabel og derved må programmeres via minnekortet istedet.

 

Mange såkalte kortlesere er også "kortskrivere", og slike får man på Biltema, Clas Ohlson, fotobutikker, osv. for en billig penge (kr. 100-200)

 

I tillegg, hvis man har et digitalkamera som kobles til PC'en via USB-kabel, så kan kameraet selv fungere som "kortskriver".

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 3010C plotter, filen jeg skal laste opp er litt over 16 Mb pakket, noe større når den er pakket ut.... er klar over at man muligens kan koble pc'en direkte til plotteren og oppdatere softwaren derfra, men jeg vil ha den via en Garmin minnebrikke slik som det er anbefalt på Garmin sine hjemmesider....

 

for ordens skyld så er nok ikke Garmin sin minnebrikke i nærheten av hva man bruke i kamera ol... De har selvsagt en spesiel minnebrikke... og man trenger en kortleser fra Garmin... Jeg kjenner i allefall ikk til noen andre minnekortlesere som tar Gamin sine minnebrikker... Hele settet er å få kjøpt via forhandlere, men når Belanor har vært inne i bildet så er prisen multiplisert med Pi og vel så det...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

for ordens skyld så er nok ikke Garmin sin minnebrikke i nærheten av hva man bruke i kamera ol... De har selvsagt en spesiel minnebrikke... og man trenger en kortleser fra Garmin... Jeg kjenner i allefall ikk til noen andre minnekortlesere som tar Gamin sine minnebrikker... Hele settet er å få kjøpt via forhandlere, men når Belanor har vært inne i bildet så er prisen multiplisert med Pi og vel så det...

Garmins prising av minnebrikker er som kjent kreativ. Det fins faktisk de som har greid å lage dem selv. Trivielt er det ikke, men har man tilfeldigvis delene, er det lite å tape. Bortsett fra bekymringen for at en tvilsom lodding skal svikte i kuling i urent farvann, da :wink:.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en 3010C plotter, filen jeg skal laste opp er litt over 16 Mb pakket, noe større når den er pakket ut.... er klar over at man muligens kan koble pc'en direkte til plotteren og oppdatere softwaren derfra, men jeg vil ha den via en Garmin minnebrikke slik som det er anbefalt på Garmin sine hjemmesider....

3010C er en lekker plotter (stor 10" farge skjerm), men den har ikke USB port. Det er mulig å benytte "bare-wire" kabelen som følger med, men da må du lodde/krympe på en RS-232 kontakt for tilkobling til PC. Gjennom denne kabelen vil du kunne laste opp både ny programvare (firmware) og kart (ved bruk av MapSource programmet). Benytter du denne metoden for opplasting av kart legger de seg på minnebrikken og resultatet er nøyaktig det samme som om du "programmerte" brikken direkte. Husk at hver gang du laster opp kart vil alt av tidligere kart på brikken fjernes.

 

Det andre alternativet er å benytte en "USB data card programmer" som du kobler til PC'en som en disk. MapSource gir deg da samme mulighet for å legge kart direkte ned på brikken du setter inn i USB enheten. Brikkene er proprietære og USB enhenten må derfor kjøpes fra en Garmin forhandler (eks. SeaTronic eller Malfix). Veiledende pris for denne i USA er 50$ og da koster den vel gjerne rundt 500 NOK over disk i Norge.

Link to post
Share on other sites

Har sett rask gjennom manualen for plotteren. Det virker som at den har store muligheter til et bredt utvalg navigasjonshjelpemidler.

 

Hvordan lager man kablingen mellom plotteren og RS232 slik at PC kan oppgradere plotteren uten bruk av ekstra minnebrikke? Synes det er rart at den ikke har USB-tilkobling som andre nyere Garmin-produkter.

Link to post
Share on other sites

Nå er ikke problemet å få kjøpt denne saken, den finnes allerede i lokale sjappen som kan levere dette utstyret... Pris for den USB card programmer saken og et 32 Mb minnekort likker på tusenlappen... softwaren til pc ligger på hjemmsiden til Garmin..

 

Når det gjelder tilkoblinger på plotteren så er de vle greie nok til mitt bruk i allefall... Det er en normal netterkskontakt der som sikkert kan benyttes til noe kjekt i fremtiden...... surfe på nettet men man kjører kjedelig strekk eller noe slikt...

 

Nå har jeg ikke behod for andre kart enn blue chart, og de kjøper jeg fiks ferdig fra pusheren... Det eneste jeg kunne tenke meg er å oppgradere software(firmware på nynorsk) siden jeg ikke har gjort det noen gang... og mye nytt er kommet...

 

Jeg får stikke innom med en tusenlapp i lomma og kjøpe duppedingsen, det er vel ikke noen vei utenom..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Garmin har flotte og vel gjennomarbeidede manualer og instruksjonshefter.

 

Da var det altså greit som å koble svart, brun og blå ledning til 9-pins DB-9 plugg for hhv pinne 5 - 3 og 2.

Rart at Garmin ikke leverer slik ledning ferdig tilkoblet. Dermed skulle også en overgang fra 9-pins plugg til USB-plugg være mulig og installere egnet driver for com-porten, eksempelvis Prolific USB-to-serial Brigde fra Haicom HI-204III USB GPS-mottaker som finnes på nettet, her.

Link to post
Share on other sites

Dere skriver at kartbrikken blir tømt om en oppdaterer kart på den.

Er det ikke mulig å legge hele innholden på brikken over på PC`ns harddisk før en eventuellt oppdaterer. (kopierer brikken)? Da kan en jo legge det tilbake etterpå om oppdateringen skulle feile!

Link to post
Share on other sites

Jeg ville tro at det greieste ville være å starte med å laste ned den nye programvaren (OBS 15.10 MB) som er her.

 

Garmins programvare er kjent for ikke å skape vansker med oppgraderingen av hardware.

Garmin har opp gjennom årene brukt enorme ressurser på å etablere sikre oppgraderingssystemer av software.

 

Drersom man starter med å registrere sitt Garminprodukt, er det senere "bare" å konle det til PCen når man er på Internett, så vil eventuelt nye oppdateringer lastes ned automatisk.

 

Ser at Garmin 3010C har ny oppdatering version 4.20 fra 5. april, 2006.

 

Det virker til å være en fantastisk plotter.

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...