Jump to content

mercedes OM636

Cripps

Recommended Posts

Heisan, og velkommen til BP! :flag:

Jeg har selv OM 636 74 modell i min Dorry 32 fot. Her er den i minste laget (ca40 hk), noe som blir for lite i denne type båt på ca. 5 tonn.

Min motor går jevnt og trutt, men er vanskelig å få over 1800-2000 omdreininger med belastningen i gir. Den er noe tungstartet, men om dette gjelder alle OM636 vet jeg ikke. Fordelen er at de aller fleste deler finnes enten brukt (mange slike rundt omkring - heter vel MB 180 på motorspråket), ellers så bestilles det meste hos MB-forhandler (bakdelen her er dyre deler).

Jeg har ferskvannskjøling med "radiator", og her er det viktig at høyeste punkt på motor ligger under høyeste på radiator - hadde endel problemer med koking til å begynne med.

Min bruker lite diesel (hvor lite vet jeg ikke, men det er ikke mange literene i timen) på marsjfart 7-8 knop. Bråker jo endel, men i isolert motor-rom så er det ikke plagsomt.

En grei og billig motor, men kanskje noe liten på båter over 24 fot / 3 tonn..?

hvilken type båt skal du bruke den på?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

:cheers:

Nå er jeg ingen seiler, men har lagt merke til at de fleste har enten yanmar eller perkinsmotorer i seilere. Vil vel tro at inntil 40 hk. er mer enn nok. OM636 blir altfor plasskrevende i en seiler ville jeg tro? Ville ialle fall ikke brukt det, om ikke motor-rommet er større en normalt, da...

Skal du ha en liten og ok motor ville jeg sett meg om etter noen og tyve-hesters yanmar eller perkins. Du oppnår jo ikke noen "planfart", men det er de aller fleste ikke ute etter med motor - det er vel kulingen som står for den biten. :wink.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...